Navelbråck
En bekant till mamma ska bli med valp och hon har valt ut den perfekta hunden. Dock har det upptäckts hos uppfödaren att valpen har ett litet navelbråck. Den är fem veckor och ska till vet på måndag. Men den mår jättebra och känner ingenting av det. Hur ligger det till med det där? Är det vanligt att det blir operation nu? Och om inte nu, är det risk för operation senare i livet? Eller går bråcket ofta tillbaka eller stannar utan behandling? Jag vet inte jättemycket om detta, utan vill försöka få så mycket fakta som möjligt för att kunna hjälpa henne :-) hoppas ni har lite svar!
Ett litet bråck är inget att oroa sig för - det brukar sällan ställa till problem 🙂
Det beror på hur stort navelbråcket är. Alla behöver inte opereras och många gör det senare i livet. Vissa bråck kan också "växa bort". En veterinär som tittar på det kan säga mer om just det bråcket just den valpen har.
Man opererar bråck om organ/tarmar riskerar komma ner i bråcket, annars brukar man inte operera. Små bråck brukar sällan vara orsak till operation. Men en veterinär kan bedöma hur stor risken är.
Det är nog ganska ovanligt att bråck växer ihop, men visst händer det.
Tack för alla svar! Den här valpens bråck är stor som en ärta tydligen. Vi får väl se på måndag :-)
Min mamma råkade ut för samma sak, den KAN bli större med valpen men den kan även försvinna helt. Om inte annat ges det ett år ca på att de ska kunna växa igen på egen hand. OM de sen efter ett år är större än 5cm tror jag det är så diskuterar man operation annars är de inget som hunden får problem med. Är den större kan de bli problem men inte säkert. Min mamma opererade aldrig sin hund, han är nu 2 år och hans har inte ändrat sig på de sista året vilket är grunden i beslutet, i samråd med veterinär såklart.
Det ni troligtvis får veta är att de kan vänta ett tag till för att se om det växer igen.
Lycka till med valpen :)
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Min valp hade ett brock. Det varierade med dagarna emellan var det stort emellan litet. Visade det åt veterinären och hon saa att jag inte behövde oroa mig. Hon menade då att det beror på outvecklade magmuskler. Hon saa att det var mera av ett skönhets fel. Hon bad mig vänta och se. Nu år det knappt något brock. Behövdes ingen operation :)
Han är 11mån nu.