Få upp hunden i vikt!
Hej. Jag har en 2 årig Mittelspitz hane som alltid har varit kräsen med mat. Vi har testat det mesta på "marknaden".. Han har en längre tid nu ätit orijen då det är de ända foder han ätit varje dag. Ett tag så fick jag upp honom i vikt. Han vägde först 5,6kg ungefär och vi fick upp honom till 5,9 kg, men så har han åkt ner på 5,5-5,6kg igen :( Många säger att det är inget att bry sig om, vissa hundar är smalare än andra osv.. Men han ör för smal.. Han borde väga över 6 kg. Jag tog hem en Planet PET "korv" från jobbet för att se om han åt det, vilket han gjorde! Super glad blev jag eftersom jag aldrig fått i honom något i närheten av rått kött (jag vill egentligen ge färskfoder). Och han åt med god aptit! Jag har nog aldrig dett honom äta så mycket och i den takten förr. Nu undrar jag om ni tror man kan få upp honom i vilt med hjälp av denna maten? Den innehåller: 91% animaliska produkter, spannmål (4,1% ris), grönsaker (morötter 4,1%). Blandade även i rått kött och ska fortsätta att öka mängden så vi kanske senare kan gå över till färskfoder.
Ja, det tror jag säkert men det bästa är nog att du ger färskfoder. Men vill den inte äta det så kör på det han äter.
Jag har också en mittelspitz, men en tik och hon var lite knasig ibland att inte vilja äta vissa dagar. Men hon fick livmoderinflammation för ett par år sedan och blev av med livmodern och nu har jag motsatt effekt. Äter jämt och tyvärr gått upp en hel del och är ursvår att få ner i vikt istället. :(
Jag hade gett ett foder med högt energiinnehåll, brukar heta typ active, working dog och liknande. Vet inte om det finns sådant färskfoder dock. Det viktiga är ju att hunden äter fodret, annars spelar det ingen roll hur bra fodret är, så funkar färskfodret så kör på det.
Jag vill tillägga att det kan ta upp till 3årsåldern innan hunden utvecklas klart. Försök inte få upp hunden i fettvikt utan muskelvikt. Fettvikt tar på lederna annorlunda än muskelvikt och muskler väger mer än fett.
Stirra dig inte blind på vågen, det kommer lösa sig. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.