Dricker hundar mjölk??
Jag undrar om hundar kan dricka mjölk? Asså jag har hört det men jag testade inte, ger ni mjölk till era hundar?
Hundvalpar dricker hundmjölk, precis som komjölken är till för kalvarna. Sedan kan de flesta hundar, precis som många människor, inte bryta ner laktosen i mjölken, eftersom det inte är naturligt för dem att dricka mjölk från en annan art.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/

Själv ger jag inte mjölk till hunden men jag har en bekant som gör det för hon påstår att hennes hund inte dricker något annars.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har hört (min mormor påstår det) att det är bra för magsäcken att ge valpar filmjölk i torrfodret, stämmer det?
Valpar och andra ungar har ett enzym i magen som bryter ner laktos. Vuxna djur har sällan det enzymet. Vuxna människor i norden är ett undantag. När kroppen inte bryter ner laktosen själv kommer vissa bakterier som finns naturligt i tarmen att äta laktosen i stället. Då bildas det gaser och man kan få diarré. Därför ska man vara försiktig med mjölk till vuxna hundar och katter. Det är inte giftigt men det finns en risk att hunden får ont i magen.
hundar kan väl dricka mjölk men frågan är väl hur bra är de för dom egentligen, finns väl hundar som funkar på de medans andra utvecklar allergi för laktos eller får problem med magen.
Min hund får inte dricka mjölk, jag dricker inte ens de själv, jag anser att djur som slutat dricka mjölk är bara onödigt att ge, valpar, kalvar, kattungar osv dricker mjölk från sin mamma men när dom inte behöver de längre, varför ska man då fortsätta ge mjölk produkter när de inte ens är naturligt, onödig risk tycker jag,
Jag ger inte mjölk, har liksom ingen anledning, men skulle han "komma över" mjölk skulle han nog tycka det var smaskens. :-) När han var valp fick han filmjölk i maten, man "skulle" göra så, jag ifrågasatte aldrig. Men jag upptäckte att han blev gasig i magen, och det var då jag började fundera: varför gör jag detta? (Slutade naturligtvis med den där skvätten fil.) Nog är det bra om en valp får testa att äta lite av varje, men att regelbundet ge fil vet jag inte vad det skulle tillföra. Det finns väl nån myt om att det skulle vara bra för magen, men jag har aldrig fått bekräftat att det stämmer. Någon som vet? Varför skulle man använda just komjölksfil till det? Däremot har jag använt ost som träningsgodis då jag behövde något som verkligen var mycket värt för honom. (Sedan min hund blev kastrerad funkar det lika bra med torrfoder.)
Jag tänker som dig, #5.
Beror väl helt på individen, vissa hundar klarar/gillar att dricka mjölk, medans andra hundar blir dålig i magen. Man kan ha en hund som gillar mjölk, men sedan om hunden klarar det ( alltså inte blir dålig) det är en annan sak.
Filmjölk kan man ge till valpar, det kan man spä ut med fodret.
Har man en hund som har förstoppning så kan det funka att ge fil.
Onödigt med mjölk och filmjölk.
Vill man ge något som är bra för magen funkar vom och kaninmage bättre.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
edit: hittade svar på min egen fråga (läste slarvigt) även om jag inte förstår varför man ska ge kalvmat till en hundvalp..
#10 Jag tror ju att det är en myt, men väntar med spänning på om någon dyker upp med något vetenskapligt.
Filmjölk kan hjälpa en dålig mage, en ung valp har fortfarande kvar enzymet som spjälkar laktos.
Vetenskapliga belägg finns knappast & det finns verkligen naturliga, bättre saker att ge, som sagt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har aldrig gett min hund vanlig mjölk, men fick ett tips av en bekant att ge hunden lite a-fil på maten om den var hård i magen. Fil innehåller tydligen bara hälften så mycket laktos som vanlig mjölk. Testade och tyckte det faktiskt funkade över förväntan, magen kom igång utan att han blev fisig eller fick diarre.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vi brukade ge våran valpkull filmjölk, främst för att hålla igång magen & slippa förstoppning. :-)
Samma med vuxna hundar, skulle vi märka att de är hård i magen, ja då får de lite fil i matskålen :-)
Det hjälper i princip alltid, samt att man lägger till en liten springrunda så magen verkligen kommer igång.
Ja, många säger ju att det ska vara bra för deras mage, t.o.m. Veterinärer.. Andra säger att A-fil är vad man ska ge, eftersom filmjölk innehåller laktos (jag kan inte skillnad på olika mejeriprodukter, haha). något vetenskapligt verkar inte finnas, så det är nog just en gammal myt. Men eftersom valpar producerar enzymet laktas som bryter ner mjölksockret i sina beståndsdelar, så blir de kanske inte dåliga av det, men frågan är om det hjälper, och varför man inte väljer ett säkrare kort, som inte innehåller något som kan göra hunden dålig..Jag kör på vom och torkad lunga till min hund när han är dålig i magen/tom mage, ev ris ^^ Tycker det är heltokigt att ge kons mjölk till någon annan än kalven, ser ingen anledning varför man skulle göra det.
Jag ger inte min hund mjölk medvetet, men då jag har barn som spiller mjölk titt som tätt är han mer än gärna där och städar upp efter dem.
Vår förra hund brukade dricka rätt ur glasen. Hon hoppade helt enkelt upp i soffan när hon trodde att ingen såg och tog för sig ;)