Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1265 ggr
vemina
0

Spelar det någon roll vem valpen träffar först?

Hej! 

Om två veckor så är min tibbevalp (tibetansk spaniel) leveransklar och kommer då att flytta hem till min lägenhet där jag bor ensam. Min f.d sambo (numera är vi särbos men har planer på att bo tillsammans igen så fort tillfälle kommer) bor tillsammans med sin mamma och sina syskon. De har tre hundar med olika personligheter. Jag har funderat på vem utav dessa hundar min valp ska få träffa först när det väl är dags för honom att träffa dem. Att träffa alla hundar samtidigt vill jag inte att han ska göra, utan jag vill att någon utav hundarna "tar med sig" valpen till resten och introducerar honom för dem. Eller är det dumt av mig att tänka så?? Har ingen aning om hur jag ska tänka riktigt, hahah.

Vita älghunden (tik) är nyfiken,  kaxig, har mycket jaktinstinkter och vill gosa och mysa hela tiden. Hon är lite barnslig men också väldigt självständig. Hon är lyhörd, lättlärd och har mycket vilja i sig. Jag litar på henne och hon har varit mycket hemma hos mig.

Berner sennen (tik) är lugnet själv när hon är hemma. Hon är alltid glad, hungrig och älskar sin matte mer än allt på denna jord. Dock blir hon otrygg utan sin matte och blir osäker när hon träffar nytt folk. När hon träffat valpar tidigare har hon tagit på sig mamma-rollen och verkligen visat de andra hundarna att de ska vara försiktig mot dem. Jag känner inte lika mycket tillit för henne som för vita älghunden.

Blandrasen (hane), osäker på vilken ras men är av samma storlek som vita älghundenm, är relativt ny i flocken. Han verkar ha vant sig och anpassat sig väldigt fort i nya hemmet och med sin nya husse. Han är också väldigt lättlärd och tycker om att visa vad han kan. Han är lugn, den utav hundarna som känns mest stabil, lekfull, tillgiven men också en liten del av honom är osäker (t.ex. fick jag lugna honom under nyårsnatten då han var rädd för raketerna). Jag litar på honom till viss del, men vi känner inte riktigt varandra ännu.

Min valp kommer inte få träffa dessa hundar innan han är helt vaccinerad, bara så ni vet att jag har koll på det :) 

Nu kommer en omöjlig fråga som jag säkert har övertänkt som bara den, men..

Vilken av dessa hundar skulle du låta din valp träffa först? 

Motivera gärna ditt svar :)