Fotgående
Efter 2 månaders långt uppehåll i lydnadsträningen så har vi nu tagit upp lite smått, något jag märkt är att fotgåendet är som bortglömt. Hundar är "färskvaror", man måste underhålla för att bevara. Så jag förstår ju att vissa saker är mer eller mindre glömt, just fotgåendet verkar vara helt borta eller så är han bara unghundströg.
Innan hade han ett fint fritt följ, långt ifrån perfekt men det fanns där.
Trots massor av olika kontaktövningar så håller han väldigt dålig kontakt vid just gåendet (detta ignoreras och belönas alltså inte), sedan är han också antingen alldeles för långt fram och "sticker" eller så lunkar han på alldeles bakom.
Detta är alltså något som kommit nu och som vi kört fast i…
Jag belönar inte när han är i felposition, detta ignoreras.
Jag har kört fast i mina tankebanor och blir lätt frustrerad, vilket gör träningen mer ogjord än gjord… Nu behöver jag lite input ifrån andra!
Hur gör ni och vad fungerar för er?
Jag har nyligen börjat om allt med att backa in fotgåendet (något jag aldrig provat förr), han har bättre kontakt där MEN han är för långt ifrån mig. Spelar ingen roll hur sakta/fort jag går så är han alltid en halv meter ifrån och inte bredvid, att locka gör att han fokuserar på det istället för på mig.
Någon som har bra tips på hur jag ska få in honom i rätt position här?
Väldigt svårt när man inte kan se er. Jag brukar locka och pocka med rösten, med unghundar pratar jag hela tiden för att hålla kontakt. Går det att få fot vid sittande och stående? Har du nån hundkunnig kompis eller en tränare du kan konsultera som kan kolla på er och coacha er en liten stund?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Hade jättemycket traggel med Flynn, fick tipset om baklängesmarsch och belöningsposition är jätteviktigt, jag belönar mest med leksak/boll/frisbee och beroende på vart belöningen kommer så går han efter det, är han för långt fram belönar jag snett bakåt, för långt bak framåt osv.
Baklängesmarschen hjälpte OERHÖRT mycket, samma med byte från godis till leksak för då var det inte lika mycket fokus på handen(där godiset kommer ifrån) som med leksak som han får hämta för att kampa.
-
Jag hade det jättetrögt med kontakten och framförallt motivationen med Nita… fick tips om att backa fort bort från hunden och locka på den.. om möjligt ha hunden lös, eller med kopplet i marken… belöna bara upp att hunden hänger på. När detta funkar och du börjar få lite mer intresse så börjar man vända sig om så att hunden hamnar på din vänstersida och i rätt riktning. Fortsätta bara belöna upp intresset av att hunden är med dig. Sedan kan du även börja försöka "smita iväg" från hunden.. och belöna när han hänger på.
Noggrannheten tar jag från ett annat håll.. och sedan när dessa två sitter, vilket är nu för min del.. så börjar jag sätta ihop dem.
Var väldigt spontan med dina belöningar. Det kan komma belöningar från vilken hand som helst.. det kan komma godis.. boll.. kamp.. brottningslek? Det mesta för att öka intresset.
Sedan kommer nog sådant här lite med åldern på hundarna. En Rottis är ju inte riktigt så naturligt förig som en schäfer..så man får slita sina gråa hår..
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Dra upp hunden allt vad du kan till att börja med i baklängesmarschen, den är förmodligen alldeles för loj.
#1 Jag vill gärna inte ha en massa hjälper, därför lockar jag ogärna med godis/röst men misstänker att det är något sådant jag måste göra nu när vi kört fast så enormt.
Han kan sitta klockrent i fotposition men tappar den totalt när man börjar gå, då tappar han allt vad fokus heter och "kör sitt egna race". Detta oavsett belöning m.m. Pojkvännen börjar misstänka att lydnad inte är hans grej då han är väldigt ointresserad oavsett vad man gör/har för belöning.
Stå kan han samt ligga, dock inte i lika bra position då han gärna rör sig lite för mycket men det är en klar bättring där!
#2 Du säger att du belönar snett bakåt om han går för långt fram, blir inte det lite som att belöna fel position? Eller är det jag som är ute och cyklar? =P
Tänker att han får ju belöning trots att han går för långt fram? Eller missuppfattar jag dig nu kanske? =P
#3 Kejjo är lika, fruktansvärt svårmotiverad. Varje fall i lydnaden, spelar ingen roll vad man har för belöningar eller hur den kommer så är det mer eller mindre noll engagemang. Det är lite som "jaha, jag ska kolla på dig en sekund, okej då… klart, nu gör jag annat", spelar ingen roll hur mycket man varvar upp han, vad för belöning det är eller något så är det ändå samma visa.
Mina grå hår börjar försvinna av allt dragande! Haha
Vi tog ju uppehåll då han hade på tok för mycket i huvudet en period, då var prion att vardagen skulle gå bra och allt annat var sekundärt. Vi körde social/miljöträning enbart istället.
Gällande ålder så tror vi att han är lite sen i utvecklingen, detta av fler anledningar. Visst har rottisar en tendens att vara valpig länge men Kejjo är otroligt valpig, men vet heller inte om det beror på att vår förra hanne var otroligt tidig i allt istället.
#3 Det spelar ingen roll.
Han kan vara rejält upp i varv men tappar allt direkt när han vet vad som väntar, detta oavsett vad för belöningar, inställning m.m. man har.
Menar givetvis #4 där längst ner och inte #3 igen!
#6 Då är han inte tillräckligt motiverad på sin belöning. Lista ut vad han tänder på, bitkuddar, stora grejor brukar rottisarna tycka om. Låt honom välja ur en stor hög med leksaker, sno någon annans hunds leksak osv. Prova er fram.
#7 Precis, han är inte motiverad. Även om man får honom jätte taggad så sinar det lika fort som det kom när han vet vad som väntas, motivationen är ett (ursäkta mig) helvete att få till hos honom. Speciellt när det kommer till lydnad.
Skulle han behålla glöden så förlorar han hörseln och hjärnan samtidigt, är det en leksak man har så springer han bara runt en och försöker få tag i den. Är det godis man har så låser han sig på handen, även om godisen är i fickan.
Då är motivationen inga problem, då blir fokuset problemet istället. Men jag önskar det var mer så istället för att han varken har motivation eller fokus som varar längre än två sekunder.
Är motivationen där så är resten bara en tidsfråga, men även om man väljer hans favoritleksak, han får välja leksak själv m.m så tappar han motivationen direkt ändå. Du kan dra fram en hel cirkus och han tappar den ändå lika fort som den kom.
#8 Men varför låter du honom inte försöka få tag på leksaken? Det låter ju mest som att det är leken ni behöver börja lära in och styra upp.
#9 Det får han absolut, inte så att jag undanhåller honom den hela tiden.
Vad menar du med att det är leken som behövs läras in och styras upp?
#10 När man har trögare hundar så behöver man ha en annan typ av belöning än den klassiska "boll i snöre". Ofta behöver man lära in att de ska bli explosiva och göra allt för sin belöning, då det inte kommer naturligt. Min förra hund (rottweiler) tände inte ordentligt på planen förrän vi började plocka in riktigt stora kampföremål (bitärmar, kampstockar, jeansben stoppade med tyg osv). Det är inte förrän hundens ögon nästan roterar i skallen på dem som jag vill säga att de är tillräckligt intensiva på sin belöning, och på det du beskriver kan jag med ganska stor sannolikhet säga att din hund inte är där än.
#11 Ja, så intensiv har han nog inte varit och även om han blivit taggad så är det utan någon kontroll då hjärnverksamheten stannar och så låser han sig helt på belöningen. Han gör allt, förutom det han ska, för att få den. Kan se riktigt kul ut!
Men som du säger, han är inte där än. Vi har provat diverse olika saker, bland annat bitstock. Tro mig, vi har provat en hel del då det alltid är det som det tipsas och sägs till om var man än kollar när man söker runt.
#12 Det är där jag menar att det kan behövas uppstyrning i leken. Är hunden så taggad så den gör allt förutom övningen, då behöver man lära den att vara aktiv/passiv. Den får sätta sig i trasan och får kampa grisigt, men den ska släppa direkt på kommando och vänta (med fullt fokus) på ett ja-kommando eller liknande och få bita i trasan igen. Den behöver förstå reglerna kring leken och vad som krävs för att få leka.
Du kan inte testa och se vad han gör och du har godiset i munnen? Och spottar ut det. Du kan ju träna något han redan kan och istället för att ge godis från handen kommer det från munnen. Kan ju ger lite mer fokus på dig än bara på handen. :)
#13 Just det du skrev nu, att kunna släppa direkt på kommando och sedan sitta och vänta. Det gör han utan problem, man kan kampa rejält med honom och han släpper 9/10 gånger direkt och behåller sedan fokus då han väldigt gärna vill åt den igen.
Men just vid fotgåendet så tappar han fokusen direkt, är rädd att jag också förstört en del där då jag blivit så frustrerad på sista tiden… Vill bryta mina banor och prova annat!
#14 Har tänkt prova det, kan mycket väl vara något för att få upp hans fokus istället för att han låser den på handen.
Gjorde nyss ett försök med att ha godisen i munnen och spotta ut den istället för att ge i hand eller använda leksak, tog en stund innan han förstod men sen hade jag en hund som var så upp i varv att han inte ens hann svälja godisen helt. Hela tiden med bra fokus, visst kollade han inte upp så mycket men han hade däremot en helt annan kontakt när han väl gjorde det och han höll sig hela tiden bredvid mig.
Han hade alltså fokus/motivation så pass att han hela tiden jobba för att hålla positionen, sen får vi jobba med kontakten men oj - vilken skillnad det var!
Absolut något jag kommer jobba med mer, uppskattat från bådas håll 😃