kontakta uppfödare...
Jag kommer kanske att börja ta kontakt med uppfödare i helg, men jag tänkte höra med er vad ni tycker att är det viktigaste att skriva i första mejlet. Jag vet ungefär vad jag skall skriva men vill vara på den säkra sidan så att jag inte glömmer något viktigt :). (det är australian kelpie uppfödare jag kommer att kontakta)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Hej jag heter Helga och letar efter en Aussie.
Bor i Beckomberga med min älskarinna i ett radhus med trädgård. Har tidigare haft blaha och blaha som jag har gjort blaha och blaha med. Vill ha en Aussie för att jag är intresserad av blaha och blaha. Pratar gärna vidare på telefon.
Mvh Helga Holmberg
Läste Australian Shepherd. Sorry. Byt ut mot Kelpie :)
Det ger pluspoäng att låta det framkomma att man verkligen vet vad det är för ras man tänker skaffa. För varje uppfödare vill ju sälja sina valpar till folk som vet vad som väntar.
När jag hörde av mig till min hunds uppfödare så skrev jag att jag inte om jag visste om jag skulle klara av hennes ras och att jag därför ville komma i kontakt med olika uppfödare och lära mig mer om rasen så man måste absolut inte alls kunna eller veta mycket om rasen. En bra uppfödare ska kunna lära dig "sin" ras och vara mån om sina hundar.
#4: Hade jag varit uppfödare hade jag inte sålt till dig.
#5 Vilken onödig kommentar. Jag har ringt till ett antal uppfödare och varit nyfiken på rasen, och bett om att få deras bild av rasen och vad den behöver/bedömning om rasen skulle kunna passa mig. Inte en enda har varit negativ - vilket jag tycker är självklart när en potentiell köpare ringer och ställer frågor och vill lära sig mer.
TS: Ring istället, så får du en direkt kontakt och kan ställa frågor vartefter - och uppfödaren kan ställa frågor till dig. :) Det ger också ett intryck av att du är seriöst intresserad när du tar telefonkontakt.
#6: Varför då? Jag hade ju inte det! Och jag vet att det finns många som resonerar som jag. Det finns ökad risk för valpar som säljs vidare gång efter gång om man säljer till folk som inte vet vad de ger sig in i. Och vilken seriös uppfödare vill det? Jag skulle vara extremt noga med att kolla upp köparen.
#7 Ingen vet något om en ras förrän man tagit reda på mer. En del läser på wikipedia, en del ringer olika uppfödare och åker runt och träffar rasen på riktigt. Det har inget att göra med hurvida man vet vad man tar sig an eller inte. Det är ju en fråga om att vara ödmjuk och ärlig och skaffa sig kött på benen. Just för att inte riskera att ge sig in i nåt man inte vet vad det är.
Var och en gör på sitt sätt, jag föredrar att ge ett seriöst intryck när jag köper en valp.
Jag skulle hellre sälja till någon som kom med frågor då dom oftast är mer mottagliga än dom som kom och sa - jag har aldrig haft en xx men jag vet allt ! Jag själv har ringt runt och fick mycket hjälp av en uppfödare ! Fick komma och hälsa på osv bara för att lära känna rasen och skulle ha hennes fulla support ! Tack vara den bra dialogen kom jag själv fram till att det inte var rätt ras till mig men endå !
#5 Hur resonerar du där? #4 skrev att hon ville träffa en uppfödare för att få mer information om rasen innan hon visste om hon var säker på att det var rätt hund för henne, det är mycket seriöst att vara ärlig.
För första gången man köper en specifik ras kanske man inte är säker även om man läst på kan hundarna vara annorlunda än man tänkt sig. Det är bra att hälsa på uppfödare och deras hundar innan man bestämmer sig för att vara säker, än att vara lite osäker och bara och köpa en hund.
#11: man läser ju in sig på rasen INNAN man tar kontakt med en uppfödare. Vilken uppfödare vill sälja till nån som inte vet vad hon/han vill, eller inte vet nåt om rasen? Jo, en oseriös uppfödare som är ute efter pengarna i första hand. Varför vill man som valpköpare gynna en sån uppfödare?
#0 Jag har själv kontaktat uppfödare nu för några vecfkor sedan så vet hur nervöst det är :)
Skriv varför du är intresserad av rasen, hur du hittade den och varför du tror den kommer passa dig. Skriv sedan vad du tänkt att göra med hunden, om den bara ska vara sällskapshund eller om du har som mål att träna eller tävla något speciellt med den. Beskriv din hemma situation om det bara är du eller om ni är fler som kommer ta hand om hunden. Skriv även om du haft hundar innan, vilka raser och om du har gjort något speciellt med dessa .
Så la jag upp det i mitt mail :)
Lycka till!
Codeavalone.blogg.se

#12 Om man inte känner folk som har rasen i fråga och bara kunnat läsa i böcker, är det inte bra då att ringa uppfödaren och fråga för att få åsikter från nån som faktiskt har den rasen? Man ska ju kanske inte säga att jag vet inget men ska skaffa en utan att man vill veta mer för att kunna avgöra om rasen passar eller inte. Hur kan det vara oseriöst? Man kan inte läsa sig till allt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tack för era svar :), så här har jag tänkt lägga upp mejlet. Tycker ni det är något som fattas? - om mig - varför just kelpie, vad jag vill göra med den… - mina erfarenheter om kelpien - tidigare hunderfarenheter - min framtid
Vet inte om du tänkt ha med detta i "om mig" men när jag pratade med våra uppfödare (första kontakt via telefon) så frågade dem hur vår vardag såg ut, hur länge hunden kom till att vara ensam, om vi skulle ha hundvakt/hunddagis. Och även hur länge någon skulle vara hemma med valpen. Så det hade jag haft med om jag mailat :)
Uppfödarna la stor vikt vid att vi tänkt på sånt ovh jag berättade även vår plan B om tex arbetssituation förändras. Visar ju att man verkligen tänkt igenom valpköpare :) Lycka till!
#9 Med det inlägget insinuerar du att det är oseriöst att kontakta en uppfödare för att ta reda på mer om en ras. Jag kan informera dig om att de flesta uppfödare inte resonerar så. Hur gjorde man före internet tror du? Det är enligt min mening mer seriöst att vara ödmjuk och kontakta en person som HAR, KÄNNER och FÖDER UPP rasen för att få korrekt och rättvis information om den, och sen också åka runt och träffa den. Dessutom är det ett bra sätt att välja uppfödare på i slutändan.
#16 "om mig" tänkte jag berätta typ min ålder och var jag bor
Jag kommer att ev höra av mig på en rätt ovanlig ras nästa år, en som jag aldrig träffat irl. Jag tror faktiskt att är bäst är vara helt ärlig om man inte känner sig jättepåläst om rasen. Jag kommer att säga som det är iallafall, att "jag tror att det här är rasen för mig pga blahablahablaha och skulle gärna vilja träffa individer och diskutera rasen men någon kunnig". Har man inte haft rasen innan så tycker jag man ska vara ödmjuk och öppen för att lära sig mer av uppfödaren.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#12 Jag kan hålla med om att man borde ha läst på lite om rasen innan man kontaktar en uppfödare så man vet att det kanske skulle passa in i ens vardag.
Men hon som skrev inlägg #4 Har aldrig skrivit att hon inte visste något om rasen så det där har du kommit på själv.
Hur mycket man än läser så är det allra bästa att träffa hundarna för att se om det kan vara något för en till exempel via en uppfödare som #4 sa, och det är seriöst så jag förstår fortfarande inte hur du tänker.
#21: men varför måste jag förklara för dig vad jag menar? Om du inte förstår så kan jag tyvärr inte göra nånting alls åt det.
#22 Nä jag förstår inte ditt tankesätt, detta är ett diskussionsforum precis som du ställer mig frågor så ställer jag dig frågor. Du behöver inte vara dryg :)
#23: jag är inte alls dryg, jag bara undrar vad som får dig att tro att jag är skyldig dig en massa förklaringar om du inte förstår min text.
Men ok, jag tror inte jag kommer så mycket längre med denna s.k. "diskussion". Ha en underbar dag.
#24 Nä okej du är kanske inte dryg, jag har aldrig sagt att du är skyldig mig någon förklaring. Jag skrev att jag inte förstod ditt tankesätt och jag hade inte ens ett frågetecken efter det jag skrev, det var ingen fråga ens.
Jag förstår bara inte hur du tänker helt enkelt, och ja denna diskussion blir off topic. Så jag slutar diskutera här nu…
Jag tycker inte att du behöver redogöra för detaljer som vem som ska passa hunden på dagarna i ett första mejl. Det här är ju bara första kontakten. Du kan berätta mer i ett senare skede.