Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4931 ggr
fridarebecka
0

Fästingar i norrland?

Jag känner mig helt vilse angående det här med fästingar och fästingmedel. Jag bor i Jämtland, och har hört att fästingar finns här men att de är få, själv har jag aldrig sett en. Bekanta med hundar verkar också ha delade åsikter angående om hunden ska få något mot fästingarna. Vissa säger att det är dumt att ha gift på hunden i onödan och det håller jag med om, och vissa säger att det är dumt att riskera att hunden ska få en fästingburen sjukdom och det håller jag också med om.

Någon som bor i Jämtland och uppåt och vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur gör ni med fästingmedel? Tar tacksamt emot tips och åsikter från er som bor söderut också :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
tlover
0

Vi har inte hund men katt.

Vi bor i södra Lappland och ger inte fästingmedel, fästingar ska visst främst komma som "turister" här.

l'm back

Lavine
1

Jag bor i Norrbotten och min hund har haft en fästing 2013 och en 2014. Jag kommer inte använda fästingmedel, mer än möjligen något hemmagjort. Men här bär de ännu inte på sjukdomar - då kommer jag börja med medel. Hoppas det dröjer väldigt länge! Till våra trakter verkar de komma med rådjuren som blir fler och fler. Vet du säkert att de jämtländska fästingarna bär på sjukdomar? I så fall skulle jag tycka det var knepigt, om de är få i övrigt. Förmodligen skulle jag använda nåt medel om jag skulle bo i skogen hela semestern eller fjällvandra, typ. Men inte om jag var hemma i villaområdet (nu exemplifierar jag bara).

[Nalle-]
0

Jag bor i Västerbotten och har, ta i trä, aldrig haft en fästing på mina hundar. Så jag använder inget fästingmedel.

Scorpio97
0

Bor i Hälsingland (så något längre söderut) och vi får en del fästingar både på hundarna och katterna. Vi brukar dock inte ha något medel eftersom det inte brukar fungera så bra (hunden älskar dessutom att bada så det är opraktiskt).

Blir det mycket i år så provar vi eventuellt bärnstenshalsband. Det är ju ofarligt, även om det verkar råda delade meningar om det fungerar eller inte.

//Jessie

[Endless21]
0

Bor i Dalarna och våran äldsta hund som blev 14 år har haft ca 5-6 fästingar i hela sitt liv. Min unghund hade en förra året, i år har de i inte fått några ännu, vet en i Stockholm som plockade 11 st fästingar på sin hund efter en tur i skogen för någon dag sedan. Om jag skulle behöva köpa fästingmedel så skulle det bli bravecto. Har dock aldrig använt något fästingmedel förut på hundarna.

FjantYoda
0

bor i västerbotten, en av våra katter hade en för massor med år sen annars har jag inte sett nån!

Kommer inte använda något, eventuellt nått för att han ska slippa myggen bara

https://www.instagram.com/aros_yoda/

tlover
0

Tillägg till #1 Jag har aldrig sett en fästing ens så jag gör inget för vår katt.

l'm back

Sealle
0

Bor i Stockholm skärgård och här kryllar det av fästingar, haha. Min katt har inga speciella medel/halsband men han är också korthårig så jag känner bara igenom honom noga varje gång han kommer in. Fästingarna sätter sig dessutom 9/10 gånger på samma område så jag känner mig säker på att jag inte missar någon. Hade jag däremot haft en långhårig hund/katt hade jag nog kört på något halsband eller medel, för säkerhets skull.

Dumpuck
0

Bor i jämtland, det stämmer det du säger. Det är få fästingar här, men beroende på var man befinner sig så är det mer eller mindre.
Innan jag flyttade från gården så bodde vi då granne med farfar, 100 meter emellan oss om man sprang över åkern. Vi fick under 10 års tid plocka bort 3st fästingar på våra djur, totalt. Farfar kunde under EN sommar plocka bort ca. 10st fästingar på katterna och några enstaka från hunden.
Det beror alltså mycket på var man befinner sig också, farfar hade lite ställen runt gården som var med trevligt för fästingarna att vistas på än vad vi hade.

Är du osäker och/eller befinner dig ofta på ställen där fästingar trivs så köp något medel/halsband i förebyggande. Nu blir det också mer och mer vanligt med dom även om vi ännu är hyffsat skonade.

IngridSvensson
0

Jag bor i Jämtland dock i södra delen. Men jag använder inte fästingmedel även fast det finns några enstaka. Har dock aldrig sett fästingar här, varken på mig eller hunden. Men jag tänker som så att det är onödigt med gifterna med tanke på hur lite fästingar som finns i Jämtland.

Vi bor dessutom ute på landet och han är lös väldigt ofta i skog och mark. Så jag känner att det är onödigt med fästingmedel med tanke på hur lite det finns här.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

smellcaramell
0

Bor i Västernorrland, har under 18 år med totalt 2 hundar, 2 katter & 5 kaniner som varit utomhus mycket på sommaren plockat totalt två fästingar och då bara från ena hunden. Använder inget fästingmedel utan plockar fästingen när jag hittar den. Gör man "rätt" när man plockar den är risken väldigt liten för sjukdomar. (Kläm absolut inte på fästingens kropp, se till att få ut hela fästingen inklusive ben).

Fluffinen
0

Bor i västerbotten, i vår familj har hundarna inte vart så intressant för fästingar, det har kommit kanske en per sommar om ens det, men katterna är lite mer intressanta och har ibland en fästing bakom öronen. Vi har ju plockat alla våra fästingar och aldrig haft problem där så vi har aldrig haft en tanke på att köpa nå fästingmedel.