Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 480 ggr
Lexie82
0

Smörja in munkorg?

Jag behöver temporärt använda munkorg på min hund. Min mamma har en i sitt förråd som jag kan låna, men eftersom den legat länge så har den blivit stel. Vad kan jag smörja in den med? Den är i läder.

smellcaramell
0

Smörj först in den med läderolja (ta lite olja i taget i flera omgångar, undvik att "dränka" sömmar), när den börja mjukna så tar du ett sista lager med läderfett/balsam! Detta är den "bästa" behandlingen för läder och ska egentligen göras regelbundet. Dock ska man som sagt unvika att smörja in sömmarna allt för mycket då det annars kan "kvävas" och då går sömmarna sönder.

Lexie82
0

Jag tänkte också på läderolja, men tänkte att det kanske blir otrevligt för hunden att ha så nära ansiktet.

Kan man använda något som man normalt har hemma? Den ska bara användas en liten stund imorgon, så det behöver inte vara "bra för lädret" bara mjuka upp det och vara bra för hunden.

Lexie82
0

Kan man använda olivolja?

Ravynsfair
0

Paraffinolja är smak och luktfri :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

smellcaramell
0

klart man kan använda andra oljor men risken med "vanliga" matlagningsoljor så som olivolja är att lädret sedan börjar ruttna, läderolja är inga problem för höstar att ha i ansiktet och det luktar inte speciellt mycket heller! Dessutom kan man sedan anvönda den till att smörja in läderskor och liknande, mycket bättre än produkterna som säljs för samma ändamål på skobutikerna! :)

Lexie82
0

Jag vet att läderolja är bra, men det är inget vi har hemma och hade velat smörja idag eftersom vi tänkte använda den imorgon

smellcaramell
0

#6 om det är bråttom så ta någon olja du har hemma som är så doftfri som möjligt men använd den sparsamt och torka av eventuella rester av olja efter 20min-en timme. :)