Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 404 ggr
Godisburk
0

Miljöträning & förtroende, hjälp

Hej! Jag sköter om en hund som är 4 år gammal och den har aldrig riktigt blivit miljötränad. Jag har hållit på nu med den nästan hela tiden sen ett års ålder och jag har ju lärt mig mycket mer hela tiden om hur man ska träna och så. 

Men nu behöver jag lite tips. Hon klarar inte av att vara där det är mycket folk & bilar & ljud och så. Jag har flera gånger bara suttit i närheten av centrum och försökt belöna men hon låser in sig i sig själv och bara stirrar och sitter ner. Nu menar jag inte att hon inte klarar av att gå igenom centrum eller så, men att vara där en längre stund verkar vara för mycket för henne. Och jag vet inte hur jag ska gå tillväga då hon inte vill ha någon belöning och hela tiden vill bort i början innan hon vant sig lite. Det känns hopplöst men jag tänker inte ge upp trots det, men skulle gärna ta emot lite tips.

Den andra saken är att hon avskyr att vara i famnen eller ha ryggen mot en människa. Hon ska alltid vara rakt fram och om man försöker lyfta upp henne lägger hon svansen mellan benen och springer iväg. Hon har inte vad jag vet om varit med om något som fått henne i något slags trauma eller jag har inte alla fall gjort något. Men hur kan jag få henne att lita på mig, jag har ju trots allt varit med henne nästan hela tiden från lite före 1 års ålder. Och jag menar inte att jag ska börja plocka upp henne hela tiden och gå med henne i famnen istället för att hon går själv, absolut inte. Men jag menar om det är en situation där jag måste få upp henne fort och hon bara snurrar runt och vägrar, hur gör jag då ? Så jag tar gärna emot tips här också.

Obs. Jag har försökt träna allting stegvis, att jag först klappat henne då hon suttit snett framför mig och belönat, sedan lite mer att hon har ryggen emot, belönat. Men längre slipper jag inte, direkt om jag rör mig någon millimeter stiger hon upp och vänder sig helt om och tittar på mig.

Skulle vara så tacksam för tips eller hjälp!

PyzenMy
0

det att hon inte vill sitta framför/ ha ryggen mot,
Du kanske kan testa lära in tricksen, slalom mellan benen, att hon ska gå i mellan dina ben och sen stegvis få henne att sitta mellan dina ben och sen att du sakta "sätter dej ner", så de blir som att du sitter bakom henne? om du förstår hur jag menar, är urusel på att förklara…

men jag gjorde så med min hund, han vägrade att sitta framför mej eller mellan mina ben innan, han ville oxå helst ha huvudet mot mej, och då gjorde jag det typ till en liten "lek" för han istället. Nu är han helt okej med att ha ryggen mot mej :)

Godisburk
0

#1 Tack ska pröva! 😃