Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1556 ggr
molam
0

Magsjuka x-x

Hejsan

Våra hundar har åkt på magsjuka v-v
DEt började med att Shaggy var dålig i magen och bajsade grönt, vi tog han till vetten och dom konstaterade då att hans analsäckar var fulla och sedan tömde dom så vi antog att däri var anledningen till hans bajserier, men sen fortsatte hans diarréer och vi tog han till vet igen dom trodde att det hade med att analsäckarna var fulla och göra och sedan fick han ett diet foder, och efter detta blev han bra.

Men i förrgår när Shaggy have blivit bra i magen redan så böejade Keiko få diarréer, och igår Speedy och nu idag Fick Även Kazzie diarréer så nu har vi tänkt på att det måste vara Magsjuka dom har fått.
Så nu till mina frågor

Finns det en risk att Shaggy blir sjuk igen? Hundarna som nu är sjuka är nedstängda på nedre våningen och Shaggy får endast vara uppe på övre våningen.
Och finns det nått vi kan göra för att underlätta för de sjuka hundarna? de Ska få ät en diet med ris nu ett par dar och dom får självklart gå ut en gång i timmen samt om dom behöver det.
Vi har även köpt ett medel på apoteket som ska vara bra mot bakterier i tarmen och lugna magen.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

AnneN
0

Morotspuré brukar vara bra mot diarré, sedan om du vill vara extra säker på att inte bära smittan med dig mellan hundarna om du är orolig att Shaggy ska bli sjuk igen så tvätta händerna noga innan du går till han och helst även byte av kläder då ev smitta kan sätta sig i dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

crimson
0

Usch, magsjuka är inte kul :( Min gammeltant fick det efter hon blev steriliserad, slutade med att hon fick ligga inlagd i ca en vecka… Tror inte Shaggy kommer bli sjuk igen, eftersom det med största sannolikhet är han som har smittat den andra. Tror att de, precis som vi, inte kan få samma sjukdom 2 gånger, men det är nog ändå bra att de inte umgås så mycket.

Vi ger prokolin+ till våra hundar när de blir oroliga i magen, det smakar typ leverpastej också så det är inge svårt att få i dem, oftast :) Bra med ris, man kan även ge kokt kyckling eller vit fisk lite försiktigt, det är väldigt snällt mot magen. Hoppas det går över snabbt!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

molam
0

#2 Kyckling tål inte gamlingarna tyvärr (De är 12) och har med åren fått vekare och vekare magar dvs de tål inte så mycket tyvärr Speedy ska få lite koky Kyckling i sin mat ikväll då han tycker endast ris är blä och smaklöst x3

#1 joo ska man ta rätt på nått efter de tre övriga eller bara mysa med dom så får man Tvätta händerna med Sprit innan man leker med Shaggy, Men vi har försökt del upp hundarna så bröderna har hand om Speedy Keiko och Kazzie och jag och endast jag har hand om Shaggy då Han även fick exsem på pungsäcken edter att ha haft diarréer så länge (Vet inte hur) så jag och mamma om hon inte jobbar sköter hans behandling ^^

russin
0

Canikur från Apoteket är kanon för dåliga magar - minska maten och öka på med lite morotspure + canikur efter vikt.

molam
0

DÅ ska Canikur inhandlas ^^ Morotspure kan vi testa, jag menar gamlingarnas magar kn inte bli värre

molam
0

Uppdatering, ännu en hund är friskförklarad men under prommisen nu nyligen började han bli lite lös igen, förhoppningsvis, bar tillfälligt då hans make är lite hipp som happ i övrigt med.

Kazzie är hunden som har tagit det svårast, speciellt eftersom hon är i väldigt fin form för att vara så gammal, men nu har hon blivit väldigt mager, dels pga diet foder men även pga att när hon bajsar så är det färgat vatten i princip, det bara rinner ur henne, Speedy börjar äntligen bli bättre.

Dom friskförklarade hundarna äter nu Diet foder blandat med Vov's Lamm och ris butkmat
Speedy äter Dietfoder och ris. Samt att han på morgonen får ett pulver som heter "FortiFlora" det ska vara bra för bakteriekulturen i magen.
Kazzie får äta dietfoder, Med vattnet som blir efter överkokt ris, med för mycket vatten samt Morotspuré för fyra månaders bebisar Samt att hon också på morgonen får "FortiFlora"