Tandskada erfarenheter?
Hej, min shetland sheepdog bet av en flisa i förrigår på tanden näst längst bak, bilden är upp och ned, det är i överkäken skadan sitter, först blödde det men det slutade snabbt, tvättade rent efter varje måltid som jag såg till att den var uppblöt samt blandat med burkmat. Sen igår kväll ser det ut som på bilderna. Veterinären sa att det räckte att jag kom in på tisdag då nästa lediga tid fanns tillgänglig. Robin har inte ont, inte allmänpåverkad och ingen feber. Ni som haft hundar med liknande skador, hur gick det? Vad gjorde veterinären ? Vad kostade det? Tips?
vad ja vet så måste tanden bort eller rotfyllas om pulpan är synlig, obehandlad kan de bildas en infektion som gör att tanden dör, infektionen kan senare sprida sig till käken om de får gå lång tid. Låt veterinären kolla på de, men de ser ut som pulpan blivit blottad. Skador på tänder brukar gå på försäkringen, så vad de kostar beror på din självrisk.
Vid en munsanering upptäckte veterinären att två molarer var skadade på förra hunden. De togs bort, jag fick veta att hundar klarar sig utmärkt med färre tänder. Efteråt skulle jag pensla på bakteriedödande medel där tänderna suttit.
Har också en sheltie som har en tand som gått sönder, en bit av tanden sitter löst. det har hänt utan att vi märkt nått, veterinären tror att han lekt och sedan har tänderna krockat och det blivit en spricka och sedan när han tuggat på nått hårt har den spruckit upp helt. Var hos vet förra veckan och kikade och ska operera bort den om en vecka. Oftast måste hela tanden plockas bort. Inte alla försäkringsbolag täcker tandskador men vad jag vet gör de flesta det om det är en olycka. Vi har if stor hundförsäkring och de täcker det. Vet inte exakt vad det kostar men vi har fast självrisk så behöver aldrig betala mer än 2500 kr. Men tandoperationer brukar va rätt dyrt tror jag :/ enligt vår vet var det ingen fara att vänta sålänge hunden inte är smärtpåverkad vilket vår inte är. Det som vår vet sa var att inte låta honom tugga på ben tills den är borta.
Min Aussietik slog ut nästan en hel hörntand, fick bedömt att de såg fint ut och inte behövdes dra. Nästa Vetrinär vi träffade vid HD/AD röntgen sa att alla tänder ska dras ut, särskilt som på min då hela tanden nästan var borta. När hon väl opererades uppstod komplikationer då hon hade tandsplitter i käken. Hon uppvisade aldrig smärta och jag märkte inte ens när det hände.
Min hund har dragit ur en lös liten framtand och två kindtänder (de största) en var sönder och den andra var nedslipad allt för långt.
Framtanden var en incident och kindtänderna en annan.
Minns inte priset på framtanden.
Kindtänderna tog försäkringen det mesta men tror jag ändå betalade närmre 3000 kr allt som allt. minns ej om jag köpte kattfoder i samma veva dock…
Kindtänderna var hemskt att dra ut, tog lång tid att läka och hon levde på lyx med billig skräp burkmat och uppblött torrfoder. (hon älskar billig burkmat, är väl som vi och skräpmat)
Nu inga problems.
Låt alltid veterinär kolla på tänderna om något har hänt för alla som haft tandvärk eller slagit av en tand vet hur ONT det gör att gå runt med det!
Jag kollar min hunds tänder varje vecka och när vi är hos vetten får de alltid kolla hennes tänder! Fick hem henne idag och de passade på att kolla hennes tänder när hon låg nedsövd. Inte fina men hela haha.
Hon har 2 kindtänder som är på gränsen för att vara för nedslipade, det är därför. Men framtänderna är så vackra så =)