Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 974 ggr
Lexie82
0

Hosta? Hjälp!

Min hund hostar upp vitt slem. Han hulkar inte som när han ätit nåt dumt och behöver kräkas, utan det är mer som en blandning av en host och en kväljning, så kommer det ut vitt slem/skum.

Någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte först kennelhosta, men ingår inte det i vaccineringarna man ger dem?

[vattenhunden]
0

Han kan inte ha ätit till exempel gräs? Eller något annat i halsen som han vill få upp som irriterar?

[vattenhunden]
0

Vaccineringar är mot förebyggande syfte men det betyder inte att hunden inte kan drabbas av det. Har inte så mycket erfarenhet av kennelhosta men kanske det är bättre att rådfråga en veterinär om du är orolig.

Kallaterrier
0

Vitt slem låter ju som kennelhosta och det kan de få trots vaccination, men ofta en lindrigare variant. Kennelhosta är ett samlingsbegrepp på många olika infektionstyper och vaccinationen täcker inte in alla. Ha koll på din hunds allmäntillstånd, har den feber eller är påverkad på något annat sätt, kontakta veterinär. Ta det lugnt, ansträngning sätter gärna igång en hostattack om det är kennelhosta. Det brukar ju gå över av sig själv, MEN för vissa kan det bli jobbigare och det skadar aldrig att slå en signal till veterinären om man undrar något.

Tänk på att kennelhosta är jäkligt smittsamt så undvik andra hundar ett par veckor!

Här kan du läsa lite mer: http://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar/kennelhosta

Lexie82
0

Tack för råden! Jag har pratat med veterinären nu, och hon trodde också på kennelhosta.