Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1510 ggr
[emmaomajken]
0

Del av fästing kvar

Min lilla shih tzu fick en fästing nästan precis på vulvan förra helgen och jag fick hjälp att ta bort den av en bekant, men hon nöp bort den med fingarna. När jag senare inspekterade området, som var ganska rött, upptäckte jag en liten liten del av fästingen kvar. Dock var det pyttelite och enligt kvinnan som hjälpte mig så är det ingen fara utan ska komma ut naturligt. Jag glömde fort av detta men när jag tittade igen idag så var det röda irriterade borta men det ser ut som en liten finne där nu. Jag är orolig att detta är farligt och jag är oroad hur nära vulvan fästingen satte sig på min lilla :( Jag skulle behöva lite tips från er andra hundägare som kan sånt här med fästingar! Jag vill även tillägga att jag för några dagar sedan började med fästinghalsband på henne.

Cahira
1

Mundelar och huvud brukar skjutas ut av kroppen av sig själv och kan inte sprida sjukdomar av sig själva. Det löser sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
4

En liten lokal infektion efter fästingbett är väldigt vanligt oavsett om huvudet på fästingen sitter kvar eller inte. Ibland kan det även bli en böld. Så håll koll på "finnen" och pilla inte på den. Din hunds immunförsvar kommer med största sannolikhet att sköta det där. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Therese
0

Jag har fått lära mig att om man inte får bort huvudet kan det växa ut en ny kropp. Kanske kan vara så?

Cahira
0

#3 Nej det stämmer inte. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Therese
0
[emmaomajken]
0

Tack, det var en lättnad att höra att det troligen kommer ordna sig :)

drika
0

Du har fått bra svar innan, lycka till:)

Hälsningar

Fredrika