Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 745 ggr
CissiD
0

Vardagslydnad

Jag har funderat lite på det här med vardagslydnad. Så blev jag jätten nyfiken. Vad anser du är vardagslydnad?  Och sen vilka delar är det som är viktigast för dig att de sitter ordentligt?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fridaaaa
2

Inkallning
Sitt
ligg
Vänta
Vasegod
Stanna
"nej"
Gå bra i koppel
Passitivetsträning

Det är nog mina främsta 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
0

Stopp
Inkallning
Sättande vid halt (hundar som tycker att bilar kan flytta på sig för dem)
Nej (inte äta/röra)
Vänta
Gå runt
Gå och lägg dig
Skvallerträning
Passivitet
Rumsrenhet
Koppelgående, typ
Hopp upp 

:)

AnneN
0

Samma som #1 + inte tigga vid matbordet, hälsa fint/inte hoppa på folk, veta vad det är okej att bita på och inte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CissiD
0

#2 Måste bara fråga hur menar du med att skvallerträning är en del av vardagslydnaden? Jag har inte testat själv men om jag fattat det rätt är det väl en träningsform man använder för att få ett visst beteende? Förklara gärna :)

Roligt med svar! :)

JoannaLi
2

#4 För mig så är det helt underbart, och därför är det något som kommer att inpräntas i alla mina hundar :)

Jag kommer aldrig någonsin att kunna lära hundarna (i alla fall våra hundar) att ignorera intressanta grejer. Det går inte. 

Däremot så kan jag inpränta skvallerträning i dem, så att när de hittar något spännande så berättar de det för mig. Det är så underbart så att jag ville grina nu i vintras när vår gammeltik hittade ett harspår och själv kom på att hon skulle komma till mig. 

I slutändan, när skvallret är färdigt betyder det förhoppningsvis att det kan ligga en renunge på vägen, med en hel renflock springande runt, och vi kan kliva direkt över den utan att reagera på den, för att hunden har fokus på mig. Därför är skvallret en del i vardagslydnaden för mig :)

CissiD
0

#5 Jaha du tänker mer beteendet att varje gång något intressant händer så kommer hunden och tittar på dig. Då förstår jag hur du menar tack för förklaringen :)

Lon@
1

Hmm, det beror på hur man räknar. Antingen vad jag generellt tycker är bra vardagslydnad, eller vad som är viktigt för mig och mina hundar vilket faktiskt inte är samma sak.
Jag är nog ganska slapp egentligen, men det jag tycker är viktigt är jag noga med.

- INKALLNING, att kunna vara lös
- Att inte springa fram till folk och fä om man är lös
- Stanna/stopp
- Gå fint i koppel
- Uppföra sig på tomten, det vill säga inte springa och gaffla (som min terrier onekligen gärna gör), inte springa fram till staketet när någon går förbi och inte tjafsa med de andra hundarna i flocken
- Allmän stadga; har jag sagt sitt så är det sitt som gäller, eller vilket kommando det nu är. Ligg kan två av tre, jag har faktiskt ingen användning av det i vardagen utan det är bara om jag tränar annat. Nikka kunde det inte när hon kom för två år sedan och kan det inte nu heller mer än ibland om hon tjuvkikar på de andra hundarna.
- Ligga still i sängen och inte flyga upp och hoppas på att det är matdags eller dags att gå upp bara för att jag vänder mig eller kollar klockan
- "Låt bli"
- Varsågod/Kör
- Inte hoppa upp i möbler utom när de är hemma och hos min bästa kompis

Sen är det väl för all del trevligt om de inte tigger eller hoppar men jag bryr mig faktiskt inte så värst. Vill folk hälsa så får de acceptera att hundarna hoppar, annars får de låta bli.
De tigger inte så värst heller eftersom de aldrig får något från bordet och det är inte för att jag är så principfast utan för att den ena är sjuk och inte får äta vad som helst, då tycker jag att det är orättvist om de andra får.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Vizzla
1

Vardagslydnad för mig innebär att hunden ska fungera i vardagen. Den måste klara att:

- stanna på kommando,

- komma på kommando,

- följa mig vid sidan i vissa situationer

- vara miljötränad och klara av folksamlingar, andra hundar, barn, cyklar, bilar osv.

Våra fungerar hyfsat i vardagen, de är rädda för andra hundar så de skäller = koppel på promenader där vi kan möta andra hundar. De kan vara lös på vissa platser vid vissa tillfällen och får alltid springa lös och busa varje dag, men under kontrollerade former.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

jenmjao
0

Vardagslydnad för mig skulle vara:
- Kontakt (att kunna söka kontakt på kommando så man kan öva med möten av intressanta saker eller bara för att hunden ska gå fint vid sidan och söka kontakt)
- fot
- sitt
- ligg
- vänta på maten och inte kasta sig ner i skålen när man ställer ner den
- inte tigga
- inte dra i kopplet
- Miljötränad
- Låta bli saker eller spott ut
- Vänster och Höger (använder jag mig mycket av om jag har slakt koppel och hon vill lukta på höger sida men vi går på vänster då äre "VÄNSTER" och så går hon till rätt sida)
- Inte springa ut emot bilväg eller över vägen utan "föraren"
- Stanna och Vänta.
- "koppel" vilket är min inkallning när hon är lös samt "håll dig här" när hon går iväg mer än 10meter så hon får vända och komma.

Känns som att man glömmer något hela tiden!

smellcaramell
0

"nej" = sluta med det du håller på med och ligg tills jag säger nåt annat, det bästa kommandot jag lärt min hund! oavsett vad hon gör så lägger hon sig direkt och har all fokus på mig om jag säger nej. Sen är det rätt bra om hunden även kan kommandon när andra säger dom, min hund lyssnar till exempel inte alls på min mamma och pappa fast hon bott med dom hela sitt liv och de säger typ "sitt" på samma sätt som mig. Hon har lärt sig att hon inte "behöver" lyssna på dem då de oftar tjatar till sig kommandon och aldrig belönar.