problem i sängen
Vi har en hund och 2 katter. Hunden är 3 år och vi tog över henne för snart 2 månader sedan. Hunden och katterna funkar allmänt bra tillsammans. De kan ibland leka och till och med sova bredvid varandra. Problemet blir när jag och min sambo är i närheten. Om vi sitter i soffan och Sally (hunden) ligger bredvid oss får inte katterna komma nära. Om de gör de morrar hon på dem. Vi tillrättavisar genom att säga nej och klappar katten för att visa att den får vara där vi är. Då säger hon inte så mycket mer men det sker varje gång katterna kommer nära. Samma sak är det i sängen. Ligger hon i sängen med oss och katterna hoppar upp så morrar hon åt dem. Även här tillrättavisar vi med rösten och hon slutar direkt. Men det sker ändå varje gång katterna hoppar upp eller rör sig närmare. Vi har försökt med att putta ner henne från sängen men sist vi gjorde det morrade hon istället högre. Vi fullföljde nedsättningen men morrandet var tydligt riktat mot katten för hon släppte inte katten med blicken. Hur skulle ni göra? Fortsätta med att tillrättavisa med rösten eller kanske hundra henne helt från soffa och säng? Vi vill juh gärna att hon ska kunna sova/gosa med oss i säng och soffa. Men vi ska om en månad få tillökning i familjen och jag är rädd att hon ska överföra detta beteende på bebisen!
Vad menar du med att föra över beteendet?
M.V.H Snuttefia
Jag skulle nog ha en egen sang till henne och inte lata henne upp pa sangen och soffan tillsvidare… speciellt om ni ska ha bebis… Om hon inte ar nara er sa kan hon inte vakta er. Lycka till.
Min mammas dvärgpudel gjorde sådär emot min tik, eller gör, men när hon var valp accepterade jag inte beteendet, jag lyfte ner han ifrån säng/soffa direkt så han fick stå och se chockad ut. hoppade han upp igen ignorerade jag han, och morrade han igen lyfte jag ner honom. Tyvärr funkade det inte så bra för mig då min hund som valp och även nuförtiden blir skitglad när lilla dvärgpudeln är i hennes höjd och hon kan busa..
#1 med att föra över beteendet så menar jag i fall hon skulle börja morra för att barnet är nära oss. Att vi har barnet i sängen och då kanske puttar undan henne.
#4 Jaha men då är det ju bara att tillrättavisa hunden.
M.V.H Snuttefia