Cavallier king charles vers. shih-tzu
Hej. Vi funderar på att köpa en shih-tzu eller cavallier. Någon med erfarenhet från resp. ras som vill berätta om för /nackdelar? Hur mkt fäller de? Shi-tzu beskrivs ofta som allergivänlig. Hur menar man då?
I det här fallet betyder allergivänlig = fäller inte utan behöver trimmas. De cavaliers jag träffat fäller väldigt lite om dem borstas regelbundet. Min generella uppfattning om båda raserna är att de passar bra som första hundar, de är trevliga, tycker om människor, funkar bra med andra djur, kräver inte särskilt mycket motion/hjärngympa men klarar mycket om dem är i bra form, gillar att gosa, sällskapliga så kan vara svåra att ensamhetsträna. Cavaliern är inte lika envis och därmed lite lättare att träna. Men alla är individer och varje individ är unik! Vår cavalier blandning (främst cavalier) är en riktig suris när han inte är på humör x), vilket andra cavaliers jag träffat inte varit.
Jag är allergisk och har en shih-tzu, tål honom utan några som helst problem. Däremot är det där med allergier individuellt. Alla som är allergiska tål kanske inte shih-tzun. Som ras är shih-tzun väldigt egensinnig. Saknar helt "will to please". Däremot om den själv känner för att göra någonting, om det finns något riktigt gott som belöning kan shih-tzun lära sig mycket. Det är också en väldigt go och vänlig ras. Våran har alltid älskat människor och vi får ofta höra att vilken go och charmig hund vi har. Han har aldrig morrat på någon. Hos veterinären kan han bråka genom att exempelvis vägra öppna käften om dom vill kika i halsen, samtidigt som han viftar på svansen och i nästa sekund pussar veterinären på näsan. 😃 Så han vet vad han vill, men blir aldrig vresig. Jag kan rekommendera shih-tzun om man vill ha en sällskapshund och inte har som mål att tävla i lydnad. Kräver heller inga milslånga promenader varje dag. Är väldigt nöjd om han får vara med sina människor oavsett vad man hittar på.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Kolla upp hälsan! Jag vet inte mycket om Shih-tzu, men cavalieren har en katastrofal hälsa med hjärtfel som det stora problemet. http://www.cavaliersallskapet.net/avel-och-halsa/halsa/
Här kommer det lite om hur jag har upplevt raserna. Shih-tzu trevliga glada leker gärna, inte så hurtiga hundar som cavalieren. Shih tzu kräver lite pälsvård då den växer behöver den klippas och bada underlättar att pälsen tovar sig. Borsta igenom pälsen 1-2 gånger per vecka. Tycker dom är mer självständiga och därmed kan vara lite svårare att träna, jag gillar rasen men dom har en del problem med hälsan så titta efter en bra uppfödare som följer upp alla hälsotester och titta bakåt i ledet hur hälsan ser ut i leden.
Cavaliern jag har aldrig träffat på någon sur hund av denna ras, ofta glada att träffa nya människor stora som små. Brukar även vara glada i andra hundar, mer sportig hund är shin-tzun men givetvis är det olika. Det som är tråkigt är deras hälsa, jag skulle inte våga skaffa rasen då dom har mycket problem med hälsan. Vi får hoppas att deras hälsa blir bättre för det är en otroligt härlig fin ras annars.
Har erfarenhet av Shih tzu's.
De jag har haft & de som jag har träffat har alla varit väldigt lugna & tysta hundar. Skäller i princip aldrig. Fäller inte päls & om man håller igång med borstningen några gånger i veckan så är pälsarbetet inte speciellt jobbigt. Är man inte utställningsintresserad så kan man ju hålla dem kortklippta, vilket också är otroligt gulligt.
Underbar ras & väldigt stabila hundar, funkar oftast bra med barn men undantag finns.
Nackdelar: De är svårtränad, nu ska jag inte dra alla hundar i rasen över samma "kamm" , men de är faktiskt lite tröga & man kan få nöta en hel del tills man lyckas.
Jag tycker de passar till personer som vill ha en ren sällskapshund som inte kräver så mycket utav sin hund.
- Har inte så mycket erfarenhet rent beteendemässigt med Cavaliern, men en stor nackdel med den rasen är ju att rasen har väldigt dålig hälsa & det förekommer mycket inavel. Jag skulle aldrig stötta den aveln, inte som det ser ut just nu.
En av de saker som har med Cavalierns dåliga hälsa är bland annat:
De har en allvarlig sjukdom inom rasen, den drabbar 1/4 (tror jag det var) av hundarna och är mycket otrevlig mot hunden. Jag minns inte vad den heter men man beskriver den så här: Tänk dig att du har storlek 38 på fötterna, så går du en hel dag i ett par skor i storlek 36, hur bra mår dina fötter och du själv därefter?
Så är det med denna sjukdom, där hjärnan är större än skallen. Det blir alltså neurologiska skador som kan visa sig genom att hunden ryggar när man ska klappa den på/runt huvudet. Det innebär även stor smärta och många avlivas, enda sättet att behandla det är operation där man tar bort en bit av skallbenet. Tyvärr dör majoriteten av hundarna antingen under eller efter operation…
Även om den inte är jätte vanlig så skulle jag själv aldrig vilja köpa en Cavalier av bland annat den anledningen men sen också med anledning av det #5 nämner längst ner, det är inte en frisk ras, då väljer jag helt klart en Shi Tzu.