Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1161 ggr
Lexie82
0

Kontakt- och inkallningsövningar?

Jag har tagit över en goldenkille på 2,5 år. Går fint i koppel och hyfsat när han är lös, men han verkar inte ha lärt sig inkallning. Jag skulle vilja ha tips på hur jag tränar honom att dels komma när man ropar och dels vara mer intresserad av mig.

Arashi
0

1. ta reda på vad hans favorit godis är, favorit leksak, testa massor av olika grejer, hur ska du bete dig för att han ska bli som gladast.

2. Lek och ha roligt. Va på ett inhägnat område. Ignorerar han dig så gå och ha roligt för dig själv, göm dig bakom en buske och lek med bollen själv, skutta hoppa och tjoa, när han kommer för att kolla läget, så vänd först ryggen till, så han får jobba lite för att vara med, sen lek med honom. Visa att du är en resurs som hittar massa roliga grejer.

Försök att få honom att vilja va med dig och hitta saker han tycker e roligt sen börja satsa på inkallning. Sök på inkallnings leker =)

slarvigt
0

Jag skulle börja inomhus. Varje gång han spontant kommer mot dig så säger du hans namn eller ett inkallningsord och sedan leker ni eller han får en godis eller kel. Ladda ordet med värde. Därefter kan du börja träna utomhus, men bara när du tror att hunden kommer lyckas - inte när den står och nosar på en intressant fläck eller ser en annan hund. Mitt under promenaden kan du släppa kopplet och springa åt andra hållet samtidigt som du kallar.