Bra eller dåligt foder?
Jag såg att Granngården har börjat med ett eget hundfoder, och tänkte höra med er som har bättre koll än mig om det är någe bra eller om det bara är skräp?
Vete, majs, korn… Skitfoder skulle jag vilja påstå.
Funkar säkert på nån hund men naah, skit skit skit är vad det är! *tummen ner*
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Vad rekommenderar ni för foder då? Måste ju finnas NÅT som är bra utan att vara snordyrt.
Färskfoder och/eller Barf är det bästa du kan ge. Det behöver heller inte bli dyrare än torrfoder av bra märke (tex. Taste of the Wild), snarare tvärtom för de flesta som hittat lite kontakter och kan samköpa billigt.
Jag menade vad rekommenderar ni för torrfoder?
Jag skrev Taste of the Wild ovan. ;) Sedan finns ju Orijen, Acana…
Acana är super bra, det bästa fodret ever! Då jag hade jätte svårt att hitta bra foder för känsliga hundar. Fick inte upp vår hund i vikt innan vi började med acana heller. Sedan att det är gluten fritt är ju ett plus då min tik som sagt är känslig spe mot gluten. Sedan så älskar vi att acana kommer i så många olika smaker så vi försöker köpa en annan sort varannan månad å det älskar vår hund.
Kollade Orijen och Acana på arken zoo, men tycker det är dyrt med 800kr för en 13kg säck. Taste of the Wild hittade jag varken på arken zoo eller granngården, vilket är vad jag har att välja på här i närheten.
Hur många kg går det åt då på en månad??
Hunden jag har nu äter fortfarande valpfoder, och en 14kg säck räcker inte fullt en hel månad.
Oj ja då förstår jag att priserna kanske var lite höga. Min hund äter ca 14 KG på två månader.
Mm, jag beställer en ny säck ungefär var tredje vecka.
Vill poängtera att jag inte är ute efter att "snåla" på min hund, men det skadar ju inte om man kan spara några hundra i månaden om han ändå får bra mat.
Jag vet ju på animail så har dom större säckar än 14kg å massa andra sorter man kan läsa om så skulle nog kolla där. Då får man det framkört till porten också.
Mm, problemet är ju att jag inte vet vad jag ska titta efter =P Jag förstår mig inte på näringsvärden och såna grejer. Jag har inte behövt bekymra mig eftersom det hittills inte har varit jag som bestämt vad hunden ska äta (är fodervärd).
Av de två är det sista premiumfodret bättre. Det finns många betydligt dyrare foder med liknande innehåll. Det som är märkligt är det låga priset 299 kr för 15 kg. Hur kan det vara så billigt? Bara 40 % kolhydrater till det priset? Råvarorna är benämnda och det brukar man inte se i så billiga foder. Bra att det inte är ris i fodret.
Om du har råd så finns det bättre foder som inte kostar 800 kr för en säck. Hos zooplus.se finns Simpsons spannmålsfria foder för 439 kr för 12 kg. Om du beställer för 499 kr får du fri frakt. Du måste betala med kort. Fodret kommer med posten inom några dagar. De kör det hem till dig. Du måste vara hemma och kvittera ut fodret eller ring till ditt lokala postkontor och be dem ställa det utanför din dörr om du vill ha det så. Det går förstås att hämta ut fodret själv på posten. Simpsons är brittiskt och råvarorna av livsmedelskvalitet.
Magnussons foder är heller inte så dyrt. Det finns hos Ica Maxi, Coop och hos animail.se och hemfoder.se m fl. 100 % svenska råvaror i det. Dock inte spannmålsfritt.
Här finns Simpsons foder:
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive
Här får Simpsons gott betyg:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020
#15 Tack för tipsen! =) Jag gissar att det är billigare därför att det är deras eget märke, precis som ICAs egna produkter är billigare osv.
Varför vill man ha spannmålsfritt foder?
Hundar är karnivorer inte herbivorer så dom ska inte ha för mycket spannmål då kan magen börja krångla. Men dom kan ju äta lite spannmål men inte för mycket. Ett tips på hur du ser om ett hundfoder är helt okej är om procenten av kött står först på ingrediens listan av fodret. Sedan så om hunden är frisk å glad av fodret så är det ett bra foder åt din hund. Men varför ska hunden inte äta samma mat som den fick innan du blev fodervärd??
finns i valp foder vanligt foder och spannmålsfritt
Köpte det förut till min flicka innan allt krångel
Hunden jag har nu ska jag inte ha kvar, han ska vidare och bli tjänstehund om en månad. Jag håller på att titta på att köpa mig en egen hund. Naturligtvis kommer jag ju först och främst titta på vad den hund jag köper redan äter, men det skadar ju inte att se vad det finns för alternativ.
Kolla fodret standardt. Det fodret har jag hört många rekommendera och det är inte allt för dyrt heller.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Det går inte att gå rakt av på kilopriset. Du får räkna ut kostnaden per dag eller per månad och jämföra på det viset. Köttrika foder är ofta drygare.
Jag är helt för spannmålsfria torrfoder, lyckas du hitta ett till din hund som fungerar så kör på det!
Jag började ändra kosten till min hund när hon var 7-8 år, men det fungerade inte så bra, färskfoder fungerar alltid men jag ville gärna ha torrfoder också.
Slutade med att jag ändå fick ta Hill's J/D Mobility
Nu är hon 10 år, det fodret fungerar utmärkt för henne.
Nästa hund ska jag satsa sedan början med spannmålsfritt och färskfoder.
Håll utkik så hundgodis du köper inte innehåller socker, det fick jag lära mig för några år sedan att det förekommer!
Tja, om man jämför med t ex snordyra Royal Canin, så verkar Granngårdens foder innehålla mer animalier och är inte speciellt annorlunda i övrigt. Nu tycker jag inte personligen att Royal Canins foder är något att ha, men om man jämför priser och så verkar man få mer för pengarna med detta foder än med t ex RC.
Men det finns foder som inte kostar skjortan - Standardt t ex, Four Friends är ett annat foder med vettigt innehåll som inte är hutlöst dyrt.
Acana och Orijen är inte nödvändigt att köpa om man verkligen inte vill ge den typen av foder. Spannmålsfritt med utfyllnad av ärtor och andra baljväxter är inte alltid det bästa.
#16 Du frågar varför man vill ha spannmålsfritt foder. Det är upp till var och en vad man väljer, vad som funkar för hunden och vad man kan tänka sig att betala. Torrfoder med spannmål (vete, havre, ris, korn, majs) är billigare än torrfoder med potatis, sötpotatis, frukt och grönsaker.
Om din hund funkar på spannmålsfoder och du inte vill betala så mycket så är det OK. Jag väljer bort allt foder med ris eftersom nästan allt ris innehåller arsenik och det kan vara skadligt att ge det varje dag under en längre tid (arsenik kan ge olika sorters cancer,lever- och njurskador och diabetes).
För mig är det viktigt att veta råvarornas ursprung. Fodret ska helst ha livsmedelskvalitet. Alla råvaror ska vara benämnda dvs man ska veta av vilket djur köttet är och om spannmål vilket spannmål. Foder där det bara står köttmjöl går bort.
Magnussons foder har spannmål, men alla råvaror är av svenskt ursprung och de har inte ris i sina foder. Deras foder brukar vara gott för kräsna hundar. Vi har det som godisfoder. När min kräsna tik äter dåligt av sitt huvudfoder blandar jag i kulor av Magnussons. Just nu har hon en sån period och får nästan hälften av Magnussons Meat & Biscuit. Acana är hennes huvudfoder, men just nu har hon tröttnat på Acana Lamb & Apple. Nästa säck blir en annan av Acanas sorter och då går det alltid bättre.
Nackdelen med hög andel spannmål i ett foder är att du får ge större mängd av fodret. Det kanske inte blir så billigt som du trodde från början. Jämför med mängden du ska ge. När det gäller Magnussons så brukar man behöva ge mindre än vad som står på säcken. Man måste själv lista ut hur mycket som är passande för ens hund, beroende på hur aktiv den här, dess ålder och om den har hög eller låg förbränning.
Om du har en hund med risk för magomvridning så är det säkrast att ge ett spannmålsfritt foder eller ett med låg andel spannmål. När det gäller Magnussons så har de bakat torrfoder. Bakat foder ger lägre risk för magomvridning.
Hundar kan smälta spannmål visar ny forskning. En hund och en varg har olika sätt att smälta maten.
Torrfoder måste ha något att binda en torrfoderkula med. Det kan vara spannmål, potatis, frukt och grönsaker. Sötpotatis (en näringsrik ört) finns i dyrare spannmålsfria foder.
Sen får man komma ihåg att det genom åren har funnits olika slags trender när det gäller hundfoder. Idag är det på modet att ge färskfoder eller spannmålsfritt. För 5 år sen var ris ok, men nu är många medvetna om att ris innehåller arsenik och då vill man inte ge det.
Carrier har som någon skrev spannmålsfria torrfoder. Carrier är svensktillverkat men dock ej med svenska råvaror. Det är ganska dyrt. Du får ett köttrikare spannmålsfritt foder för 439 kr om du köper Simpsons.
#24 Fast uttala sig om att ge färskfoder eller spannmålsfritt som trend, det tycker jag är lite fel. Det handlar inte om en trend utan om att folk blir allt mer medvetna om vad de stoppar i sina hundar. En hund är carnivor och ska därmed äta kött. Den mängd vegetabilier som en hund ska äta skulle de få genom sina bytesdjur, dvs. väldigt liten mängd och det är då redan spjälkat så att hunden kan lättare få upp näringen ifrån det.
Den där forskningen du talar om, undrar jag var man kan läsa om? Är det en torrfodertillverkare som ligger bakom det så skulle inte jag tro på det. Att en hunds matsmältningssystem skulle vara annorlunda än en vargs köper jag inte. Den lilla förändring som skett genom tiderna är ringa. En varg kan också smälta vegetabilier som de får i sig genom sina bytesdjur, som redan är spjälkat. Och om det ska vara någon förändring att tala om så handlar det om många hundra tusen år innan en förändring sker och där är vi inte än.
Man ser mycket på den mat man ger till en hund. En hund som får spannmålsbaserat foder bajsar mycket stora högar dvs. de har inte smält tillräckligt av spannmålet (vegetabilierna). En hund som äter kött och kanske en mycket liten mängd vegetabilier bajsar betydligt mindre högar (och luktar betydligt mindre) då kött är det högre smältbarhet på för en hund än spannmål.
Standart som någon sa är ett prisvärt foder. Själv köper jag ofta från zooplus.com och de är billigare än många svenska sidor. Annars letar jag efter "klipp", nu senast var det 15% rabatt så en säck Acana gick på 500 kr/13 kg.
Skulle jag ge mina hundar torrfoder så skulle jag ge Magnussons. För jag vägrar att köpa produkter som importerats till Sverige från giftglada länder som USA. Jag vill veta att foderdjuren fått ett hyfsat vettigt liv dessutom.
http://www.hundmat.com/kravmarkt-hundmat
Annars finns det torkat färskfoder. Och även torkad barf.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#25 Om denna studie har det stått massor: Ett par länkar:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/kanske-kom-vargen-till-oss-2238223.aspx
The genomic signature of dog domestication reveals adaptation to a starch-rich diet
- Erik Axelsson,
- Abhirami Ratnakumar,
- Maja-Louise Arendt,
- Khurram Maqbool,
- Matthew T. Webster,
- Michele Perloski,
- Olof Liberg,
- Jon M. Arnemo,
- Åke Hedhammar
- & Kerstin Lindblad-Toh
http://www.nature.com/nature/journal/v495/n7441/full/nature11837.html
Beträffande uttrycket trend som du hakar upp dig på. Det var i en artikel i petfoodindustry.com som jag såg det första gången. Trend är det som är på modet just nu. Vi kan inte förrän om några år se om trenden håller i sig eller om det är något annat som gäller. Just nu är det i USA och i Europa trenden spannmålsfritt torrfoder av livsmedelskvalitet som ökar i försäljning. Hunden är en familjemedlem och vi vill inte att hunden ska äta sämre än vad vi själva gör.
Vad som händer om några år kan vi bara spåna. Vi kommer att bli mer och mer klimatmedvetna och det innebär att vi inte tycker att det är helt ok att utfodra med rött kött så mycket som vi gör idag. Köttindustrin är tillsammans med koldioxidutsläpp de största hoten mot vårt jordklot. Om vi ska kunna fortsätta att leva här, måste vi hitta alternativa sätt att föda upp oss själva och våra husdjur. Vi måste äta proteiner från vegetabilier i högre grad. Tänk också på hur mycket av energin som försvinner i varje steg i näringskedjan. Bara 10 % går vidare till nästa led. Ex om du har 100 kg vegetabilier att äta, men låter växtätare äta det och du äter växtätarna får du bara 10 kg mat att äta.
Det är onekligen ett väldigt intressant ämne. Faktum är att jag, som äger två hundar, inte kan peka finger åt personer som kör runt i SUV:ar med tanke på att mina husdjur kräver så mycket av jordens resurser varje år.
Det skrämmer mig lite när vissa hundägare rynkar på näsan åt animaliska biprodukter(vilket är fullt dugligt som människoföda) och tycker att foder ska innehålla rent kött. Frågan är om vi i framtiden inte borde använda mer hydrolyserat protein(t ex från fågelfjädrar) i djurfoder just för att spara på jordens resurser - men det är ganska tabu att diskutera. Och jag är nog en lika god kålsupare som andra, även om mina hundar äter svenskproducerat torrfoder så får de ett foder som är förhållandevis rikt på animalier.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#29 Det är sant att animaliska biprodukter är väldigt anonyma och kan vara vad som helst. Det behöver inte vara dåligt, men det kan vara näbbar, klor och fjädrar.
Färskfoder brukar innehålla kött- och köttbiprodukter och det tycker de flesta är ok. Det är inälvor/organ som är naturligt för vilda hunddjur att äta.
I framtiden kommer vi kanske att kunna köpa torrfoder med animaliskt protein gjort på larver, insekter och djurplankton. Redan idag är insekter en viktig proteinkälla i andra delar av världen.
En intressant artikel från Sveriges Tekniska forskningsinstitut:
"Odlade insekter kan bli djurfoder – och mat
Sverige behöver bli mer självförsörjande på proteinrikt foder till lantbruksdjuren. En ny idé är att göra foder av insekter. På JTI – Institutet för jordbruks- och miljöteknik i Uppsala planerar man att undersöka om det går att göra kycklingfoder från insekter som har odlats fram på restprodukter från skogen."
min valp får Robur (uppfödaren gav det till sina hundar) och jag tycker det fungerar bra än så länge :)
Om jag skulle byta så skulle jag byta till 1st chose eller Standart :)
Intressant med insekter, inte minst till t ex kycklingfoder! Jag vet att man provar att tillverka fisk- och kycklingfoder av odlade musslor, vilket är ett mycket miljövänligt protein.
Frågan är om man i framtiden har en större acceptans även för hydrolyserat protein framställt från animaliska biprodukter, t ex fjädrar. Det är ju protein som hundar tillgodogör sig väldigt bra men i dagsläget vill folk inte ha det i foder om det inte är absolut nödvändigt, t ex i allergifoder.
Tyvärr är det många som inte inser att det inte är det minsta fel med köttbiprodukter. Man förväxlar det med animaliska biprodukter som ju KAN vara fjädrar och klövar men inte nödvändigtvis är det - animaliska biprodukter kategori 3 som det kallas kan vara tillåtet att gå vidare till produktion av djurfoder. Man kan läsa mer här om man är intresserad.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Just majs skulle jag inte ge min hund som vanligt foder, "majs blir inte bajs", som vår tränare brukar säga
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)