Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 807 ggr
Nadinas
0

Rottweilervalp

Hej allesammans! Jag och min sambo har precis fått hem våran lilla rottweiler valp. Vi har läst otroligt mycket men vi behöver ändå mer tips o hjälp! Vi har haft henne snart en vecka, och jag undrar. Hur gör jag för att hon ska gå fint i koppel? Hon skäller på alla mönniskor som går förbi och det är de sista jag vill att vår hund ska göra, kan jag träna bort det?

Ambrose
0

Jag började träna min Rottis med koppel först inne. Belönade att hon gick på rätt ställe och inte drog. Första veckan var hon alltid lös ute. När hon kunde gå fint inne började vi öva ute. En valp behöver ju inte gå på åromenad så man har gott tid på sig att träna. Vad det gäller skällande så borde ni så smått kunna börja miljöträna. Sätt er någonstans där det går lite folk. I början kommer den säkert skälla på det mesta, men så fort någon får gå förbi utan att hon skäller så belöna lugnt med något gott. Låt inte massa människor komma fram och hälsa och störa träningen. Rottis valpar brukar tyvärr vara oemotståndliga för de flesta :P En Rottis är inte så mycket svårare än en "vanlig" hund, men alla är individer pch olika svåra. Det är dock en stor hund så man har ett större ansvar att se till att den är väluppfostrad :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Dumpuck
0

Instämmer med #1.
Sedan vill jag också påpeka att det spelar ingen roll hur mycket man läst, hur många hundar man haft m.m. så är det aldrig fel att be om hjälp! Alla hundar är individer, en ny hund innebär nya personlighetsdrag och ett problem som var lättlöst hos en annan kan vara svårlöst hos den nya och tvärtom.
Jag har haft hund i hela mitt liv, varav två rottisar. Vår förra rottis var otroligt alert och snabblärd, fotgåendet var inga problem i världen med medan med vår nuvarande har jag kört fast totalt. Jag har aldrig haft problem med fotgående men som sagt, nya individer = nya utmaningar =)
Be hellre om hjälp en gång för mycket än en gång för lite!

Skällandet kan bero på många saker, allt är nytt och spännande m.m. Jag skulle belöna när den bara är tyst för att sedan, när ordet "Nej" är befäst, säga ifrån när den skäller. Detta då skällande är självbelönande och eskalerar ofta om man inte träder in och säger ifrån, det är alltså ett beteende som inte ska ignoreras.
När ni haft valpen i 1-2 veckor så den är trygg med er, ut och miljöträna! =)

Vad gäller koppel så börjar de allra flesta att träna inomhus, där tycker jag #1 gav bra förklaring på hur ni kan gå tillväga!