Smällrädd hund!
Jag och killen ska kanske ta över en Stafftik på 5år av killens pappas kompisar. Hon är helt underbar på alla sätt och vis, skäller aldrig, drar inte i kopplet och funkar utmärkt med barn och andra människor, även min katt. Enda problemet är att hon är smällrädd. Hon blir helt förstörd och skakar som ett asplöv om de smälls smällare :(
Vet ni något tips på hur man kan få henne mer orädd eller mindre osäker till smällare? För de är hemskt att se henne så himla förstörd varje gång de smäller ute :/
Har ni inte skotträning på er brukshundklubb? Där finns det ju kunniga personer också som säkert kan hjälpa till.
#1 eftersom hon inte är vår hund så har inte vi tränat någonting med henne än, och vet ej om ägarna har tränat någonting med henne heller
De är många som tränar genom att ha smällarljud lågt hemma i en trygg miljö och sedan långsamt höja volymen. Youtube har ju smällare så det kan man använda sig av. Däremot anser jag att det är något man ska göra extremt långsamt på en hund som redan är rädd. Ha jätte lågt de första veckorna när ni tränar och sen höj inte förrän hon/han är bekväm med den volymen och va noga med att inte höja för mycket åt gången. Du vill ju ha en hund som inte tycker det är jobbigt. Träna inte heller för långa pass om hunden är väldigt rädd måste den få känna sig trygg mellan varven.
Nu har jag en hund som inte alls är skotträdd men har hört flera som har använt sig av denna tekniken på sina hundar.
Annars skulle jag börja träna med vanliga höga ljud i vardagen. Typ ha hunden i köket när du tar in och ut kastruller/kastrullock och liknande så hon/han vänjer sig vid andra höga ljud först innan man går över till just smällare om det är värst.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
När man fixar i köket bryr hon sig inte alla, även motorljud Asso bilar som varvar struntar hon i, de är bara när någon smäller smällare som hon blir rädd :/
Då skulle jag börja träna med de ljuden i låg volym så hon vänjer sig vid dem. Håll det i korta pass bara så att det inte blir för mycket. Träning med skotträdda hundar tar tid och det är jätte viktigt att du är lugn och inte själv är/blir rädd eller förutsätter att hon blir rädd. De ser alla våra små signaler. Hundar är otroliga med det :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Får prova de :) När vi v på bilträff igår och de smällde tag och satt mig i bilen med henne i knät och krama och prata med henne tills hos blev lugn :)