Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 832 ggr
Hanna.B
1

Vilken Hund?

Hej, letar som sagt i rubriken efter en hund men jag vet inte vilken ras som skulle passa mig, så jag ska skriva lite om mig själv och min gård. Jag är 14 år och jag bor i en mellan stor villa på landet med rätt så mycket plats inomhus. Jag har också en gård med plats för hundgård och mina föräldrar äger en äng som förut varit en potatis åker. Jag har rätt så mycket tid om dagarna men det måste vara en hund som klarar sig hemma i längre sträckor och min pappa är jägare och han lånar ibland Norrbotten spetsar som han jagar fågel med. Jag hoppas jag får ett svar och då är jag väldigt tacksam! Mvh Hanna. P.s. Säg om det är nått mer jag ska tillägga.

Sealle
2

Hur långa är de "längre sträckorna" hunden måste kunna vara själv under?

[Lillmatten]
0

Det låter som en jaktlabrador tycker jag! Super bra första hund, funkar till allt (inklusive jakt med din pappa) och en bra familjehund ^^

[erika.tornlycke]
1

Vilken typ av aktivering hade du tänkt dig? Ska hunden mest få promenader, ska din pappa jaga med den, vill du träna något med den? I så fall också vad och hur mycket :). Ska du mest ha hunden som sällskap med främst promenader (alla hundar behöver ju mentalträning, men vissa mer och vissa mindre) så tycker jag att du ska kolla på raser som är avlade för sällskap, t.ex. Cavalier, Eurasier osv

Hanna.B
0

#1 typ 4 h, hehe. #2 låter bra :D #3 Pappa jagar mycket så det blir mest åt det hållet och jag behöver en hund som jag kan få sällskap av också. Har mycket hundvana för min farfar som jag bor granne med har haft hund (en jack Russel terrier) som dog nyligen. Jag tog ofta hand om den efter skolan och farfar var inte så bra med hunduppfostran så jag fick göra jobbet att lära den saker. Jag har tänkt på spetshundar också… De verkar bra.

[erika.tornlycke]
0

Ok! Är det främst en jakt/familjehund så finns det ju många trevliga spetsar, t.ex. Jämthund, Hällefors, laika etc. Mitt bästa tips är att du kollar i boken "din hund: hundraser i Sverige" av Agneta Geneborg och Kerstin Malm. Den är verkligen toppen! Tror du kan hitta den på bibliotek. Men även SKK har bra info som utgångspunkt sen kan du söka vidare på de raser du fastnar för och kanske besöka uppfödare:)

Hanna.B
0

#5 Tack, ska kolla hemsidan ;D Jag gillar hundar med mycket päls!

Hanna.B
0

Jag kommer även syssla med agility för det gjorde jag med farfars Jack Russel Terrier ;)

Hanna.B
0

Har gått på agility lektioner samt äger ett sett med agility prylar.

[erika.tornlycke]
0

Spetsar är aktiva så agility uppskattar dem säkert, om dem är på rätt humör får jag nog tillägga!;). Jag har en keeshond som vissa dagar tycker agility är världens roligaste sen andra dagar tittar han buttert på mig och skäller på mig x). Så humör har den, dock tycker jag att det är väldigt charmigt, har en förkärlek för spetsar;) och keeshond är riktigt fluffiga med världens härligaste päls enligt mig! Fluffig men busenkelt att sköta den:).