Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1661 ggr
stenberg83
0

omplaseringshund

Vill ha lite synpunkter om omplaserings hundar. vill gärna ha en hund till, men vill inte ha en valp. varit inne och kollat lite sidor och det finns mest amstaff eller rottisar. vill gärna ha lite råd och synpunkter

gejsa
0

Titta på programmet Hitta hem som går på 4:an. Det började i månadags i går alltså. Där kan du få tips om var du ska leta. Dom finns i Stockholm bl a.

Ham-Madam
0

hittehund har ju många fina hundar likaså hundar utan hem.

hundstallet har fler än de som presenteras på deras hemsida.

Wikstr_m
0

jag har en omplaceringshund och det har fungerat jätte bra, dock så ska man vara försiktig och ta det lugnt i början så hunden får vänja sig vid nya husse/matte.

sen så ska man tänka på att hunden kanske inte är lika gullig och snäll som ägaren säger, utan när du får hem den så är den sjövild alt aggressiv.

Ham-Madam
0

första tre dagarna brukar en ny hund vara lugn, sen börjar den att testa sin nya omgivning.

en hund som inte skällt hos förra ägaren kan nu börja okynnesskälla, bita i allt å verkligen testa en.

alla är inte såna ,det finns de som det knapps märks att de bytt hem, de bara flyter in.

det är så olika å man vet aldrig i förväg hur hunden el ni själva reagerar på en ny familjemedlem.

SaraC
0

Vi har faktiskt bara haft omplaceringar :S De har alla varit underbara hundar, men jag ska inte sticka under stol med att de alla haft problem att jobba med, alla olika allvarliga. Visst får man jobba med små eller större problem även om man har hunden från att den är valp, men vissa problem en omplaceringshund kan ha kan ha satt sina spår djupt. Sen kan man ju få en hund som är hur "lätt" som helst också, men man bör vara inställd på att få jobba lite :)

Hittar man en hund man gillar tycker jag man ska försöka få ta den på prov en tid först om det är möjligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Diana_K
0

Tjenixen på er! Kolla också in föreningen Hundis hemsida.

Hundskyddsföreningen Hundis är en rikstäckande ideell förening. Hundis startade 1999 som omplaceringsverksamhet och i oktober 2000 så bildades föreningen. De som jobbar i Hundis gör det helt ideellt. Hundis tar också emot akuta omplaceringar. Det är hundar som kan vara hotade av avlivning pga. att en ägare eller någon familjemedlem blivit akut allergisk, bytt jobb, fått ändrade familjeförhållanden eller av andra orsaker som gör att hunden inte kan stanna kvar i hemmet. Då kan vi placera hunden i ett jourhem i väntan på att finna ett nytt permanent hem.

http://www.hundis.nu/

Källa:Hundskyddsföreningen HUNDIS

Diana_K
0

Jag har också en omplacerings hund och det fungerar jätte bra, hon kom till oss Sep-06 och var då 1-år, jag hade ställt in mig på att det skulle bli en hel del "jobb" men så blev det inte hon är hur "lätt" som helst att ha och göra med och hon är så himla snäll och jätte go, jag ångrar inte en sekund att vi tog hand om henne:o). Mina föräldrar har haft ett antal omplaceringshundar när jag var barn, några kom från djurens vänner, och det har också fungerat jätte bra.

Mvh//Diana&VovvarnaGlad

stenberg83
0

tack så mycket föra alla goda råd och svar. får se hur vi gör. tack