Foder
I oktober 2013 tog jag över min hund, hon åt då pedigree. Märkte redan första dagen att hon inte ville äta men tänkte att hon inte var 100% bekväm och trygg (hon va 8år). Men tiden gick och hon kunde gå 2 dagar utan mat och när hon väl åt va det väldigt lite. Så tillslut bestämde jag mig för och byta, satt och kollade olika foder och bestämmde mig för acana pacifica (min vet rekommenderade att hon skulle ha omega 3). Hon har älskat den från första början och är extremt nöjd. Nu undrar jag om jag kan testa nån annan sort inom acana? Eller om jag ska hålla mig till en? Hur skulle de påverka henne att göra ett foderbyte? Tänkte gå tillbaka till pacifica sen, men tänkte om jag kunde ge henne nån annan sort ibland eller är det dumt?
Torrfoder är det lite svårare att byta mellan olika sorter (till skillnad mot rått), då många hundar reagerar med lös mage. Så fungerar det du ger så skulle jag fortsätta med det.
Jag brukar byta mellan sorterna och det funkar för våra hundar. De tycker det är gott med omväxling. Blanda i lite av de nya kulorna under några dagar så blir omställningen mindre. Jag tror absolut att du kan växla mellan sorterna. Det är många liknande råvaror i Acanas olika foder så skillnaden blir inte så stor.
Du kan nog byta inom acana utan större problem. Men jämför innehållet så det är liknande. Är det väldigt stor skillnad bör du inte byta för ofta.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se