Avelspärr?
Uppfödaren till min tik har bibehållen avelsrätt tror jag det hette. Hon har rätten till min tiks första kull. Men nu är det så att min tik är allergisk mot jästsvamp, hushållskvalster och förrådskvalster och ska få en sputa en gång i månaden i resten av hennes liv.. Tycker ni att jag ska ansöka om avelspärr till skk och i sådana fall hur går jag till väga med tanke på situationen?
Har du pratat med uppfödaren om det?
Vi är inte så jätte populära på hennes sida bara för att vi började kolla upp varför min tik kliade sig så mycket. Uppfödaren ansåg att hon kunde leva med klådan tills efter kullen var tagen även fast min hund kunde klia upp sin hud i börja blöda extremt mycket. Så både jag och min mamma är helt säker på att hon kommer vilja ta kullen ändå även fast allergier är "ärftliga"..
Har du ägande rätten? Annars tror jag det är bara uppfödaren som kan ansöka om avelsspärrningen i det här fallet.
Givetvis ska inte en hund med allergi avlas på, då det är ofta genetiskt betingat. Förhoppningsvis så förstår uppfödaren det.
Ring och prata med SKK och om hur du ska gå tillväga.
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/Ansokan-om-sparr-for-avel-R35.pdf
Låter inte som att uppfödaren är speciellt seriös, så ta kontakt med SKK.
Min mamma står på henne dock så är hon inte helt 100 våran fram tills uppfödaren har fått kullen..
"12
ALLMÄNNA REGISTRERINGSREGLER
Spärr för avel
(avkomma kan ej registreras i SKK)
Hund kan spärras för avel:
a) av SKK i enlighet med beslutat hälso-program(se särbestämmelser) eller punkt 12 Allmänna registreringsregler.
b) på grund av sjukdom eller annan defekt efter ägarens skriftligt motiverade begäran. Begäran ska åtföljas av registreringsbeviset och intyg som styrker äganderätten. På anmodan av SKK ska adekvat intyg kunna uppvisas som styrker att hunden lider av den sjukdom/defekt som anges i begäran. Vid överlåtelse ska intyg bifogas som klart utvisar att den nye ägaren är medveten om att hunden inte får användas till avel.
Spärr för avel kan endast hävas av den som åsatt spärren. Intyg ska bifogas som utvisar att hunden inte längre är behäftad med den defekt, som ursprungligen var orsak till avelsspärren"
Vad jag fattar det som så måste ägaren till den bibehållna avelsrätten(i detta fall Ebbas uppfödare) skicka in motiveringen för att få avelsspärren.
-
Som sagt var prata med SKK, där kan du få råd om hur du ska gå tillväga för att stoppa avel på din hund. Jag vet inte vad du har för ras och vilket hälsoprogram rasen har. Uppfödaren borde inte ta någon kull på tiken och inte heller kan hon kräva att ni köper loss henne.
Att behöva medicinering livet ut, är ju ett stort skäl till att inte para henne.
Ps, skönt att ni fått fram vad Ebbas klåda var, och att hon får hjälp, pussa Ebba från Flynn! 🌺
-
Okej, då lär det ju inte hända något. Någon som vill köpa schäfervalpar som kliar sönder sig själva?:)
Har ni betalat något för tiken så är ni ju delägare i den.
Ja, det är jätte skönt, nu slipper man vakna i en blodig säng o ha en hund som ser ut som att hon har skabb x)
Mejla in till SKK och förklara situationen med uppfödaren och tiken och se vad dom kan göra
-
Ja, vi betalade halva priset dock så har inte uppfödaren något att säga till om henne mer än den kullen hon ska ha
Kan man inte bli utslängd från skk om man avsiktligt avlar på en sjuk hund?
Då är ni delägare i tiken och då har ni mer att säga till om. Så ta kontakt med SKK ni och prata med dem. Berätta gärna vad de säger och hur det gått!
#14 Det beror lite på, hur allvarligt det är och ofta får man först en varning. Är det riktigt allvarligt så kan man få registreringsförbud och i värsta fall bli utesluten. Men allt beror ju på hur allvarligt det är, om det hänt förut osv.
Lite OT med tanke på allergierna. Antar att du ger din hund torrfoder? Och i det frodas då bla förrådskvalster. Så jag tipsar om färskfoder och/eller Barf till din hund. Det kan hjälpa din hund till det bättre.
Du kan alltid prata med uppfödaren om att köpa ut henne.
#18 Hon ska inte behöva köpa ut henne. Det är en risk man tar som uppfödare om man sätter på halvfoder/säljer med bibehållen avelsrätt att den rätten kan gå förlorad om tiken inte är duglig för avel. Ingen ska behöva köpa ut tiken om den inte är duglig i avel, vilket denna tik inte är. En seriös uppfödare förstår det här.
Nu vet jag ju inte mer om just den här situationen men vad less jag blir på uppfödare som prompt ska ha sina kullar vare sig avelshundarna är lämpliga eller ej 😕. En sån här situation ska inte behöva uppkomma, en seriös uppfödare hade givetvis överlåtit hunden direkt till valpköparen.
Att ens överväga att avla på en klådhund om man inte är MYCKET säker på varför den kliar sig och att det absolut inte är ärftligt på minsta sätt är i mina ögon rejält oseriöst.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Vad exakt står i kontraktet ang avelsrätten? Står inget specifikt så skulle jag säga att det är underförstått/praxis att det bara gäller om hunden är avelsduglig. Är ni med i SKK kan ni få hjälp av deras jurister ang kontrakt och för hjälp att lösa eventuell tvist. Dock, eftersom ni betalat är hunden ER. Nu vet jag inte exakt vad som står i kontraktet, men vanligtvis köper ni hunden, uppfödaren har bara rätt till framtida EVENTUELL kull, alltså ingenting att säga till om ang veterinärbesök och så vidare. För hundens skull hade jag drivit denna fråga. Ska själv bli fodervärd där uppfödaren äger hunden tills efter 2 kullar eller 5 års ålder, därefter överlåts ägarskapet på mig. Ni är dock ägare då ni har betalat. Hade varit en knepigare situation för mig som fodervärd, men tror och hoppas att min uppfödare är mer seriös. Hon verkar väldigt noga med hälsa osv, och vill inte avla på en hund som inte är perfekt… Hade dock ändå tagit strid med henne om jag inte ansåg att hunden skulle gå igenom en dräktighet och få valpar med ärftliga fel, då tänker man inte på hundarna utan bara på pengar.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.