Rasval
Hej!
Förhoppningsvis så kommer det en liten valp till oss under sommaren/hösten 2016, men jag lider lite av beslutsångest angående vilken ras som skulle passa mig. Jag gjorde en liknande tråd innan men nu har jag gått lite längre i vad jag tror skulle passa. Jag har fyra raser som jag tror skulle kunna passa men ni är välkomna att tipsa om några som jag kan ha missat!
Jag kan erbjuda: Motion i form av mycket rörelse i skog och mark, cykelturer, löpningsturer, simning och har även viljat prova på lite drag. Aktivering minst 30 minuter om dagen men antagligen 1 - 2 timmar, så många dagar som möjligt men jag tänker mig kanske 5 eller 6. Mycket gos och sällskap 95% av tiden.
Jag vill ha: Lite av en arbetsmaskin, mycket energi och vilja, lekfull och lättmotiverad men ändå inte alldeles för flamsig vid träning. Självständig men söker mycket kontakt, en som vill jobba med mig. Jag vill träna lite varsom, fokusera mest på det hunden gillar men just nu tänker jag mest lydnad och spår/sök, eventuellt även skydd. Så nära noll jakt man kan komma utan att förstöra någon arbetskvalité. Helst inte någon extrem vakt, lite är ett plus.
Jag har tänkt på:
Schäfer - Verkar som väldigt bra allround hundar, och det måste ju finnas en orsak till varför det är så populära. Väldigt charmiga. Dock har jag bara stött på hundaggressiva bruksschäfrar vilket känns lite konstigt då dom måste ju kunna arbeta tillsamans med andra hundar i polisen eller liknande?
Border collie - Jag har varit väldigt intresserad av vallning ett bra tag nu och har bra möjligheter att valla, t.ex kompisar och släkt med får, hästar och kor. Så eftersom jag har dom möjligheterna så känns bc'n som ett bra val. Mycket energi och kan jobba i timmar. Har dock bara mött understimulerade, tjocka och gnälliga individer. Jag antar att deras omöjlighet att någonsin vara tysta och ta det lungt är dåligt tränande och understimulation?
Jaktlabrador - Bra energi och verkar lättmotiverad. Tränar jakt med min golden så att bara ta med en till hund skulle vara rätt så smidigt. Är inte ett större fan av 'älskar allt och alla' attityden men gillar deras följsamhet.
Tollare - Ärligt talat så har jag försökt släppa den men jag kan inte. Lite för liten, lite för mycket jakt. dålig avel, många seriösa sjukdomar. Plus så har jag svårt att hitta en kennel med en hemsida och mh testade hundar. Jag gillar att dom har den retriever personligheten men ändå lite mer självständiga, verkar vara riktigt kapabla arbetshundar.
Jag antar att det jag vill med det här är att få bort några fördomar från raserna för mig själv? Även se vad ni lite mer kunniga tror skulle passa mig. Alla tips är välkomna!
Alla de du sa kan funka :) säger med Aussie!
#1 Ja, jag tänkte på aussie ett tag faktist men fick för mig att dom är ordentligt envisa och självständiga? 'Cementskalle' som någon så fint sa det. En annan ras som jag tänkte lite på är malinois, hur är dom till 'sättet'? Cementskallar eller mycket will to please? Mycket Jaktinstinkt? Dom är ju otroligt snygga!
Hur mycket hundvana och vana av att träna hund sedan tidigare har du? Är det din första hund så skulle jag rekommendera schäfer i och med din önskan om att köra skydd, annars skulle jag tycka att jaktlabradoren är den mjukaste och lättsammaste av dina förslag. Malinois råder jag ingen förstahundsägare att köpa.
#3 Det här skulle bli min andra egna hund, men har följt med pappa till klubben med våra rottisar i år. Jag skippar nog malinoisen ändå, alldeles för mycket jakt för mig.