Älskade hund spyr
Jag och min pojkvän har tagit över en amstaff tik för dryga en månad sen! När hon kom till hos va det inget konstigt med henne men hon vägra äta nått (om man inte typ la i blöt hundmat som vi fick göra för att hon skulle äta nått). Men nu har hon börjat äta allt mer å mer men nu har hon också börjat spy massa! Men bara vatten men kan även även va väldigt lite hund mat med. Och det konstigaste är att det helt plötsligt bara kommer upp! Hon "hulkar"( eller vad man ska säga) inte innan hon spyr utan det bara kommer! Hon kan va i full fart å leka och helt plötsligt när och springer med leksaken i munnen så spyr hon! Min fråga är om nån här kanske vet va felet kan va eller om man borde besöka en veterinär för det har hållit på typ två veckor nu
Brukar hon tugga mycket på saker? Tänkte på ifall det kan ha fastnat något vid ingången till magsäcken, som blockerar och gör att hon spyr. Det bästa är att gå ta röntgen och se ifall hon har nåt där tycker jag. Har hon feber? diarre?
Det kan vara en liten plastbit, benbit eller nåt som ligger och stör och retar där och så fort hon äter eller rör på sig så stöts det upp av blockeringen/retningen.
Halsar hon vatten en stund innan? Har haft hundar som kan halsa vatten, för att sen ca 5-10 minuter sedan få upp allt bara så där tex under lek eller likn.
Ja hon tuggar mycket på pinnar! Ingen diarré. Men tror inte hon har feber?
#2. Ja det gör hon!
Kan ju vara en liten bit pinne också. Då kan det även bildas vätska där runt flisan, ett kroppsligt försvar för att kroppen vill putta ut föremålet. Tycker du ska gå röntga.
Om hon halsar vatten så prova portionera ut vattnet och se om det hjälper. Jag gjorde så med min hund att jag helt enkelt lät han dricka lite vatten sen stoppade jag honom. Höll koll att han inte drack igen på ca 10-15 minuter och det verkade fungera, idag är det längre inte ett problem.
#6 ja det är värt ett försök för hon dricker väldigt mynt ibland å då spyr hon efter ett tag som sagt
Jag skulle gissa att det är problemet så länge hunden annars är pigg och glad.
Meddela gärna hur det går:)
Veterinär veterinär veterinär! Om det är något som fastnat i tarmen kan det avsluta hundens liv. Hunden kan behöva dropp och liknande också.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#9 Om det är något sådant då borde hunden vara riktigt dåligt nu, ja hunden hade nog varit död nu; eftersom att det gått 2 veckor!
Jag hade inte väntat och chansat utan professionell hjälp för diagnos på problemet. Det är så många saker om kan gå ena eller andra vägen och hunden förtjänar en riktig diagnos och lösning på problemet.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Absolut, om hunden mår dåligt ska man absolut söka hjälp akut. Men i detta fall så verkar det inte vara superakut! Man måste självklart göra en bedömning själv och inte lita på internet som ej träffat hunden, men fråga om råd och ta beslut därefter kan man alltid göra speciellt om det inte är akut.
Hunden verkar vara pigg, leker osv, jag hade inte rusat till veterinären. Och som sagt min och en bekants hund gjorde precis likadant, halsade vatten för att sen få upp det under lek eller likn. De drack helt enkelt för mycket för snabbt.
Har även en hund som svalde en liten hård plastbit, han blev superdålig på några timmar. Drack vatten och kräktes mängder av vatten, men då mådde han riktigt dåligt så då var det akutbesök. Plastbiten hade stoppa upp tarmens funktion och förgiftat honom.
Jag skulle absolut tagit hunden till veterinären, det du beskriver är inte normalt.
Better safe than sorry, tycker jag.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är absolut inge fel på henne! Ingen feber ingen diare inget! Hon är på glatt humör springer å leker å tycker själv om det hade vart nått "allvarligt" hade ju även maten hon får i sig två gånger om dagen nu komma upp med! Men det är bara vatten ! Så visst att få en ordentlig diagnos är ju i alla lagen bra men eftersom vi inte ser nått konstigt mer än att hon får upp vatten som ofta sker en stund efter hon druckit vatten så känns de på nått sätt att de är för att hon har bråttom :)
Det går ju alltid att ringa veterinären och rådfråga dem med! =)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#15 Ja absolut det kommer jag nog absolut göra!