Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1709 ggr
zakkris
0

Skaffa hund nummer två

Hej, jag funderar lite. Vill ha lite mer raser men de står still i huvudet! Jag vill ha en hund som kan passa bra med min familj. Jag älskar att jobba med hundar men min nuvarande vill inte arbeta med mig hon vill arbeta själv så de funkar inte när vi ska träna, dock är hon världens gosigaste soffhund. Och det var inte tanken när jag köpte henne. Det jag vill ha är egentligen en flatt, en hund som älskar att arbeta, älskar folk men som har tydlig av knapp när man är inne. Men jag bor i en lägenhet där stor hund inte är kul, så kollar lite mindre hundar som har ungefär samma mentalitet men viktigast avknappen, och det jag kommit på är bara cocker. Det måste väl finnas någon annan ras som funkar likadant men som är mindre? Hjälp det står still i huvudet

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Sugar Mist
1

Med rätt stam kan en Sheltie, Kooiker, Cavalier och Pudel också vara bra kandidater till det du söker

-

zakkris
0

Sheltie har jag blivit lite skrämd av då min styvpappa som avlat dem sagt att de är så krävande samt alla jag träffat haft energinivå på 200 knyck vilket ja inte vill ha Jämt. Kookier har jag med tänkt lite på men aldrig träffat. Cavaljer aldrig då jag läst så om deras problem med hjärnan och huvudet osv. Pudel är absolut ett alternativ

Sugar Mist
3

#2 Hahaha, jag som bruksmänniska med aussie och snart BC kanske är lite aktivitetsskadad men en Sheltie skulle jag säga är en sällskapshund av den aktivare sorten, precis som resterande raser jag tipsat om.

-

RosaMoln
3

En flat har inge problem med att bo i lägenhet om du känner att den fyller alla kriterier och passar det du vill göra ^^, Bodde i lägenhet med våran flat från att den var 2 år och fram till 7 års ålder, nu bor vi i hus men är ingen större skillnad på honom för de :P

LuLeLo
2

Cocker funkar finfint! Jättetrevliga hundar som kan bli goda träningskamrater! Jag tränar bruks, lydnad och ställer ut min kille, och han hänger glatt med på allt, älskar att jobba med mig men har också en fin spårnäsa och jobbar bra självständigt. 

Men, det finns vissa saker som bör beaktas med cockern. 
*Det är ganska mycket pälsvård. Pälsen bör kammas igenom minst 1 gång/vecka, och förutom det rakas var tredje vecka och trimmas åtminstone någon gång i kvartalet (trimma = plocka håret). Är man inte beredd på att hålla cockern i en rastypisk frisyr så tycker jag att det finns andra raser som passar bättre.

*Jaktinstinkt finns och bör beaktas. Rasen har (till skillnad från flatten), ett ursprung som stötande hund, vilket fodrar en större jaktinstinkt än apportdelen gör. Min cocker drar på småfågel, hare, rådjur, ja, allt vilt.

*De är inte de lättaste att lära att gå fint i koppel. Min cocker började gå bra i koppel vid 2 års ålder.

Lite egenskaper som kännetecknar cockrar:
Arbetsglad, livsglad, kärleksfull, aktiv, matglad.

Tass Josephine

Lon@
2

En flat kan absolut bo i lägenhet! Jag bodde till exempel med min rhodesian ridgeback i lägenhet, inga som helst problem. Kan tillägga att jag numera bor i en liten stuga på knappt 18 kvadrat tillsammans med två labbar och en cairnterrier men då kanske man ska vara lite av en hundnörd…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Paxxa
0

Jag har haft 2 flattar och bott i lägenhet, inga problem :) Annars är ju Cocker trevliga! Retriever och Spaniel är ju lite samma..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

zakkris
0

Det är mest det att vi bor lite trångt, vi har stor lägenhet men otroligt mycket möbler då vi blivit sambos med två bohag och en datanörd så mycket prylar helt enkelt, detta gör att jag är rädd att det blir "för mycket" med en flatt, en katt och en annan hund som är 37cm hög som är hyper eller sover om vart annat. Det är därför vi funderar på en mindre hund och skaffa stor hund när vi bor i hus istället. Men kan ni komma på en annan hund så tar jag mer än gärna förslag, har själv bara erfarenhet av tibetansk terrier och schäfer så lite inrutad så att säga :-)

zakkris
0

Att tillägga, jag skulle kunna bo med 5 hundar i en lägenhet, det är sambon som vill ha mer plats haha

fridarebecka
1

Papillon kanske?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Honesta Amore]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Schapendoes  är en jätte bra ras, ska nu skaffa min andra lilla schappe. Dom är den bästa träningskompisen, kan köra alla sporter å är jätte härliga soffpotatisar inomhus. Dom älskar att vara med överallt å är otroligt lätt lärda, har knappt några ras sjukdomar heller. Det är väl pälsvården en gång  i veckan  som kan vara lite jobbig om man inte gillar att sitta å borsta.

zakkris
0

#11 Har varit inne på schappendoes innan men eftersom jag insåg att min favoritras Tibetansk terrier har för mkt pälsvård så antar ja att jag kommer tycka lika om den tyvärr då de har liknande päls. Men de verkar väldigt härliga, de ja ahr träffat iaf :)

[Honesta Amore]
0

Om jag var du skulle jag skaffa din favoritras, det är en lugn stund mellan hund å ägare när man håller på med pälsvård. Det är en timme i veckan för min del å jag brukar köra på helger. Om man tänker tex cockerspaniel det är ju mycket mer pälsvård då man ska timma pälsen vilket kostar ganska mycket, sedan är pälsen mycket tjockare. Hade en amris innan den jag har nu å pälsvården på den oj säger jag bara vilken skillnad mycket mer jobb än vad jag har nu. Tycker det är mer jobb med mitt egna hår än vad det är med pälsen på hunden. Så om du har en favoritras följ ditt hjärna för det kan ju inte bli annat en underbart. Men jag hoppas att du hittar rätt ras för din personlighet å livsstil.  Och långhåriga hundar är bättre än korthåriga om man har någon som är allergiker i sin omkrets.

zakkris
0

Ja men så är det ju, men samtidigt just i nuläget kommer jag inte orka med den typen av personlighet nu, det är en härlig hund men just nu lite för krävande. Kan skaffa tibbe sen om 5-6 år eller något tror jag. Visst är cocker med lite krävande med pälsen, men samtidigt mycket ja kan göra hemma eller bara låta pälsen vara. Är inte jätte noga med om de är renras eller inte heller så ja får se vad jag hittar :)