Hund i liggvagn på tåg?
Finns det möjlighet att få plats i liggvagn när man har hunden med sig, eller är det sittplats som gäller?
Jag insåg precis att vi ska åka tåg drygt arton timmar fyra gånger om året med början snart - och jag vill helst undvika att behöva sitta ner i arton timmar, då tror jag att både jag och hunden går sönder. (Liggplats, resonerar jag, är aningen bättre, för då har man ju i alla fall något mer plats att röra sig på.)
Sen så kollade jag ju upp alternativen om nu detta inte är möjligt, och hur är det att flyga med stor hund som får åka i lastutrymmet? Instinktivt vill jag ju bara sätta mig ner och grina vid tanken; är det lika illa som jag tror eller är det bättre?
Är det något ni skulle kunna göra vid återkommande tillfällen?
(Då blir restiden bara 2,5 h, men då är det också ett byte av flyg.)
Tyvärr får djur inte vara i liggvagnarna.
http://djurtransport.ifokus.se/articles/4d716a44b9cb46223907b2b1-ta-med-ditt-djur-pa-sj
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#1 Men så tråkigt! Jag hade någon liten förhoppning om att man skulle kunna få det om man hade egna lakan osv, och betalade en extra slant :(
Jag har aldrig flugit med hund. Men en vän jobbar på Landvetter och hen säger att hen aldrig någonsin skulle utsätta en hund eller annat djur för den delen för flyg. För dom är tydligen oftast väldigt stressade för det högt ljud och läskig miljö. Hen berätta även att vissa är väldigt nerdrogade. Men som sagt jag har absolut ingen egen erfarenhet. Sen kanske man får välja pest eller kolera, ett par timmar flyg eller 18 timmar tåg (utan möjlighet till rastning?) Hoppas det löser sig för dig och hunden :)
#3 Ja, det var det jag var rädd för :'(
Tja, mycket hellre arton timmar tåg där matte i alla fall kan vara med och se till att hunden inte lider och kan trösta/avleda, än flyg, om inte det är helt acceptabelt av hunden. :)

Har flugit två hundar tur o retur till Lettland . De är vana vid att "stänga av omgivningen" när de ska vara i sina burar. Kommer att flyga dem igen då de tog resan bra, trevligare att flyga än att åka färja tycker jag för både hundar o hussar :)
#5 Har du då stora hundar som åker i lastutrymmet? Hur länge är det ni har flugit då?
Det lät ju väldigt positivt att någon har haft positiva upplevelser av det!
Kan du inte ha hunden i kabinen? Tror det är 400 kr inom Norden och 600 inom övriga Europa.
#7 Nja, så liten hund kommer jag nog aldrig ha, tyvärr :( 420 kr inom Sverige tror jag, vilket gör en redan ganska dyr biljett dyrare, men samtidigt så, om det är enda alternativet…
Men, är det inte behagligt för hunden att flyga så gör vi inte det hur som helst, punkt slut. :)

#6 bara 1.5 h men till utlandet, ja de har åkt i lastutrymmet & fixat att jobba bra dagen efter. Har även en vekare hund som jag inte skulle låta åka flyg, om hon skulle med blev det färja då hon är osäker i sig själv, de som flugit är som sagt coola och trygga hundar i sig själva ♡
Packa kudde och filt, det är ibland kyligt i djurvagnen och kudde eller nackstöd är nästan ett måste annars får man (iallafall jag) rätt illa nackspärr och ryggvärk. Jag har gjort flera 15-20 timmars resor i djurvagnen både med och utan djur. Jag valde djurvagnen eftersom det oftast fanns platser och man hade fina djur att titta på under resan. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Är ni helt säkra på att man inte får ha hund i liggvagn? När vi skulle boka för ett tag sedan så kunde man välja att ha husdjur, sedan bokade vi inte utan valde att åka bil. Sedan så berättade våra grannar att de åkte tillsammans med en hund i liggvagn.
// Nadja
Såhär står det på sj.se:
"På SJ Nattåg får sällskapsdjur inte resa i sov- eller liggvagnar. I sällsynta fall kan ledar- eller assistanshundar förekomma, både i 1 klass, 2 klass och i nattågen"
Kom tänka på en sak, kan man inte dela upp tågresan på typ två dagar? Åka halva vägen dag ett sova på något vandrarhem och åka resten dag 2?
#11 Jag tyckte också att jag läst det någonstans! :o
#13 Det kan man nog säkert, men då skulle det bli 9 timmar resa, sedan sova på något okänt ställe, och sedan nio timmar till. Jag vet inte, än så länge spekulerar jag, men jag funderar om det inte är lättare att bara få köra resan i ett svep så att man i alla fall blir klar någon gång.
Då kan man motionera ut hunden ordentligt dagen innan, och ha med träningsgrejer så man kan mentalaktivera på tåget om behovet finns - så passar man på att ha en total vilodag på tåget.
Det är lite så jag tänker? :)
#14 förstår hur du tänker! Men blir det inte väldigt många timmar utan möjlighet att rasta sig?
#14 Tja, om det inte finns möjlighet att rasta så åker vi naturligtvis inte i ett svep, men vi har något byte här och där, och så vill jag minnas att det finns möjlighet att tvärspringa av och kissa när tåget står på stationer för att plocka upp/lämna av passagerare :)
#15: Det går att snabbrasta hunden på perrongen när tåget stannar, ofta finns det också något/några längre stopp inplanerade.
OnTopic var det tal om att SJ skulle införa sällskapsdjur i liggvagn på prov för några år sedan: http://www.gp.se/resor/1.483156-tillatet-med-djur-i-sovvagn
Huruvida det faktiskt genomfördes och/eller varför det inte fungerade vet jag däremot inte.
Jag satt och filade på en tågresa från norra Norrland till Göteborg i sommar, tänkte då gå av några timmar i Stockholm för att hunden skall bli rastad ordentligt och så vidare (i nödfall har jag även en kompis jag kan sova hos). Norrlandstågen gick inte så jätteofta men Sthlm - Gbg är ju tätt med möjligheter. Och nej, det är inte tillåtet med hund i liggvagn, har kollat med kompisar som är tågvärdar mm. Jag ställde dock frågan på ett tågforum hur man lättast åker, nu har jag inte länken dit på telefonen men googla! Tågnördar är som vi hundnördar fast de har tåg och tidtabeller på sina fem fingrar istället…
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tågen har längre pauser här och där där folk kan röka och hundägare kan "lufta slangen". Man kan be konduktören om en förvarning inför ett bra kisspaus stopp om man vill men de har varit duktiga på att göra det utan tillsägelse när jag åkt tåg. :) Superskön bensträckare också.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har nu fått svar från SJ - det är ett klart nej till liggplats, man får bara sittplats med hund.
Attans 😭
Tänk på att det bara är vissa tåg som har särskild djurkupé. Har man otur måste man sitta i salongen och då finns det bara tre platser i ena änden av "djur tillåtet"vagnen att sitta på. Såna platser har tyvärr ganska ont om plats för en större hund om den inte också får plats under det tyvärr låga sätet.
Ska man flyga kan det vara klokt att skaffa egen stabil flygtillåten, bur i god tid innan så man hinner vänja in hunden ordentligt, t.ex. denna (om den nu räcker i storlek) : http://www.petster.eu/se/art/sky-kennel-vari-kennel-x-large-flygbur-hundbur.php Vanligen måste man checka in hunden en god stund innan avgång så oavsett hur länge själva resan tar blir det oftast minst två-tre timmar i buren.
Jag har hämtat ut inte särskilt resvana (men mentalt stabila) hundar som har flugit från både Australien och USA och de har klivit ut ur burarna som om de bara varit i dem en kort stund.