Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5070 ggr
[Tilde]
0

Operation - vad tänka på?

Just nu opereras Simba 😕 Han har något som sitter fast i tarmen och veterinären idag sa att hon inte ens behövde röntga honom för hon kände tydligt vilken stor klump det var. Hon ville genast gå igång med operationen…

Vi åkte in i söndags då han var slö och apatisk och hade ont i magen. De röntgade honom och kunde se att han hade en klump i tarmen. Vi fick paraffinolja och de gjorde ett lavemang på honom, så skulle vi se om han inte fick ut det under nästa dygn. Det gjorde han alltså inte så vi åkte in idag med honom och fick nyheterna om operationen… Han har annars varit väldigt pigg idag och betett sig som vanligt så vi hoppades ju på att det blivit bättre… men nej. :(

Är det något speciellt man bör tänka på dagarna/veckorna efter? Vi kommer självklart att fråga veterinären mer när vi hämtar honom, men jag vill gärna höra från er vars hundar har blivit opererade vilka erfarenheter ni har (förutom att ta det lugnt vilket är en självklarhet)?

Karolina-H
0

Nu har mina hundar aldrig opererats för just detta men har en tik som för 3 veckor sedan tog bort urinsten och som även har blivit kastrerad vilket ju är en bukoperation på tik. Viktigt är som du skriver längst ner att ta det lugnt de första veckorna, se till att hunden inte hoppar ner från högre ställen, bilen, sängen soffan m.m. Om det regnar och blir smutsigt under magen så badda försiktigt med en blöt, ljummen trasa för att få bort smutsen.

Ta som vana att bara titta på såret någon gång om dagen utan att pilla på det och se så det är torrt och inte svullet eller varigt.

Hoppas att allt går bra med din fina hund!

Codeavalone.blogg.se

[Tilde]
0

#1 Tack så mycket för ditt svar! 🌺 Alla tips är varmt välkomna. Vi sitter lite i chock och väntar på att telefonen ska ringa… Känns så overkligt. 😕 

Han har en säng på ben men den tar vi bort och lägger madrassen direkt på golvet så han inte ska behöva sträcka sig/hoppa upp. Fast vi lägger nog en ren handduk över madrassen.

Bör man vara hemma med hunden den första tiden? Funderar på om jag ska skippa skolan för att passa honom i alla fall den här veckan. Han blir så ynklig när han har ont. :/

Karolina-H
0

Ja usch det är så jobbigt när ens hundar inte mår bra och behöver operation. Det kommer gå bra ska du se!

Det är lite från hund till hund om man behöver vara hemma med dem, i de flesta fall så behövs det inte om allt har gått bra med operationen, det är något ni får känns efter. Jag har inte varit hemma med min hund när hon har opererats utan hon har varit hemma själv de timmarna som hon brukar och det var aldrig några problem. Viktigt är att ha tratt på dem eller något annat som gör att de inte kommer åt såret. Bra att ha en sån här: http://www.zoosajten.se/hund/vard/ovrig-vard/uppblasbar-krage
Då slipper de ha tratten från veterinären :)

Codeavalone.blogg.se

[Tilde]
0

#3 Okej, tack! Vi får se hur han verkar ha det helt enkelt. :) Tack för tipset! Kan tänka mig att en sådan krage från veterinären inte är speciellt bekväm så en uppblåsbar krage verkar bättre. Kanske kan vi hitta en i butik.

[Annamaja27]
0

Ni kan även köpa en body som hunden har på sig när ni är i närheten så slipper den kragen. Det räcker inte med bara body om hunden lämnas ensam. Själv brukar jag vara hemma ngr dager efter en operation. Skaffa gärna en termometer om du inte har en och tempa hunden dagligen. Då märker du snabbt om det är en infektion på gång.

[Tilde]
5

Jag kan glatt meddela att operationen gick bra och att Simba håller på att vakna upp! 🌺 Det visade sig dock ha varit hans ena testikel som aldrig föll ner som spökade. Den hade i princip slagit knut på sig själv och täppt till blodtillförseln så den var jättesvullen och lila (inte konstigt att han hade så ont). Nu är den i alla fall bortopererad så vi slipper problem med det framöver. 🙂 Magen och tarmarna sa de såg riktigt fina ut så röntgenbilderna måste ha lurats rejält. 

De sa att de satte stygnen på insidan (sådana som löses upp naturligt så man slipper gå till vet och få stygnen borttagna) så det ska inte vara något han kan klia/bita i, men vi får med en krage utifall. :)

#5 Tack för tipset, vi ska nog iväg snart och leta efter en termometer och en eventuell krage.

Karmatarerskanise
0

#6 Jag råder er att ha kragen på. Såret kan ju gå upp även om stygnen sitter på insidan. Och sår som läker kliar.

Catta-
0

Gud vad skönt att det ordnade sig!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[tk1971]
0

Kräv adekvat smärtlindring! Min förra tik öppnades längs hela buken för biopsitagning, och veterinären sa att det var dåligt att ge henne smärtstillande efteråt för det kunde förlänga sårläkningen. Det kändes riktigt hemskt när vi såg hur ont hon hade. Vi fick inte ens peta på henne för då bet hon oss.

[Tilde]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Simba har fått både krage (som egentligen är en kattkrage) och smärtstillande 🙂 Vi fick med medicinen hem och ska ge honom en gång om dagen i en veckas tid. Vi fick också med en vanlig krage i plast men tycker att denna verkar snällare och bekvämare. 

För övrigt verkar han ok fast han är väldigt trött och groggy. Tycker bara det var en sån jäkla tur att den första veterinären tyckte sig se något i tarmen som egentligen inte var där. För hade de inte öppnat upp honom hade de aldrig sett problemet ju. Testikeln hade svullnat till storlek med en tennisboll och var helt lilasvart (egentligen ska den vara liten som en tumnagel och hudfärgad). Man förstår varför han hade så ont! 😡

Kallaterrier
0

#9 Men vad var det för puckoveterinär? Hoppas att jag aldrig träffa på en sådan, vilket trams!

VildaVittra
3

#11 Det är inte en puckoveterinär. Vissa aktiva hundar är lugnare om de har ont, ger man dom smärtstillande kan de studsa runt och förvärra skadan. Men Tildes gamla gosse gör nog inte många knop, så till honom kan man ge lindring.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
1

Uppdaterar Simbas hälsostatus lite: han har hållit mig och sambon vakna hela natten då han inte kan sova själv på grund av smärta. Vi ska till veterinären i eftermiddag så Simba kan få en injektion med starkare medicin. Stackarn har så ont att han inte kan bajsa och har riktigt svårt att ligga ner. Vi håller tummarna att det hjälper! Jag saknar min lilla gospojke ❤️

Karmatarerskanise
0

#13 Stackaren :( hoppas sprutan hjälper!

[tk1971]
0

Det var det jag var rädd för : (

Hoppas han mår bättre efter veterinärbesöket.

Kallaterrier
0

#12 Nej, jag vet och jag tillämpar emellanåt samma princip på min terrier, men att låta en hund ha så ont så att den bits för att freda sig, det känns inte okej tycker jag.

sofia1992
1

Min åsikt är att liksom en människa skall hundar inte behöva ha ont efter operation. Smärtlindring skall sättas in och om man har en aktiv hund är det ägarens uppgift att se till att den håller sig lugn.

[tk1971]
0

#17 : ja, det är ju jättelätt!

[LoveUnite]1
0

Jag hoppas allt är bra med din lilla vovve! ❤️

sofia1992
0

#18 Man kan t.ex. begränsa utrymmet hunden får röra sig på, hålla hunden kopplad under promenader m.m. t.ex. när min aktiva hund hade opererats fick han de första dagarna bara vara i sovrummet och så gick vi endast korta promenader första tiden. Vi höll oss lugna hemma, inga gäster välkomna och det gick hur bra som helst. Men det är ju olika från hund till hund…

[tk1971]
0

#20: och om man har en hund som rantar runt och inte KAN vara still pga smärta, och veterinären säger att det är normalt - vad gör man då? Håller fast den? Nej, inte jag i alla fall.

[LoveUnite]1
0

När min hund var 1,5 år bröt hon lår benet.
Jag sa till vetten att min hund är extremt aktiv, lätt stressad och hyper (måste typ ha adhd, lugnare nu som 10-åring men fy sjutton asså!) Vi sa till vetten så de kunde anpassa metal plattan.

Nu minns jag inte hur länge det tog tills frakturen gick upp 1-2 veckor.
Vi bar henne ute, vi va alltid två, detta är en stor tös på 35 kg, 33 kg på den tiden och fick endast rastas på en gräsplätt och sedan bar vi henne hem.

Hon bröt upp frakturen för att EN gång så hoppade hon ner från soffan och hoppade upp för att hälsa, efter det började hon halta.

Fick andra operation och en platta som täcker nästan hela övre lårben, den förra var en väldigt liten 1/3 typ. Med den på plats var det inga problem.

Så… att ha en AKTIV hund eller en som bara går upp i varv lätt är INTE lätt att kontrollera och jag tror det är oavsett strl. Visst kan man köpa en mini bur och klämma in hunden så den absolut inte får röra sig en cm hemma men det skulle jag aldrig utsätta min hund för!

Man får helt enkelt vara mer observant med sådana hundar, men, de är aktiva och har mkt energi som sagt, så olyckor sker.

[Forest]
0

Skönt o höra att operationen gick bra.  Jag hoppas att sprutan hjälper mot smärtan. 

Man bör veta att hundar reagerar olika vid smärta.  Vi har själva två mycket olika hundar här hemma ena som inte visar när hon har ont, medans den andra tror man att det är mycket akut med då det vart en fis på tvären i tarmen 😎

VildaVittra
0

#17 Hur kontrollerar man en husky till exempel? Spikar fast tassarna i golvet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
1

24 haha, det du kan göra är att du har spikat fast hundskor som du sen sätter fast tassarna i skorna. Man kan även ha bälte eller annat fast mot väggen lite som en tvångströja förstärka "lugnet". 😉

sofia1992
1

#21 om hunden rantar runt p.g.a smärta så har den ju inte tillräckligt med smärtlindrande på… Då skall den ha mera värkmedicin. En veterinär som säger att det är normalt när en hund inte kan komma till ro pga smärta är inte en veterinär jag skulle gå till. Då skulle jag kontakta en annan veterinär för att få värkmedicin för hunden…

sofia1992
0

#21 om hunden rantar runt p.g.a smärta så har den ju inte tillräckligt med smärtlindrande på… Då skall den ha mera värkmedicin. En veterinär som säger att det är normalt när en hund inte kan komma till ro pga smärta är inte en veterinär jag skulle gå till. Då skulle jag kontakta en annan veterinär för att få värkmedicin för hunden…

[Tilde]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh jag vet inte riktigt med Simba. Han verkar ha ont som bara den trots medicin - men jag vet inte om han bara är en dramaqueen. Han får ju trots allt både smärtstillande och en till medicin som ska vara lite som morfin och göra den första medicinens effekt starkare. Han verkar ha svårt att gå idag utan att pipa och vilja krafsa på såret så han hoppar i princip runt på tre ben korta ögonblick innan han landar på rumpan. Medicinen hjälper honom att sova dock. Han sitter just nu och vinglar och faller nästan i sömn (han sover ju jättedåligt, stackarn, så vi får ingen sömn heller).

[LoveUnite]1
0

Kan av erfarenhet eftersom min hund varit under riktigt starka smärtstillande efter 2 stora operationer samt andra små operationer säga att de vinglar runt, får inte så mycket ro, gnäller osv är pga av medicinen, min hund blir sådan varje gång när det är de tyngre smärtstillande hon får.

Hon hade morfin plåster en gång också. Det är tunga droger.

Att han hoppar runt på 3 ben, han har fått en stor sak bortopererad, kanske känns obehgaligt för honom när han går.

Håll bara koll på tempen och att såret inte varar/läcker.

Jag tror nog det är medicinen samt att han säkert har lite obehag och ont.

❤️

Jag kommer få hem min hund i efm så hon kommer vara i något liknande skick.
Samt min hund är en riktig drama hund också så… hon älskar uppmärksamheten, kramar och pussar. Kanske jag uppmuntrar beteendet, hehe, men hon är 10 så jag bryr mig inte, jag älskar min lille (stora) vovve.

Vår andra hund ville alltid vara ifred när hon hade ont eller va sjuk, hon gick undan, men denna tösen vill ha pussar, kel o kram, pip pip =)

[Tilde]
0

#29 Ja det kan ju vara medicinen, men han verkar bara fortfarande ha så ont som om medicinen inte alls verkar - han försöker röra sig för han har för ont för att ligga ner men samtidigt har han för ont för att gå. 😕 Skulle lägga upp en video här om man kunde (har den inte på youtube eller nått). Simba är väl en blandning vad gäller kel, han vill ha uppmärksamhet men inte för mycket. 😮

Lycka till med din lilla tjej, hoppas allt går bra! Och att hon inte blir lika gnällig som min lille "kalkon". 🌺

[Tilde]
1

Nu har vi varit hos veterinären och kom hem för kanske 40 min sedan. Simba sover (äntligen) och vi har lite lugn och ro nu. Tydligen hade hans snopp blivit svullen och han hade inte kissat på hela dagen så veterinären tömde blåsan och gav honom antibiotika… men hon hade ingen aning om varför det hade blivit så. Det var inget som satt och blockerade urinröret eller liknande. Simba fick även smärtstillande och ligger nu helt utkörd på golvet. Håller tummarna att han inte har ont när han vaknar. 🌺 Det positiva är i alla fall att såret läker fint och det verkar inte göra speciellt ont utan kliar mest. Det var tydligen det med blåsan som var fel och plågade honom men det hoppas vi är löst nu. :)

Cahira
0

Åh stackars Simba. Krya. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.