Livmodersinflammation - väntan
Sent igår kväll upptäckte jag stora flytningar på min 10-åriga tik.
Imorse var vi hos veterinären, fortfarande flytningar nu i gul-brun-grön karaktär, kommer mycket i omgångar.
De gjorde ultraljud, förstorad livmoder, ingen feber.
De gav henne en spruta antibiotika och vi blev hem skickade för Operation imorgon kl 9.00.
Jag är såååå nervös, mest liksom för jag läser skräck historier på internet om hur hunden plötsligt kan dö, men min veterinär sa att det inte är någon fara.
Jag vet ju inte hur länge hon har gått med detta, såg det igår kväll som först pga flytningarna. Jag har inte sett annat som ökat törst som folk skriver om, minskad aptit har hon ju men jag har trott hon e skenis som hon brukar bli. Men detta berättade jag.
Hur som…
Nu har hon legat helt däckad sedan vi kommit hem, är väl pga lugnande sprutan som gjorde att hon somnade hos vetten samt antibiotika sprutan kanske. Är mest nervös för hon har varken ätit eller druckit vatten och har inget intresse för det heller.
Någon… lugna mig!
Jag har redan gråtit igenom mig natten till idag, orkar inte gråta en natt till av oroligheter.
Någon annan som fått vänta på operation?
Ta det lugnt! Att söva ner hunden och operera brukar gå bra om dom inte är sjuka i övrigt, själv skulle min mamma in och fixa tänderna på våran 11åriga dvärgpudel hane och fick veta att han har kraftigt blåsljud på hjärtat, Det är tungt att få reda på sådant. Men jag tror det här kommer gå jätte bra och jag håller en tumme för att det också kommer göra det! Försök hålla dig lugn när hunden ska in så hon inte blir stressad av att du mår dåligt, men jag tror verkligen inte det är någon fara, speciellt när veterinären säger att det inte är det!
Är det "normalt" att de kan börja halta, min hund av någon anledning haltar mycket med sitt framben… Började nu. ???
Hon har iaf piggnat till nu, jag torkade bort lite flytningar (gula för tillfället) och hon gick upp för att äta =) Ska gå ut med henne och se om hon behöver göra något.
Hoppas allt går bra och att hon blir frisk snabbt! 🌺 Vi fick operera vår Simba akut igår så vi hann inte ens förbereda oss, men jag förstår stressen och oron. Som #1 sa är det bara att försöka vara stark och lugn så inte hunden känner av din oro.
Hej #3 , jag vet det innerst inne, och jag vet hur lätt hon känner av hur orolig jag är, hundar (djur) känner ju av sådant så lätt!
Men vi var ute på en liten kort sväng som hon själv ville gå och hon kissade 2 ggr, skällde på en hund och ville jaga en katt :) så om hon har energi till det så ska vi klara oss tills imorgon. Haltningen försvann efter ca 5 min av gående, så det är väl en sid effekt av sjukdomen kanske.
Jag tror sprutan börjar släppa nu. Hon fick även en kyckling korv när vi kom hem, som jag blandade i trimadylen i vilket gick ner hur snabbt som helst.
Tvättade av henne gick för de äckliga flytningarna kladdar ner henne. (är en mellan långhårig hund och hon har mkt hår på bakbenen och svansen.)
Jag längtar tills imorgon och att hon ska bli frisk och må bra igen!
Har du ingen hundtrosa ifrån att hon löpt som du kan använda och byta binda på t.ex? Kanske underlättar för henne :/
Får nog göra det! Konstigt nog inget jag tänkt på hehe.
Tack #5 !
#6 Hoppas ni står ut tills imorgon! Håller verkligen tummen här borta!
Min mammas tik opererades nyligen för livmoderinflammation och allt har gått jättebra. Hon började faktiskt halta, vet inte om det är ett vanligt symtom dock.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Min vovve är helt "normal" nu, tror det var sprutan som gjorde henne helt däckad, men när den släppte har hon både busat med katten, käkat sin frukost och middag samt druckit vatten och varit ute och gjort alla sina grejer.
Trosa med dubbla trosskydd är på =) och hon blev överlycklig att få komma upp i sängen hos mig =)
Så min orolighet har släppt väldigt mycket och era inlägg har även hjälpt så jag kommer iaf sova mycket bättre inatt än natten till idag.
Ja, jo jag har läst lite, googlade, och ett symptom är att hunden kan börja halta, hon gör det fortfarande men avtar efter hon rört på sig en stund. Hoppas det går över efter operationen.
Jag hör av mig imorgon när jag fått hem henne efter OP.n
Natty så länge.
Haltandet är ett vanligt symptom ja. Även flytningar, feber, för låg temp, dricker och kissar mer. Jag har varit med och assisterat veterinärer vid pyo-operationer (livmodersinflammation=pyometra=pyo) förut och kan säga att jag aldrig varit med om ens ett kritiskt läge, och då har dom ändå opererat hundar över 10 år gamla utan problem.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Väntar spänt på att se hur det gått 🤐
Jag skulle inte tro att det är någon fara, min hund hade livmoderinflammation och en sänka på 130 i flera dagar eftersom veterinären inte ville operera innan de hittat det verkliga problemet. Nu var det borrelia och hon gick till sist bort ändå, men hon klarade ändå operationen galant, så sjuk som hon var.
En bekant till mig fick åka in akut med sin tik för livmoderinflammation, hon blev tvärt hysteriskt dålig så det var verkligen akut. De hann inte ens komma in innan de beslutade för operation, på bordet var det en hårfin linje mellan liv och död, hon är idag som vilken hund som helst. Hon är inte den mest unga hunden heller, så att säga.
Livmoderinflammation går oftast bra när man opererar, som jag förstod det så har du upptäckt detta i tidigt skede dessutom och då är prognosen ännu bättre.
Jag skulle vara lugn =)
Min dam är hemma nu =)
Allt hade gått bra, inga konstigheter. Hon kissade innan vi gick in och druckit vatten, ligger nu i köket, hon verkar inte vilja sova men hon är tungt "drog" påverkad av allt hon har fått i sig.
Rakad o snygg på magen med ett plåster på som ska bort om 3 dagar, stygnen ska bort om 10-12 dgr och fram tills dess är det bara ut på korta rastningar, inga hopp eller bus.
Hon är gör lite pip ibland, nu reser hon sig och kom in i vardagsrummet, lade sig nedanför soffan =)
Det kommer nog vara såhär i några dagar med lite pip och det känns säkert obekvämt på magen.
Det enda jag skulle hålla koll med är ögonen, om de rosa blir vita skulle jag ringa med en gång (inre blödning) samt kolla pulsen, om såret börja svullna och lukta illa eller om jag har några funderingar.
Känner nu när jag fått hem henne hur huvudvärken och tröttheten kom, jag har varit på helspänn, nervös och orolig för min "lilla" dam. Skönt att fått operationen gjord!
Gud så glad jag blir att höra att det gick bra :) Nu behöver du inte oroa dig mera!
Hon är i stort sätt sig själv me har inte ätit något idag, kyckling korv tillsammans med medicinen och dtjag äter smakar hon gärna =) men sitt eget foder har hon inget intresse för.
Jag hoppas hon komme igång med ätandet imorgon, men annars är hon hyfsat pigg o glad =)
Min vovve verkar må bra, har ingen feber, äter, dricker, utför sina behov, är pigg osv.
Idag tog jag bort plåstret som täckte stygnen (den skulle bort efter 3 dgr) och jag såg att hon är lite svullen. Men stygnen är jätte fint, inget blod eller läckage och det luktar inte.
Är det normalt med lite svullnad, är mest på ena sidan av stygnen.
?
#17 Jag svarar bara utifrån vad jag tror och inte erfarenhet, men jag skulle tro att det är normalt, är ju ändå en operation som pågått, tänk om du själv skulle opererat dig, klart det måste vara svullet ett tag. Jag hoppas någon med mer erfarenhet också kan svara men jag tror det är så :)
Huden kan bli irriterade av stygnen och då kan dem lite röda och svullna i huden. Skulle det dock börja vätska eller svullna med kan det vara en bra ide att kontakta veterinären :)
Det är inte rött eller något, som sagt ser verkligen fint ut, förutom att det är svullet vid sidan av stygnen på ena sidan. Men jag avvaktar, kan vara normal svullnad. Tänkte bara om någon visste om det är ok.
Om det blir rött, varmt och/eller vätskar ringer jag vetten asap.
Så det har snart gått 2 veckor sedan op.n.
Igår tog hon bort stygnen.
Hon har haft pytte små flytningar seanste 2 dgrna som var brunröda, vetten sa att det e normalt att kougelerat blod kan komma ut men borde sluta efter några v (från op.n) men alltså d var normalt att det kan komma ut lite någon gång ibland.
Det lugnade mig.
Nyss så när jag tittade mellan benen på henne så var det pytte lite klet så jag tog bort det med fuktigt papper och det var lite mer klar rött men blandat i mörkt.
Ni som haft hundar (tikar) som blivit kastrerade, hur var efter op.n för er?
Kom det också ut lite flytningar, blodblandat osv?
Jag pratar alltså om väldigt lite, 2-4 cm lång i tråd strl. Det jag såg nu va bara lite klet som va utanför vulvan.
Troligtvis koagulerat blod :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
min hade pyo (samma) och hennes livmoder var stängd (de kan vara öppna också) och hon svullnade ordenkligt och då är det mer akut efetrsom de kan sprängas i magen, nu fick hon somna in pga tre ben och spondylos på ryggkotor och detta så det blev bara jobbigt för henne så det är ju inteexakt samma sak , kmr säkert gå bra:)
Hälsningar
Fredrika
Ush! Alltid hemskt att förlora någon i sjukdom eller skador! 😔 Min hund är pigg o bra aptit osv, ingen feber. Jag gissar på att det är lite kougelerat blod som kommer ut, är så lite, skulle jag inte inspektera henne skulle jag aldrig se det. Var brunt innan men de 2 senaste gångerna var det mer pt det röda hållet. På Fredag ska vi få börja utöka motionen sakta men säkert igen 😀