Nexgard
Var precis hos veterinären för vaccinering och ville då samtidigt få Bravecto utskrivet för att prova i år men då berättade hon om Nexgard som tydligen skulle vara bättre för miljön och hundens mage då man bara ger en tredjedel av dosen som man annars hade gett av Bravecto. Och det låter ju logiskt då Nexgard ger man var månad vilket ju blir en mindre dos. Så jag bestämde mig för att välja Nexgard istället då dom heller inte har några biverkningar (hittills iaf) då min ena hund har känslig mage också. Hoppas det funkar bra nu! Skulle innehålla samma som Bravecto så det känns ju bra :) Någon annan som provat /ska prova det i år? Jag ska försöka vänta lite innan jag ger första dosen då det brukar vara värst med fästingar här juni,juli och augusti.
Snälla håll den här tråden uppdaterad när du testat ut medlet. Jag har funderat på Bravecto till mina men då den ena har en extremt känslig mage har jag inte riktigt vågat, vore ju kanon om du upplever att Nexgard fungerar.
Hm - det är inte samma innehåll i Nexgard som i Bravecto. Det kanske tillhör samma typ av ämne, men samma är det inte. Nexgard innehåller afoxolaner och Bravecto fluralaner.
Vad menade veterinären med snällare för miljön ? Bravecto är inte farligt för miljön - det hamnar liksom inuti hunden och studier har gjort på bajset. ? och även om det skulle vara samma ämne så spelar det knappast någon roll för miljön ? hänger inte riktigt med här nu 😉
Själv valde jag Bravecto då jag hört så mycket gott om det. Mina hundar har inte reagerat alls på medlet. Anledningen till att jag valde det istället för Nexgard blev priset - och att Nexgard är ännu nyare, så jag vet ingen som använt än 🙂
#1 Absolut! Tänker försöka vänta iallafall en månad till innan jag ger första dosen så dröjer lite 🙂
#2 Nej exakt samma är det såklart inte men likvärdigt :) Har läst på lite om det nu och Fluralaner och Afoxolaner kommer ju ifrån samma klass Isoxazolines, så även om det är olika innehåll så är dom likvärdiga.
Angående miljön så frågade jag inte vidare, nu i efterhand hade det varit intressant och höra mer utvecklat men var annat jag behövde tala med veterinären så det glömdes bort så kan tyvärr inte svara på det 😃
Nej jag hade ju också från början valt Bravecto men eftersom min veterinär rekommenderade Nexgard och just pga det med magen så valde jag det istället.
Jag hittade en studie som jag fann mycket intressant i min sökan! Det var en studie som provade hur effekten av Bravecto och Nexgard var mot fästingar. Om jag har tytt studien rätt så ska Nexgard ha skyddat bättre, men Bravecto var inte långt efter.
Studien finner ni här om ni är lika nördiga i detta som jag 😎http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304401715000473
Det sak bli spännande att se hur bra det är - alternativ är alltid trevligt🙂
Idag har vi hämtat ut tabletterna! Två förpackningar för hundar mellan 10-25kg och en för hundar mellan 4-10kg. Var inte så dyrt som jag förväntat mig faktiskt! Totalt blev det 696kr så ca 230kr/förpackning. Och då ingick 3 tabletter i varsin förpackning, trodde faktiskt att man fick en åt gången haha.. Så nu försöker vi hålla ut till åtminstone juni sen ska vi prova dom också! :)
#5 Oj, bara 230kr? Så man ger 1 tablett per säsong eller?
-
#6 - njae, Nexgard ger man en tablett per månad av 😉
#7 Jahaaa, tyckte nästan det lät lite för bra för att vara sant🤪
-
Tass. Ska ev också köpa till min IBD-sjukling.
Tog din veterinär en receptavgift också?
Googlade lite på svenska, ingen nämnde några biverknigar, tvärtom kändes den biverkningsfri, första googlingen på engelska och http://www.nexgardfordogs.com/Pages/about.aspx listar ett flertal möjliga biverkningar. Plötsligt lät tabletten inte så bra längre. :(
#10 Inga verksamma medel är utan biverkningsrisker tyvärr. Man får ta och vägen risken för biverkningar mot de risker som sjukdomarna för med sig.