Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1832 ggr
Fluffinen
0

Buss med stora hundar

Jag satt och läste lite om hur man ska hantera hundar när man kliver på bussarna som är aktuella för mig. Men nu undrar jag, kan busschauffören neka mig att kliva på bussen om den tycker jag har för stor och skrämmande hund?

Nu är ju inte våran valp särskilt stor och läskig när den kommer till oss om 2 veckor, men det är en rottweiler hane som kommer att bli riktigt stor. Finns de någon här som har erfarenhet av att ta med stora hundar på bussen? 
Eftersom lokalbuss är så smidigt här i umeå där jag bor vill jag gärna fortsätta ha möjlighet att åka buss, även med min hund. Men jag är rädd för reaktionerna när en rottweiler kliver på bussen och om de kommer sluta med att ingen busschaufför tillåter mig kliva på. 

Sen en jätte konstig sak jag läste på bussarnas hemsida var att man ska kliva in i mellangången och gå bakåt med sin hund så att främre delen är djurfri. Men hur fasiken fungerar det då om jag ska gå fram och betala också? Jag kan ju inte lämna hunden där bak heller? 

Skulle vara intressant att höra vad ni har att säga om detta!
Kan ju meddela att körkort är på g för både mig och sambo och de är förhoppningsvis klart innan hunden flyttar in i lägenheten med oss när han är kring 1 och börjar vara en riktig bjässe, men att ta bussen kommer ju alltid att vara att föredra.

lollynonna
0

Svarar bara på betal-delen. Du tar med dig hunden in där fram,tätt intill dig. Betalar,går ut, och går till mittengången från utsidan:) Eller så platsar du hunden där ute, har ett sånt där rullkoppel och sen går in utifrån. Fast så vet jag int om man får göra hehe.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fialialej
0

Som #1 säger; gå in och betala och sen går du ut och in igen längre bak. Så gör även folk med barnvagn. :)

När jag åker buss med min hund brukar jag ta med ett badlakan som jag kan täcka ett helt säte med, så att hon får sitta inne vid fönstret och jag kan sitta ut åt gången. på så sätt undviker man att människor behöver komma nära hunden, och hunden slipper folk som ska pilla och klappa. 

Det är olika regler i olika län, men här kan man bli nekad att åka med hund om det redan finns hundar på bussen. Har aldrig hänt mig, men det är sånt man kan tänka på och planera för ifall det skulle ske.

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
1

Jag har åkt jättemycket buss med min hund förr, nu var hon visserligen inte jättestor.. mellanstor.. Men jag har alltid gått in genom förmdörren och gått med kort koppel till bakre delen av bussen.

Står det någonstans att man inte får ha med en stor hund på bussen?
Jag tänker att storleken har absolut ingen betydelse alls utan hur hunden uppför sig är mycket viktigare… Man får visa respekt från båda hållen, både som medpassagerare och hundägare. 🙂

Frida B
1

Här i västra götaland får alla hundar följa med, oavsett storlek. Klart en buss eller spårvagnschaffis kan neka men då säger jag bara "enligt vilken regel? Jag måste åka med, har ingen annan möjlighet att ta mig hem" och så är det bra med det. Mitt inne i göteborg med hund utan körkort är man beroende av kollektivtrafiken, och jag ska inte hindras att komma hem eller till skolan bara för att busschaffisarna har fördomar. Däremot är det som regel här att max 2 hundar per fordon, men vet inte hur det är uppe hos er.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sealle
3

I Stockholm kliver folk på där fram och går igenom bussen med hunden 🙂 Aldrig hört att man ska kliva ut igen och kliva in där barnvagnarna ska på, men det är väl olika i olika län/ställen i Sverige!

thea_thea
1

Brukar gå in och betala, sedan gå med hundarna bakom mig och sätta mig så långt bak som möjligt och gärna sitta utan så många i närheten. Med då den ena är en aggressiv hund som behöver plats så ber jag människor att sätta sig någon annanstans om det inte är fullt på bussen. (Så att ingen halshugger mig, det är klart att han har munkorg på sig och kort koppel) När jag åker med bara ena hunden (blandras på 5kg) bär jag honom. Med en stor hund som någon var rädd för skulle jag fråga om jag får betala och sen gå utanför bussen och sätta mig så långt från den rädda som möjligt. Men det kan bli klurigt med en stor rottishane, "farlig" ras enligt vissa, tung, klumpig, stark och glad i människor. Sen kan du ju alltid göra som du skulle göra vanligtvis och om någon är upprörd för det, säg att du inte visste det.

Ravynsfair
0

Jag åker bara buss med min hund (Schäfer/Dogo Argentino på nästan 40kg) och det är inga problem. 
Betalar och går sedan och sätter mig bara utan att gå ur bussen igen. 
Han ligger i gången eller vid mina fötter, beror på hur mycket folk det är och hur långt vi ska åka. 
Min förra hund, Schäfer på 40+ kg var heller inga problem, samma procedur där :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[vattenhunden]
0

Det är inga problem att ta med stor hund på bussen, när jag tar med hunden på bussarna så stämplar jag där framme och sedan får man gå in bakvägen med hunden. Vet andra som har hundar i samma storlek som eran & de får åka med. Dock kostar det för större hundar att åka med på bussarna i Umeå, jag har dock företagskort till min hund & hunden räknas som barn.

ForeverEmma_
0

När jag har åkt buss med hunden som jag brukar vara hundvakt åt har det aldrig varit problem. Han är dels även bussrädd (gillar inte bil heller) så han lägger sig väldigt snabbt direkt vid betalnings saken så jag blir tvungen att ta första bästa plats med han, vilket blir vid platserna man inte får ha hund vid. Men har aldrig haft någon som sagt något till mig och som tur har jag inte behövt åka så mycket buss med han. 

Han är en labbe.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[Daniela1983]
1

# 2 lite OT men jag har då aldrig sett folk med barnvagn gå fram och faktiskt betala för sig eller visa sitt busskort, vilket härligt liv att slippa betala för sig och bussförarna brukar inte bry sig heller om just den kundgruppen. 🤔

Satt och funderade lite på det här själv, i den här delen av landet går alla på här fram med sina hundar förbi ev allergiker och hundrädda.

Dumpuck
0

Har åkt buss med rottis, har alltid gått in fram och alltid fått gå igenom främre delen till den bakre. Som valp betalade jag inget för hunden men sen när han kom upp i 20kg klassen så fick jag betala barnbiljett, vilket är det man brukar få betala för större hundar eller hundar i bur då de i princip tar upp en plats.

Jag blev tillsagd en gång att jag inte fick bära hunden, han var väldigt liten och bussen var full med mysko människor så ville inte ha honom på golvet då det dessutom bara dagen innan stått i tidningen om en ägare vars hund blivit sparkad av en inne i bussen. Då blev han som körde arg och fräste att jag skulle sätta ner honom, han skulle absolut gå på golvet. 

Börja tidigt bara att åka. Med min nuvarande skulle det vara ett himla helvete att åka buss, han har inte åkt buss något och älskar människor så han skulle jag få släpa genom bussen. Förra var lite mer cool av sig och inte lika på.

Zadeira
0

Vi har en kvinna här i stan som brukar åka buss med sin enorma hund. Vet inte vad det är för ras (ser ut som nån mastiff-aktig) men han är en riktig bjässe, både på höjden och bredden och väger garanterat uppemot 70 kg. De har aldrig blivit förbjudna att åka med bussen trots hundens storlek och att han ser rätt respektingivande ut. De sitter alltid längst bak med hunden liggande i gången där de sällan är i vägen. Sen är hunden helt fantastisk på att åka buss, helt cool och bara ligger där även om folk trängs med honom. Till skillnad mot cocker spanieln jag har som inte kan sitta stilla på bussen ens en minut åt gången.

Här i vår stad går man på och betalar längst fram med hunden och går sen genom bussen och sätter sig så långt bak det är möjligt. Om det är mycket folk på bussen har det hänt att man blivit nekad att åka med, men det är precis som med att hussen har plats för visst antal barnvagnar och på det sättet inte kan släppas på pga säkerheten.

Ambrose
0

Åker buss och spårvagn flera gånger i veckan med min Rottis. Aldrig varit några problem. Bor i Göteborg, så en gång har jag blivit nekad för att det var en annan hund på bussen. Det får max vara 1 hund, såvida man inte har 2 hundar. Då är det 2 med samma förare som gäller.

Har åkt vagn/buss med 3-4 hundar. Min vet hur man uppför sig så det har aldrig varit något problem :)

Börja öva tidigt och beröm så fort din hund slappnar av. Min älskar människor, men i bussen/vagn lägger hon sig ned där bak och då får folk kliva över henne utan att hon rör en fena. Aldrig någon som har klagat för hon är 100 gånger lugnare när hon ligger ned än när hon sitter/står. Jag har aldrig sagt till henne att lägga sig ned, vill inte ställa ett aktivt krav på henne, utan enbart belönat hennes spontana passivitet :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Daniela1983]
1

# 11 Det var ju konstigt att du iinte fick bära din hund om den var av mindre format. Det finns coola bussförare och så finns det vräsiga jävlar.  Önskar själv jag hade en mindre hund, smidigt att kunna lyfta upp och bära, så har de det bra och tryggt i famnen.

På tal om bussar, man förväntas gå längst bak i bussen samtidigt som förarna är så hänsynslösa att de rivstartar fast man är halvvägs i bussen. Man ska visa hänsyn med andra ord men får inte mycket hänsyn tillbaka som de kör. Hade aldrig åkt buss om man inte varit tvungen.

[vattenhunden]
0

#11: surgubbar & surtanter till busschafförer finns överallt :-) Här till exempel så blev jag nekad att åka med en buss för att han var stressad & han var allmänt otrevlig med både röst & kroppsspråk!, men då sa jag att "nä jag ska åka med denna buss, inte någon annan", ska man inte få åka med bussen för att bussen kommer två minuter för sent till hållplatsen?

Haztparken
1

Har åkt buss väldigt mycket med mina ena ca 20kg hund och det har aldrig varit några problem. Går på där fram och betalar och fortsätter sedan genom bussen till platserna där bak med hunden gåendes tätt bakom mig. Har aldrig fått betala något extra för hunden heller, aldrig hört om det faktiskt.

Har haft med fler än 1 hund också men inte varit några konstigheter där heller. Vi har också varit ett helt gäng med hundar och det var inga problem, alla fick komma på bussen med sina hundar så :)

Sealle
0

#10 Folk med barnvagn åker dock gratis i bussen på många ställen (:

CissiD
0

Åkte buss jätte mycket när min hund var valp och nu blir det lite då och då. Han är iof liten men har sett flera stora hundra. Jag bodde i Göteborg innan och det va flera gånger vi va mer än 1 hund på spårvagnen och bussen. Så länge hundarna är lugna och tysta så har jag aldrig hört någon bli nekad. Så börja tidigt och åk ofta och lär honom att på buss/spårvagn eller vad ni nu tar så är man lugn. Jag har hälsningsförbud på både hundar och människor på buss just för att jag vill att han ska ligga lugnt och tyst även runt andra. I västra götalands reginonen så får man ha med två hundar per person utan att betala oberoende på storlek enligt västtrafik. Men de ska uppföra sig annars har de rätt att neka.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

VildaVittra
0

När man åker buss enligt Casper så ska man först hångla upp busschauffören och samtidigt håra ner dom, sedan ska man försöka hitta lunchen busschauffören tagit med till honom. 

Jag åkte mycket buss förut och det är en bekant till mig som körde den och detta beteende är hans fel, för han ropar på Casper. Korkbollen har då fått för sig att man ska göra så med alla busschaufförer, så på vissa turer fick jag gå på bak utan att betala då den chauffören var hundrädd. 😊

Jag har ju tre stora hundar, så jag sätter mig oftast i barnvagnsalkoven. Själva turerna går bra så länge någon intelligent person inte ställer sina matkassar precis där och går och sätter sig någon annanstans. Mina hundar är matglada, behöver jag säga mer?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Daniela1983]
0

Ett tips som jag tycker är bra är att ha med sig gott godis till hunden, såvida man inte har en jätteuppfostrad hund. Jag får distrahera med mat när det är en till hund på bussen.

Fluffinen
0

Tack alla för era svar, det uppskattas väldigt mycket! Trodde de inte var så många som skulle svara faktis.

Jag vet att här i Umeå så är det så att man betalar barnbiljett för en större hund men så länge de är en liten valp åker han gratis åtminstone. 

Det känns skönt att höra att de går så bra att åka buss även fast de är en större hund, har varit väldigt nojjig nu ett tag. Helt ärligt tror jag inte busschaufförerna skulle uppskatta att jag skulle betala fram kliva ur o gå på bak då dem ofta börjar köra redan innan man betalat klart. 
Det hade vart praktiskt om jag kunde använda period kort för hunden också så som jag använder den för mig själv så man bara blippar två kort men det stod att så fick man inte göra utan du måste lösa ut biljett o de va då jag reagerade på att man skulle gå genom mittgången och gå bak. Vad gäller barnvagnar här så kliver dem på i mellangången sen får dem i farten sätta vagnen till rätta och föräldern får gå fram och blippa sitt kort medans chauffören kör. Tycker de är ganska fult av dem att inte kunna vänta, men alla blir sura ifall chauffören skulle vänta, inklusive hen, är hämskt att se desamma hända med pensionärer som kommer in med rullator ibland också..

Men ja då ska det ju inte vara några problem att ta med honom alltså, vi kommer ju börja vänja honom vid bilåkning först eftersom vi inte vet hur känslig han är för att färdas i fordon, vill inte börja träna bussåk innan jag vet att han inte ska kräkas när han åker, då detta hände våran golden retriver som var väldigt kännslig. Ingen rolig tur.

Men åter igen tack för alla svar, de ger en mod att prova ta med hunden åtminstone, så kommer nog han att ha de lätt att åka buss också så får han uppleva mycket mer än samma skogspromenad hela tiden.

Vickiw
0

Åker buss med min hund (amerikansk cocker spaniel). Betalar och går och sätter mig, hon brukar alltid va framför mig eller så bär jag henne. På vissa bussar får hundar sitta vart dom vill (även främre delen). Åkt med flera hundar men då säger chauffören att inte sitta för nära varandra. Åkt med staffar, schäfrar, rottisar osv, aldrig vart några problem för dom :)

Karmatarerskanise
0

Varför går ni ut ur bussen igen bara för att gå in i en annan dörr?

Har aldrig gjort så. Betalar och går bak. Försöker se till så jag inte sitter nära någon som verkar rädd. Åker aldrig i rusningstrafik.  Är lätt hänt att folk trampar på på hunden då.

lollynonna
0

#23 Där jag bor så måste man göra så,för att undvika allergiska och rädda människor.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fluffinen
0

#23 när jag läste på vad som gällde för västerbottens busstrafik så stod det att man måste gå in där bak för att de som är allergiska ska kunna sitta där fram utan att störas lika mycket. Går man fram och går igenom bussen så kan de allergiska få massa hundhår på sig och det kan gå riktigt illa om någon är allvarligt allergisk. Men även de som är rädd för hunden ska inte behöva möta den.

Karmatarerskanise
1

#25 Är man riktigt allergisk reagerar man oavsett var hunden är på bussen.

Borde vara så att varann buss var djurfri istället. 

Här får man inte gå ut för att gå in längre bak.

Fluffinen
0

Jo men då lindrar de att sitta så långt bort från hunden som möjligt även om man reagerar på den då. men jag håller med dig, borde finnas en del bussar som är  helt djurfria, dock kanske de inte alltid hjälper om de är särskillda bussar man måste ta. vet att hälften av våra långfärdsbussar är helt djurfria åtminstone.
Inte lätt att vara allergiker .

Men jag tänker också att här går det ju inte att gå ut o in där bak, har man gått in i bussen så går man inte ut fören man ska av.

Dumpuck
0

#14 Det var en rottis på 10 veckor, så ingen liten ras men en stor ras i litet format just då =) Han som körde är känd för att vara vresig och sur, alla andra har bara blivit förtjusta!