Rasval
Hej alla! Jag ska köpa hund nästa sommar och jag planerar, jobbar och sparar som bara den redan nu så klart! Skulle väldigt gärna få lite tips av er här på iFokus för man brukar få väldigt mkt bra svar här! Jag har länge varit inne på först pomeranian, tills ja insåg att nästan det enda som lockade var utseendet och storleken (men att behöva en trappa till soffan är inget för mig, behöver en tåligare hund) sedan kollade jag på storleken större, tysk spets, toypudel och shetland sheepdog. Toypudeln kom ja fram till är det bästa alternativet just mentalt, smart arbetsvillig liten men ej superkänslig för å tex hoppa ner från soffan osv men jag gillar ej utseendet på pudlar… Spelar ingen roll hur man klipper dem, har kollat runt hur mkt som helst på bilder men jag smälter inte… :( Sheltiens utseende är jag dock kääär i! Älskar "spets" utseende med små uppåtöron, mkt fluffig päls och spetsig nos. Rasen verkar underbar att jobba med, men reserverad… Där är största problemet… Att så många av dem verkar ha lätt för att bli rädda och är reserverade mot främlingar. Jag vill kunna ta med vovven på allt! Ta hem den till folk ta med på släktfest där det är mkt ljud å rörelse och självklart vill jag att vovven ska bli älskad av alla haha kanske låter löjligt, men jag ogillar när folk ogillar ens husdjur ^^ Sen har jag tysk spets, som jag förstått det så är de ej så arbetsvilliga och lättlärda som tex sheltie och pudel, stämmer det? Jag älskar att hitta på roliga trix, agility, lydnad och sen när jag väl har hunden kommer jag nog att prova på fler sporter! Men hjärnan är viktig för mig, vill att vovven ska ha lätt att lära och framför allt VILJA lära. Sen har ja nu insett att japansk spets också är i rätt storlek rent fysiskt. De har också det här fina spetsutseendet som jag gillar så mkt! men jag läste i någons artikel här på hundifokus att de ej har lika mkt "will to please" som tex vallhundar, och att de är lite envisa. Men annars så tycker jag att de verkar som en trevlig ras! Som jag alltså skrivit tidigare så vill jag ha en hund med "will to please" lättlärd, bra kropp för agility(jag vet ej om tävling är aktuellt men i alla fall lite i trädgården eller på en klubb) inte så mkt hälsoproblem (alla har de ju något) kan lämnas ensam några timmar (så klart ej för mkt eller hela tiden men vill ej att separationsångest Ska va ett drag i rasen) skall är inget jag gillar, men jag är beredd att lägga ner tid på att få det under kontroll, pälsvård kommer jag ej undan eftersom jag faller för denna typ av hundar haha, vill kunna ta med hunden överallt utan att den blir rädd, håller sig undan från människor elr hundar, ska bo hemma ett tag med den (kankse 1 år) innan jag flyttar så det funkar ej med en enmanshund eftersom jag då bor med mamma och pappa, och mamma ska hjälpa mig med vovven. Jag tror att det var allt haha hoppas att ni orkar läsa igenom ^^ Så det jag skulle vilja få hjälp med är: vad är bra/dåligt med raserna (de ni vet) Ni får gärna lägga ut bilder tsm med er hund för jag är väldigt intresserad av hur stora de ser ut att va i förhållande till människan!
Det finns ju en annan liten spets och det är västgötaspetsen, har du kollat på den?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Googlade nu, gillade inte utseendet riktigt :(
En till grej jag undrar är vad hundarna kostar på ett ungefär! Inte för att det avgör valet, utan bara för att det är bra att veta eftersom jag studerar och behöver veta hur mkt jag ska spara!
En till grej jag undrar är vad hundarna kostar på ett ungefär! Inte för att det avgör valet, utan bara för att det är bra att veta eftersom jag studerar och behöver veta hur mkt jag ska spara!
Har du fnderat på Finsk Spets? Jag tucker deras utseende är rätt så coolt
Räkna med att spara ihop 30 000 för alla tillbehör, hund + lite smått och gott. Sen kan du lägga resten i ett veterinärkonto. Mittelspitz skulle nog passa dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Låt bilderna smälta lite, man kommer att gilla sina djur oavsett om dom har ett fladderöra eller sneda tänder, den blir söt/snygg med tiden i ens ögon, det som är viktigt i det långa loppet är att hundens personlighet och funktion är rätt, samt att rasen är sund. Och det var en västgötaspets du beskrev. 🙂
För den rasen är tålig, dessutom finns det inga kända rasburna sjukdomar (så nej, alla raser har faktiskt inte något) och lättlärda definitivt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vet inte om jag kan kalla västgöten för "liten" spets om man jämför med pomeranian, toypudel mm. Viktmässigt ligger dom väl på 8-14 kg😉 Större än mina lancashire heeler som inte är dvärghundar för mig även om dom är relativt små🙂
Sheltien är en rolig ras och ser man bara upp med föräldradjuren så kan man få en riktigt kul hund som inte alls behöver vara osäker eller känslig. Kompisens sheltie är inte det minsta reserverad och en energiknippe.
#7 Jaa du har säkert rätt haha men jag känner ändå att nu när jag har 1 år på mig så SKA jag lyckas hitta en vovve som ska passa in på nästan alla mina kriterier, och tyvärr är utseendet en viktig punkt… dock nu när jag läste lite om västgötaspetsen så håller jag med dig, det låter som det jag beskriver haha får helt enkelt addera den på min lista ^^ storleken är ju dock lite för stor, min mormor har en cocker och han väger kanske 13-15kg och jag tycker det är lite för mkt… Jag vill nog att hunden ska väga max 10kg, ska ju också ha en tik och de brukar vara lite lättare än hanar viktmässigt :) men jag lägger till den i min lista, för det verkar ju som ett superbra temperament!
#8 Hmm okej… så man kan hitta individer som funkar bra med människor…? är det väldigt svårt? vilken uppfödare kommer den hunden ifrån?
#8 Dom räknas till dom små spetsarna.
#9 Träffar du en kommer du bli kär. 😎 Sedan är det ju inte lite roligt att de fanns redan på vikingatiden här i Sverige.
Min plan är att nästa vår åka till olika evenemang, tävlingar osv och sedan uppfödare för att träffa hundraserna innan jag väljer :)
läste nu att västgötaspetsen kräver mycket motion, vill ha en hund som beskrivs som anpassningsbar, ibland träning ibland lata sig i soffan haha ^^
Låter som du har en bra plan, glöm inte bara att inte välja efetr utseende, utan egenskaper hos hunden:)
Hälsningar
Fredrika
#5 Finsk spets är en ren och skär jakthund, inget för ts.
Pomeranian tillhör ju de tyska spetsarna, finns ju i flera olika storlekar om Pommen känns för liten, kan inte hålla med om att de skulle vara svårjobbade. De jag har stött på och tränat med har varit mycket alerta, lättlärda och träningsvilliga. Kleinspitz eller Mittelspitz kunde säkert vara värda att kika på.
#11Jaa… asså som jag förstått det så är mittlespiz och tysk spets samma ras och storlek, sen är pommen en dvärgspets? ^^
#12 har du en sheltie? ser ut som det på din bild ^^ vad tkr du om rasen? jag vet att jag ej borde lägga för mycket vikt vid utseende… men kan inte hjälpa det haha är lite petig av mig, himla tur att jag har ett år på mig att välja 😃
hmm… nej jag tror ej att jakthundar är det bästa alternativet för mig, men finsk spets var fin i övrigt 😃
Wolfspitz/keeshond 49 cm +/- 6 cm Grosspitz 46 cm +/- 4 cm Mittelspitz 34 cm +/- 4 cm Kleinspitz 26 cm +/- 3 cm Zwergspitz/pomeranian 20 cm +/- 2 cm Så står det i rasstandarden. Alla är varianter av Tysk Spets, fast keesen och pommen heter keeshond och pomeranian på skks sida. Många ägare av gross, mittel och klein brukar säga att deras hund är en tysk spets vilket gör det hela väldigt förvirrande. Jag tror att en tysk spets, mittel eller klein skulle passa dig men mittlarna är vanligare så kika in dom lite mer.
Okej… Väldigt förvirrande ^^ om nu alla är varianter av tysk spets, vad är tysk spets för någon då om den inte är någon av dessa? Hahhaa Du skrev ju sen "tysk spets mittel elr klein" haha fattar inte ^^ Vad är det för skillnad på dessa spetsar och japansk spets? :) känner att ju mer jag läser om jappen ju mer sugen blir jag ^^
#17 Alla är tyska spetsar, sedan finns det olika varianter av dem som nämns i #16, tysk spets är mer en benämning på dem, inte själva rasnamnet.
Om du är öppen för en annan rastyp än spets så tänkte jag direkt på Bichon Havanaise, vad tycker du om dem? Söta, går att klippa om du tycker pälsen är för lång, gillar att hänga med på det mesta, bara slappa går bra ibland, lagom storlek. Var själv inne på dem, men blir en "kusin" Bichon Bolognese. Tror kanske Bolognesen är lite för chill för dig möjligtvis, och inte lika sociala och "hej jag älskar alla" som Havanaisen ;) Gå in och kika lite på bichon.ifokus, finns många fina vovvar där och bra rasbeskrivningar! Och rasklubben, bbhc.se Angående pomerian och kleinspetz är det ju svårt att veta vad det blir när den är valp, beror helt på hundens storlek vilken ras det blir! Lycka till med ditt val.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#19 Ja den rasen har jag varit inne på! min mamma är väldigt förtjust i dem, och det var jag också ills jag insåg hur jobbig deras päls verkar… jag gillar ej deras utseende när de är nerrakade, och om man ej rakar ner dem verkar det vara sååå svårt att hålla dem rena och tovfria… blev lite smickrad av jappen när jag läste att deras päls är vatten och smutsavstötande och superlätt att sköta (förutom borstning en gång i veckan typ)
Kan dock nämna rent allmänt att spetsar brukar ha lätt till skall/vara skälliga + att som du nämnde tidigare, Japansk spets har ingen "will to please" utan de kan nog vara ganska ointresserade och svårmotiverade. Är du inne på spetsar tycker jag du kan gå in på Spetsar och urhundar iFokus, tror du kan få mycket bra information där. Använd sökfunktionen och skriv in vilken ras du är intresserad av så kan du läsa om den i flera trådar. Lycka till!
Det som är svårt med raser är ju att alla tycker/säger olika och sen är ju alla hundar individer och sedan spelar uppfostran in… har läst om jappar som har mkt "will to please" och andra säger att de ej har det… så förvirrande hahaha
jag har skrivit ett inlägg där än så länge :) tycker att spetsarna är såååå fina, och det enda är ju skallet… som ja läst har mycket med uppfostran att göra
#22 Som du säger så finns det självklart individer, men dock måste man vara beredd på att överlag har inte spetsar samma will to please och att köpa en hund med förväntningen att man kommer få en individ som skiljer sig från rasstandarden är nog inte så smart. Har man mycket ambitioner (t.ex. man vet att man vill träna/testa på agility, rallylydnad, tricks, osv) så kan det vara smart att titta på mer lättlärda rader (som i ditt fall t.ex. pudel). Tror absolut det går att lära/träna med sin spets, missförstå mig rätt, men jag har fått uppfattningen om att det kan vara "jobbigare" just eftersom de är mer svårmotiverade och envisare. Så vill du t.ex. lära den sitt så förstår den snabbt och sitter, men efter du bett den 3 ggr så tröttnar den och går iväg. :P De behöver en anledning till varför de ska lyssna på dig/vad de får ut av det, till skillnad från andra raser som lyder för att de vill "vara till lags". Ang. skälligheten är det också en individ och uppfostringsfråga, men igen något man måste vara beredd på. Det kan vara svårt att träna bort ifall hundens naturliga instinkter är att reagera på allting med skall. Sen om man är tydlig och konsekvent kan man säkert antingen lära de att bara skälla några få gånger istället för att gå igång ovh skälla som tokar, eller träna bort det i de flesta situationer. Beror väl på hur erfaren man är med skälliga hundraser :)
#22 #23 Rättar mig själv. Tydligen ska Japanska spetsen inte vara skälliga i tid och otid (att den reagerar på allt och inget med att skälla) DÄREMOT har rasen vakt i sig och markerar gärna med skall när den tycker det behöver vaktas. Det är dock kanske lättare att få bukt på om man är tydligt och mjukt meddelar när hunden behöver vakta och ej. Du kan läsa mer om hur en medlem uppfattar sin ras i denna mycket bra tråd: http://hundar.ifokus.se/articles/4d7135e7b9cb46222104dc78-japansk-spets-medlemmarnas-raser?4d712446b9cb462141045f82-1
Jaa. förstår vad du menar… jg föll ju ett tag här för sheltien för att den har så mycket "will to please" men då är den istället reserverad osv… då är det kanske mer värt att jobba på favvogodiset och motivationen med tex en jappe ist för att ha problem med gäster…
jaa den har jag läst, den va bra! det var där jag läste det där om att den ej har lika mkt will to please ^^
Nu är du inne på spetsar och kanske något större hund. Men jag vill ändå flagga för papillon och phalene. Jag själv spårar, tränar rally, freestyle, lydnad och har börjat dra lite smått med dem. De är även grymma på agility dock är inte jag lika entusiastisk till det ;)
När jag skaffade min första egna hund visste jag inte vilken ras jag ville ha, visste bara att jag ville ha en mindre ras då jag är uppväxt med mastiffer där hanen vägde 100kg och inte mycket pälsvård. Blev tillfrågad att ta över En amerikansk cocker spaniel kändes det rätt utan att ens sett/träffat hunden och visste inget om rasen. Det var det bästa beslut jag gjort! Hon passar mig perfekt :) så ibland gäller det att våga ta en chansning, eller bara gå fram till folk på stan med hund och hälsa, fråga hur hunden är osv. hoppas du hittar din hund :)
Haha jaa senaste veckorna har jag grabbat tag i folk med hundar för Att få känna på pälsen och fråga lite ^^ hundfolk är oftast väldigt trevliga människor ^^ Min mormor har en amerikans(tror jag) cocker spaniel, och han e superfin osv, men pälsen är hemsk… Tovor heeela tiden och hon sitter med kökssaxen och klipper honom jättefult hahhaa nej men riktiga stylingen på pälsen e fin annars, men den e så tovbenägen att det är helt hopplöst… Sen vill jag helst ha en hund som är steget mindre än cockern, i alla fall inte lika kraftig å klumpig liks Papillon har jag varit inne på, men det står tydligt att de är aktiva hundar som inte vill vara soffpotatis vissa dar i veckan… Så tyvärr gick den bort :/
Jag trimmar ner min själv, köpte en trimmer. Tycker inte hon är kraftig eller klumpig, snarare tvärtom :p fast många som har cocker själv tror hon är valp, så min är nog åt der mindre hållet. Vad tycker du om king Charles cavalier då? :)
#29, Skulle inte rekommendera KCC till någon faktiskt. Tyvärr,de är söta och så men totalt sönderavlade, väldigt sjuk ras och dessutom - vilket är det värsta - har de avlats så att skallen nu är för liten för hjärnan, dvs hjärnan trycker hela tiden på skallen = de har konstant huvudvärk, stackarna. Min svägerska har en, han är till veterinären för det ena och det andra stup i kvarten och gnäller konstant. Vilket ju inte är så konstigt om han har ont i huvudet hela tiden. Bara ett litet obs för KCC…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Många individer av KCC har så hemska ögon haha har kollat på denna jag också, men som #30 skriver så har jag också uppfattat att de har en del hälsoproblem… min mamma är dock väldigt förtjust i dem men det lär inte bli en KCC ^^ spec ej om det stämmer det #30 skriver!! hemskt när avlandet går ut på individen så mkt!
#8 - kompisens sheltie kommer från en kennel här utanför Norrköping, men vet inte vad den heter just nu.
Träffar man föräldradjuren och dom är käcka och glada, öppna och trevliga så skulle jag inte tveka att ta en valp🙂 Man märker rätt snabbt om en hund är försiktig eller om den är öppen och framåt. Det viktigaste när man köper en valp, är ju att man tycker om mamman först och främst.
Jaa det har du rätt i!
Jag skulle inte rekommendera sheltie efter mina erfarenheter. Det är en toppen ras och sjukt rolig att jobba med. Men om man råkar få fel hund så kan det lätt bli en som skäller non stop eller som är reserverad. Och så kan vissa lätt bli underaktiverade och börja valla allt som rörs så det gäller att aktivera rätt så mycket. Så det finns ju bättre alternativ för dig. Men ditt val! 😉
Och som andra sagt, gå inte efter utseendet bara, det blir lätt fel val då. 🙂
Just nu är jag inne på mittelspitz och kleinspitz, de verkar inte som att de är lika reserverade eller lika lätt till skall som sheltien :) men jag fortsätter att hålla ögonen öppna! Tänkte att det kanske vore lagom att ta kontakt med uppfödare efter jul för att träffa hundar och kolla kullplaneringar… Jag vill ha valpen i juni/juli :) är det lagom? Eller för tidigt/sent?