Avmaskning
Hur ofta avmaskade ni era valpar efter att ni fick hem dem som 8 veckor fram till 1-års dagen? Min uppfödare vill att man avmaskar vid 10 v, 12 v, 6 mån 1 år och sen var 6e månad ungefär. Känns för ofta men det kanske man ska på valpar?
12 veckor räcker om uppfödaren gjort några avmaskningar innan leverans. Sedan behöver man inte avmaska mer än vid behov. Tyvärr avmaskas hundarna fortfarande många gånger i onödan och masken blir immun mot avmaskningsmedlet.
Enbart om hunden har mask, inte bra att avmaska om de inte har mask.
#0, hade inte följt det om jag vore du, inte bra för hunden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag avmaskade när han hade mask och tänker inte avmaska när han inte har det.
En gång en vecka före 12-veckors vaccineringen och sen inget mer om det inte behövs.
Misstänkte att det var alldeles för ofta. #4 Då kör jag på det istället. Rekommenderar du något speciellt avmaskningdmedel till en valp på 11 veckor?
Jag brukar köra med axilur då det tar både spolmask och bandmask, banminth t.ex tar endast bort spolmask.
#5 Milbemax tycker jag är bra, har jag kört på. Endagskur
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 - valpar brukar man ge en dos för just spolmask och då räcker Banminth. Viktigt är dock att hålla rätt dos, så man inte ger för lite.
Vill man ge ett annat medel, så finns t ex Milbemax - det tar mer än bara spolmask, men är effektivt. Finns för just valpar i deras serie.
vid 6 månader skulle ja göra sen inte mer om jag inte ser att det måste, dumt o göra i onödan:)
Hälsningar
Fredrika