Bra prisvärt valpfoder?
Finns det något bra foder till valpar av liten ras som inte kostar lika mycket som Royal Canin? Min shih tzu blandis har ätit RC från tidig ålder upp till nu (snart 6 mån). Det funkar jättebra på hull, avföring osv men jag tycker det är lite dyrt… jag undrar alltså om det finns något billigare som är lika bra? Eller bör jag fortsätta med detta valpstadiet ut? (Börjar äta vuxenfoder runt 11-12 mån)
Skulle rekommendera ett spannmålsfritt foder till att börja med.
(kommer såklart inte på några märken i skrivande stund)
Brukar inte vara billigast att köpa men blir det i längden.
Funderat på färskfoder ?
Shihtzu är ju ingen stor hund så foderkostnaden går att hålla nere en hel del eftersom de inte äter så mycket.
Färskfodret funkar då även om ni har liten frys eftersom de inte äter sådana enorma mängder på kort tid.
Har ni stor frys så kan ni köpa större mängder utan att vara rädda för att det ska bli dåligt eftersom det är nedfruset.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Jag har alltid övergått till "vuxenfoder" runt 6 mån ålder. De behöver inte äta valpfoder längre än så anser jag.
RC är dyrt i förhållande till innehållet(skräp) och med tanke på det och storleken på din hund så går det ju inte åt så mycket mat. Kanske färskfoder kan vara något?
Acana Puppy, för småhundar är Mush Vaisto ett prisvärt och bra foder.
-
Tack! Ger acana bra hull och avföring?
Min aussie och pudel är jättefint i hull och aussien växte upp med fodret men kunde inte följa tabellen helt för då blev han tjockissmockis, så man får anpassa lite.
-
4 Ja på den frågan eftersom våra hundar har bra hull och bajsar normalt 1-2 gånger per dag. Vi köper acana small breed denna finns även som valpfoder. Tycker du gör helt rätt i med byta foder då rc innehåller en massa majs och annat kraffs som jag helt undviker
Låter jättebra! Acana låter väldigt bra med helt naturliga ingredienser, jag kommer definitivt att testa detta foder på min lilla :)
7, orijen och taste of the wild är två till som jag kan rek dig att titta på.
#8 Tack!
#8 Jag har tittat på taste of the wild och detta låter också intressant. Får dom bra avföring av detta också? Jag undrar därför att min shih tzu får lätt problem med sina analsäckar så en fast avföring är ett måste. Och bra hull? :) rek du det vanliga fodret (som sägs vara för hundar i alla åldrar) eller valpfodret? Hon är snart 6 mån
Får din hund lätt problem med analsäckarna så skulle jag verkligen rekommendera färskfoder (och/eller Barf). Då brukar hundarna ha lite hårdare avföring pga ben och det avhjälper ju problem med analsäckarna.
#10 Vår labrador har bra avföring och hon äter taste of the wild. Men det är ju ingen garanti för att din hund får det. Men så är det ju med alla foder. Så mitt råd är att börja med att prova det som blir smidigast för dig sett till försäljare.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
10 Vi gav det innan och det funka hundarna jätte bra på foderbytet här vart pga ena hunden matvägrar mellan varven och acana är det hon ätit bäst hittills. Annars gillar jag med wild :)
Tack allihop. Jag har funderat på barf också. Jag kommer nog testa både barf och acana senare men till att börja med testar jag taste of the wild :) köper på animail och där har dom även smakgaranti
#14 Hoppas det fungerar bra :)
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
# tips på bra färskfoder för shih tzu? Hon är väldigt kräsen och äter endast RC när hon är ursvulten. Däremot älskar hon blötmat
Det finns flera att välja på, ingen sort som är speciellt för en ras (vilket är larv enligt min mening). Kolla vad du har i din närhet. Mush Vaisto är färdig Barf, riktigt bra!
I färskfoder finns VoH (VOM heter det numer), Priima (Priima NK =spannmålsfritt), Pondus, Nordic, Fodax (får man beställa och allt har en liten % spannmål). Har säkert glömt någon sort. Klass rekommenderar jag inte då de har melass=socker i sina produkter utom ett par köttkrossar som är kompletteringsfoder.
16. Jag har för mig jag läst att din hund börjat löpa kanske fel person/hund ?
Men är det löptider så är det vanligt att tikar matvägrar. Jag tycker inte att RC är ett bra foder så ett foderbyte anser jag inte är helt fel. Vill du börja ge färskfoder så kan jag varmt rek VoH, det finns olika varianter själv ger jag kyckling nr 33 och kyckling med ris till ena hunden. Jag ger 1 mån färskfoder 2 mål torrfoder, vissa dagar hoppar jag över ett mål och byter ut det mått köttben det beror helt på hur mycket mat det är. Jag skulle inte byta foder bara för att, utan äter hon nu/sen ett torrfoder som Taste of Wild så håll dig hellre till det fodret + färskfoder. Lycka till med hitta ett foder om passar din fröken men ha lite i åtanke att OM hon löper så kan matvägran höra till det med :)
#17 vad är skillnaden på barf och färskfoder? Är bravo färskfoder bra?
#18 Min lilla har aldrig varit riktigt förtjust i Royal, hon äter när hon är jättehungrig bara. När jag ställer fram det så fnyser hon åt det trots att jag hör hennes mage kurra. Vet du om barf/färskfoder är smakligt för hundar? :) tack för tips!
#19 Färskfoder är färdigt foder med tillsatta vitaminer och mineraler, så man kan ge samma foder dag ut och dag in, år ut och år in. Barf är oftast egenkomponerad mat enligt vissa riktlinjer för att innehålla allt djuret behöver. Men det finns färdig Barf också som tex. Mush. Där någon annan gjort det lite enklare för de som inte kan eller vill komponera en meny själv.
Bravo är färskfoder. Om det är bra, vet jag inte. Mina hundar ville knappt äta det när jag provade. De har ganska mycket grönsaker i sina spannmålsfria produkter och i de andra spannmål.
#20 De flesta hundar gillar Barf och färskfoder. Det är med få undantag en hund inte äter det.
Jag hade en kräsen pudel och den åt bara köttbitar från min mat, så då blev jag slussad till Barf och färskfoder och det ångrar jag inte ett dugg. Finns så många fördelar med det tycker jag som glänsande päls, ren och klar andedräkt, små bajshögar som inte stinker så man håller på att kräkas. Och så har min spets som var klobitare slutat att bita på klorna sedan jag gick över till rå mat.
Blev intresserad av taste of the wild efter att ha läst denna tråden och innehållet verkar bra.. men varför väljer de att ha salt i?! Saltet är dessutom rätt så högt upp på ingredienslistan..?
#23 Kanske är det naturligt salt de syftar på? Eller för jodets skull om det är jodiserat salt. Kan ju vara mineralsalt där det mindre natrium i.
Tror dock inte att det är skadliga ämnen av salt i fodret.
Jag ska testa taste of the wild på majken, men jag vill även priva färskfoder :) Kan ni hjälpa mig bestämma om mush viasto eller "vom och hundemat"? Samt om jag ska välja valpsorten. Hon är 6 månader nästa vecka och beräknas ha nått full storlek vid ca 10 månader.
Jag vill ha ett färskfoder som är bra mot hennes anslsäcksbesvär, alltså så det är väldigt fast avföring hon får av det
#25 Båda är bra med Mush Vaisto är mer varierat innehåll och olika köttsorter medan Vom og Hundemat har en bas på Kyckling i de flesta foder.
-
Mush Vaisto är Barf och VoH är färskfoder. Mush Vaisto är bättre än VoH enligt mig. Så hade jag de två att välja på så skulle jag helt klart välja Mush.
Jag ska köpa mush vaisto! Kan en hund leva endast på det?
#29 Ja, det kan den. Men variera med olika sorter.