Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1339 ggr
fredricakarlsson
0

Hund som inte lyssnar..

Hej. Har ett litet "problem" eller vad man ska kalla det. Min hund vill inte lyssna på mig om där tex är nya dofter. Jag går med honom lös på promenader (ute på landet) och då lyssnar han till 90%. Jag behöver bara säga Hit, så kommer han tex. Men så där jag jobbar har vi en agility bana, och jag vill gärna testa agility med honom. Men när jag släpper honom Där är det precis som om jag inte finns. Hur ska jag göra? Man blir lite frustrerad över att han total ignorerar en när han vanligtvis lyssnar. Han är en två årig Mittelspitz och är inte kastrerad.

JonnaCecilia
0

Är han ordentligt rastad innan ni börjar med agilityn? Annars är det bra att ta en promenad innan ni börjar, kanske också ta en sväng runt banan i koppel, så han fått utlopp för sina behov innan träningen. Ha sen med nåt extra gott godis, kanske små köttbullsbitar, för att motivera honom mer. Lycka till.

Wellcraft
1

Träna kontakt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kallaterrier
0

Jag hade haft honom kopplad på agilitybanan och tränat på att jobba upp kontakten där innan jag hade släppt honom lös. Jag hade dessutom sett över mina belöningar, det behövs kanske bättre grejor på agilitybanan för att kunna konkurrera med de spännande lukterna?

fredricakarlsson
0

#1 Rastad är han, och de brukar kvitta hur trött han är för när det är nya dofter från hundar så har han full fokus på det.. #2 Skulle vilja säga att det inte är något fel på vår kontakt. Vi har super bra kontakt annars, mem när det kommer till andra hundars dofter så har vi inte lika bra kontakt. Vid hund möten så är det inte direkt någon fara, utan det är mer när där har varit andra hundar där. #3 Ska testa att gå med honom i koppel först! :)

Wellcraft
0

#4 Då är det något som brister i er kontakt, eftersom han slutar lyssna på dig.
Träna givande kontaktövningar på platser där det brister, i långlina.
Det är svårt att hålla en bra kontakt på ställen där det finns mycket intressanta dofter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund