Hjälp ang hur
hej jag har nyligen skaffat mig en hund (vuxen) jag undrar hur mycket foder man ska ge en hund på en dag? Som tex att man ska ge den 1 dl på morgonen och 2dl på kvällen, eller om man ska ge den blöt mat, och tips på bra foder?
kanske låter som att jag inte kan nått om hundar, men är osäker på mat och vill min hunds bästa :)

Hur mycket den ska ha beror dels på vilken storlek det är på hunden, hur hög/låg aktivitetsnivå den har och vilket foder ni ger.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag ger min hund VoH och tycker att färskfoder är allra bäst. På vomoghundemat.se kan du dessutom skriva in din hunds vikt och få beräknat hur mycket den ska ha per dag. Enligt min egen uppfattning så mår de flesta hundar bäst av spannmålsfritt, men det är ju självklart olika från hund till hund. På bla zoozoo.com och animail.se kan du lätt hitta olika spannmålsfria fodersorter. Hur mycket hunden ska ha per dag av torrfoder har jag ingen riktig erfarenhet av eftersom vi kör på torrfoder så det kan jag inte svara på.
När bajset är mörkt men inte för mycket åt det svarta hållet, och fast men inte så hårt att det blir "harpluttar" eller hunden har problem att bajsa, då mår de flesta hundmagar som bäst. Även pälskvalite, energi och matlust skvallrar om hur hunden mår av sitt foder :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Fråga förra ägaren hur mycket och av vilket foder de gav
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Det brukar stå på säcken (om man nu har torrfoder) vad en hund ska ha i genomsnitt då, och då står det vikt på hunden. Sen får man ju se utefter hur hunden ser ut och hur mycket den rör sig.
Hundens hull kan också spela roll, dvs. om den behöver gå upp eller ner i vikt.
Färskfoder är absolut det naturligaste & bästa, i majoritetsfall.
Speciellt VOH med råvaror från Norge främjar också en god djurhållning, Norge använder mindre antibiotika till sina slaktdjur är t.ex. Sverige.
Varje foder har en tabell att utgå ifrån, fundera på hur aktiv din hund är och ta reda på dennes vikt och ta även hänsyn till ålder på hunden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag kör på min tik taste of the wild, spannmålsfritt foder och på detta står det klart och tydligt hur mycket en hund ska ha, sen får man tänka lite utöver det, som i mitt fall så har min tik lätt för att gå ner i hull då hon är hyperaktiv så jag ger ca 1dl mer än vad hon ska få så istället för 2dl får hon 3 fördelat på två gånger om dagen. Har man då en hund som är lite överviktig så kan man endera minska maten lite eller kolla över mängden godis eller annat gott som man kanske ger hunden
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Hur mycket en hund ska ha per dag är olika. Det är många faktorer som spelar in.
t.ex.
- Ålder
- Storlek på hunden
- Aktivitetsnivå
- Vilket foder hunden äter
- Hundens vikt…