Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1058 ggr
JasmiineN
0

Valp väntas...

Precis bokat en valp! Givetvis en Collie till, trefärgad tik.
Hon är 2 veckor gammal just nu, samma uppfödare som min nuvarande. Skrattar

Namnförslag? Hon heter "Beata" för tillfället. Jag funderar på "Eclipse" som betyder solförmörkelse, då färgen är mörk! Men kanske bli jobbigt att tilltala? Funderar

Sajtvärd på Collie

Sealle
0

Åh vad spännande, du får bomba med bilder sen 😃 Jag brukar resonera att jag måste kunna ropa namnet utan att det "rullar illa" på tungan. Jag föredrar därför tvåstavigt så man kan dra ut på det, t.ex. för min katt blir det "DEEEEEX-TEEEER". Eclipse är ett väldigt fint namn men personligen tycker jag nog det hade blivit lite klurigt att uttala, speciellt om man kör med engelskt uttal mitt i en svensk mening. Men när valpen blir lite äldre så märker du väl om det "känns rätt" eller inte 🙂

Sugar Mist
2

Varför inte döpa henne till Mörk om hon är mörk? ;) Tycker det är ett jättefint namn och Eclipse är svårt att uttala, även fast det är fint.

-

Sealle
1

#2 Åh, tummen upp för Mörk!

Lon@
0

Ja, Mörk var jättefint, och inte så vanligt!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Flöffo
0

Man kan ju alltid ha ett smeknamn på namnet, typ Eppan eller Clipps 🙂

//Flöffo

JasmiineN
0

#2 haha, fastnade inte riktigt för det! Men smart tanke! 😉
#5 Jo men precis! Får fundera.

Har också funderat på Ashe & Bella 😃

Sajtvärd på Collie

Flower29
0

Annars kanske Ebony,  Misty eller Elvira? (mörkrets härskarinna)

Cahira
0

Skugga eller Svärta kan fungera. Eclipse är fint. :) men då blir det nog ett smeknamn på det, typ clippy haha. :)

Tänk igenom tvserier, filmer, skådisar, författare, böcker, musik och annat som du gillar. Jag tycker Kiara (namn från lejonkungen 2) är jättefint på trefärgad collie. :)

Mystery eller Mystique kan fungera med. eller Yasmine. Ja tänk igenom vad du gillar helt enkelt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JasmiineN
1

#7 Elvira & Misty var ju intressant! Tack! 🙂

#8 Ja jag har några veckor på mig så kommer bolla fram & tillbaka mellan namn…
Kiara var fint! Yasmine blir det iallafall inte med tanke på att jag själv heter Jasmine, blir jobbigt om någon av mina syskon eller föräldrar kallar på min hund eller mig, så kommer båda 😉

Sajtvärd på Collie

Cahira
0

#9 Oj det missade jag helt! Haha ja det kan jag förstå. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ellen89
0

Du far garna satta up lite bilder ocksa 🙂