Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6628 ggr
Nova1234
0

Entropion

Jag har tingat en valp, nu visar det sig på 8 veckors besiktningen att hon har lite entropion på ena ögat. Har någon erfarenhet av det? Är det risk att hunden får besvär av det efter operation, om den måste opereras i vuxen ålder? Kan man ställa ut en hund som är opererad? Skulle ni köpa en 8 veckors valp som har det? Vad kostar operation?

Em_
0

Nej. Kom det med på besiktningen så tror jag inte försäkringsbolaget täcker några kostnader som har eller skulle kunna ha med det att göra. Visst är det svårt att tacka nej till en valp man kärat ner sig i men om det blir det krångel med ögat springer tusenlapparna i väg snabbt… Jag vill inte ta den risken efter som jag hellre  lägger mina pengar på kurser och liknande.

russin
0

men tanke på att jag haft en ras som lätt får entropion så nej - absolut inte köpa en valp som redan har problemet, men för det "växer" sällan bort utan du står där och kan få sy upp ögonlock flera gången innan hunden är vuxen - för en riktig entropionoperation kan inte göras förrän huvudet är färdigvuxet. Operationen är dessutom inte billig.

russin
0

Man får inte ställa ut en entropionopererad hund.

Em_
0

#3 Vet du om det gäller alla raser? :)

russin
0

#4 Det gäller alla raser.

Em_
0

#5 Tack

russin
0

Får jag fråga vad för ras det gäller som du funderar på ? Vissa raser är ju mer disponibla för problemet än andra 🙂

är man inte intresserad av utställning så visst kan man köpa en sådan hund - men då ska det vara med avtal att uppfödaren står för hela kalaset om/när hunden behöver opereras.

[Daniela1983]
0

# 7 Går det att få till sådana avtal vid köp?

Nova1234
0

#7 det är in liten ras i Sverige, så jag vill inte skriva vilken. Entropion är väldigt ovanligt för den rasen, uppfödare har aldrig hör att det har hänt tidigare. Vi vet inte om försäkring täcker än, troligtvis inte. Det värsta är oron, tycker jag. Hela uppväxten och valpålderna finns kommande operation i bakhuvudet. Uppfödaren går ner 2000 kr i pris, inget har sagts om kostnader för operation Attan också, jag är verkligen kär i valpen och har gått och väntat sen parningsnotisen Det känns hemskt, det är planerat att hon ska komma hit på torsdag. Jag har tänkt att ställa ut, för att det är lite roligt

russin
0

#8 - det går alltid att få till sådana avtal, men det är helt upp till uppfödaren och upp till dig att säga nej om det inte görs.

#9 - 2000 kr i avdrag är alldeles för lite enligt mig när det gäller entropion. Har man otur så blir kostnaden det fyrdubbla eller mer. Försäkringen täcker inte saker som redan finns vid köp och står med i besiktningsintyget.

russin
2

Man ska även tänka på att entropion gör väldigt ont - så valpen får en smärtsam uppväxt. Tänk själv att ha hårstrån som ligger mot ögat hela tiden och som till slut kan ge rejäla skador på hornhinnan om det inte fixas.

Nova1234
0

#11 jo, jag vet att det gör ont, att hunden lider om det inte åtgärdas Idag ska dom söva valpen och sätta dit en stuckatur för att hjälpa Det hela ger mig ångest, jag känner mig som en stor skit för att jag inte vill ta ansvar över valpen jag har valt, bara för att hon har ett sånt fel som kan åtgärdas. Jag vet inte om felet anses som litet då hundar inte får ställas ut efter operation? Det som bekymrar mig också är orsaken till att hon har fått det Det måste finnas en orsak, det är inte en hund som har ögon, där risken är hög för att det uppstår. Det är så jobbigt nu, vi fick välja valp först i kullen och så blir det så här

russin
1

#12 - eftersom jag tidigare har haft flera shar-pei, så vet jag vad dessa ögonproblem medför för jobb. Jag har fått låta eye-tacka en valpkull pga detta problem (veterinären syr upp ögonlocket för att det inte ska ligga mot ögat) så det är inte kul alls. Har man tur så räcker det med dessa stygn el gång eller flera gånger för att det ska bli bra när hunden är vuxen (fungerar ofta så på shar-pei, men hur det är med andra raser vet jag inte och mycket beror på hur det ser ut), men vissa fungerar det inte så på utan behöver opereras senare när skallen är färdigväxt.

Du ska absolut inte känna dig som en skit för att du inte vill "ta ansvar" för en sådan valp - det handlar om ett köp av ett djur du förhoppningsvis ska leva med i många år och då ska allting kännas rätt.

Orsaken till entropion är att det är ärftligt. Vissa kan förvärva det senare i livet (har haft en shar-pei som hade superfina ögon, men som fick entropion vid 2 års ålder pga knipade då hon var allergiker) - men en valp som har det är alltid en ärftlig orsak.

[Daniela1983]
1

Är det inte bättre att låta en spn valp somna in tänker jag då åkomman är smärtsam? :(

Nova1234
0

#13 är det stor risk att syskon i kullen får besvär också senare i livet? Det syns inget på dom andra valparna nu

russin
0

#15 - Eftersom jag inte vet vad det är för ras, så kan jag inte svara på det. Hos shar-pei kan det bli problem senare, även om valparna ser bra ut som småttingar. Men hur det ser ut i din ras har jag ingen aning om.