Hur mycket kan man cykla?
Min hund har en hel drös med energi och vi har nu börjat cykla lite smått. Har kört varannan kväll och cyklat sträckor mellan 3-5 km i lugnare trav.
Han verkar tycka att detta är riktigt roligt och blir alldeles till sig när selen kommer fram, men han verkar inte direkt trött av dessa sträckor. Vi håller ett temo där vi cyklar en km på ca 7-8 min.
Men hur långt kan man cykla? Vill ju inte överanstränga honom.
Våra jämthundar går 2-5 mil i veckan i ordentligt tempo, antingen i ett svep eller uppdelat i antingen två eller tre delar.
Det handlar om att se till individen, och att vänja in honom vid det gradvis.
Öka långsamt på, och se till så att han inte blir överansträngd i muskler eller leder, och håll koll på tassarna ifall de blir slitna, så tror jag att det ska gå bra :)
Lyssna naturligtvis också på hunden - när vi vande in unghunden så for vi först på minirundor som blev längre och längre, min framåt slutet så ställde jag mig på sparken och så fick han dra/springa tills han började vara något trött och lite mindre intensiv, och då vände vi och promenerade hem i maklig takt. Det blev lagom för honom. (Vi höll dock koll på kilometrarna och hade ändå en gräns. Var han jättepå en dag så avbröt vi, och så återkom vi dagen efter. Han är en sån som lätt kan fastna i huvudet och bara vilja springa - och viljan att springa är större än behovet av att lyssna på sin kropp, så han hade nog gärna sprungit sönder både själ och kropp vissa dagar ^^)
Slädhundar kan springa i 14 timmar, så runt det någonstans. Eller kanske lite kortare så matte inte dör. 😉
Du kan öka takten, 7-8 minuter per kilometer är som en rask promenad. Jag ligger precis så de inte börjar galoppera. Sedan kör vi intervaller där de får galoppera.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om man vänjer dom och ökar sträckan eftersom så kan en hund springa lååångt vid cykeln, gissar på att en hund i BRA kondition som är van vid att springa vid cykeln så blir nog matte/husse less före hunden blir trött ;)
Längsta min fjant sprungit vid cykeln (med paus mellan men samma dag) är 1 mil, han var nöjd, men upplevde han inte som slutkörd, han tyckte snarare att matte var för långsam.
Uthållighetsprovet för brukshundar där dom springer vid cykel kan man ha som riktlinje på hur en hund i bra kondition bör orka, det är om jag förstår det hela rätt 2 mil långt, uppdelat på 3 etapper (två pauser på 15 och 20 min), om jag läst galet så får någon som kan gärna rätta mig :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Elviz kör 1 mil om dagen i rask tempo, dvs galopp.
Han drar även lite, men då vår dragsele inte är den bästa så ligger jag lågt med det just nu.
Han är en ung lagotto.
Vi "cyklade in" honom genom att sätta fast en bekväm, ergonomisk sele på honom, ett koppel med expander och sedan lät vi honom bestämma takt & tid, men koll på så att han inte blev stressad.
I cirka en timme ville han trava raskt innan han blev trött.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vi kör upp till en mil när vi cyklar. På mjukt underlag får han galoppera men jag ser alltid till att han får trava och vila emellanåt. Nu ska vi snart köra igång och träna drag och då kommer vi köra längre och fortare eftersom vi inte kommer köra på några asfaltsvägar :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Det som jag upplever som ett "problem" är att det är mest asfaltsvägar vi cyklar på. Förvisso har många en grus/gräskant vid sidan som jag låter honom springa på så mycket som möjligt, men är ju rädd att han ska "slitas ut" pga det hårda underlaget.
Lånar tråden lite, hoppas det är okej!
Svägerskan min har hört att man inte får låta hunden galoppera när man cyklar, är det någon som hört något liknande och vet om det är sant eller ej och i sådana fall, varför?
#7 det har jag alltid fått lära mig oxå och fått veta att det är pga högre skaderisk om dom galopperar.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#7 Jag har hört att det sliter mer på lederna eftersom det blir ett större "duns" när tassen slår i marken. Låter logiskt men själv tänker jag att det är okej för min hund på mjukt underlag eftersom han är så pass välmusklad just nu :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#8 & #9 Ah, då förstår jag.
Men galoppen, tycker jag, ser ju mjukare ut än traven? Kanske beror mer på hur pass dom galopperar? De brukar ju ta till galoppen för att den är lättare.
Min hund är ett muskelknippe med fina leder, när vi cyklar springer han alltid på gräs - dvs så galopperar han bara på gräs.
Behöver vi korsa asfalt så får han skritta eller trava lugnt.
Ser det knappast som ett problem, min hund är sund och ska klara av att springa i en naturlig gångart.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har hittat en runda som i runda slängar är ca 13 km lång, men då kan jag dra den med gott samvete då :)
#7 Video tips till svägerskan ;) Barmarksdrag:
#13 Ja, det är ju just det där jag haft i åtanke och som gör att det känns ologiskt. Hundarna galopperar ju mycket när de drar och så, så för mig var det ju ologiskt. Dock ser jag det som samma sak som med häst att på asfalt ska det antingen ske i lugn takt eller i varje fall kontrollerat.
#13 Så härligt det såg ut! :)
Mvh Linn
Hur ofta kan man köra på asfalt? Har kört mycket på asfalt tidigare, men nu när snön har smällt så har vi börjar cykla mer & mer på grus/lervägar. Cyklar vi på asfalt så brukar jag smörja in trampdynorna med salva efteråt. Men låt säga att man vill cykla in till stan & det är lite drygt 10 km dit. Den ända vägen man kan ta är asfalts vägen. Vad ska man tänka? Min tik är van att springa längre sträckor, åker skidor på vintern på minst 15 km & när vi cyklar kör vi minst 10 km om dagen men då delar vi upp sträckan i två delar så det blir 5 km på förmiddagen & 5 km på kvällen.
#16 Finns det ingen chans att skicka ut henne till vägkanten och låta henne vila tassarna/lederna? Det ökar ju längden de kan springa drastiskt.
Men, jag tror på att om du tar det lugnt och lyssnar till din hund så ska det gå bra. Om du är orolig så finns det hundsockor, antingen att köpa eller att pyssla ihop själv, för att skona just tassarna. Lederna däremot tar väl samma mängd "stryk", men om din hund är van vid att springa så borde hon ha arbetat upp en del muskler för att hantera det :)
Skulle det i så fall bli cykling ena vägen, eller båda?
Jobba er upp mot sträckan, helst!