Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8598 ggr
Tikzi
0

Skakig/Darrig i benen

På den senaste tiden har den äldsta tiken blivit väldigt skakig i benen, både bak och fram. Det är endast när hon är stilla som man kan se detta. Hon är aldrig skakig när hon är ute och är förövrigt lika pigg och aktiv som vanligt. Först misstänkte jag eventuellt artros men hennes leder är fortfarande lika rörliga med en fin muskulatur. Hon visar heller inga tecken på smärta när man känner kring benen.
Hon ska snart iväg på en Senior undersökning men nu undrar jag ifall det är någon här som har en aning på vad detta kan vara?

Kan tillägga att hon är en Jack Russell på 13 år som aldrig haft några tidigare sjukdomar eller problem, en frisk och pigg hund hela livet.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Karolina-H
0

Eftersom hon är terrier så skulle min gissning vara "Terrierdarr". Det är något som de flesta terriers i bra form kan få, de står still och benen darrar/vibrerarde känner  ingen smärta eller obehag av det. Min tik har haft detta sedan vi fick henne och hon har inga problem med några leder eller muskler. 

Men jag skulle ändå låta kolla upp hunden hos en veterinär då din hund är så pass gammal och det har kommit först nu

Codeavalone.blogg.se

Tikzi
0

Terrierdarr har alla 3 russlarna, och alltid haft så länge jag kan minnas, då dom blir ivriga, uppspelta eller stressade. Det här är något annat som kommit under de senaste 2 månaderna på den äldsta. Hon ska såklart till en veterinär men jag är fundersam på vad det här är för något, aldrig sett något liknande tidigare.

Karolina-H
0

Ok låter inge vidare då. Hoppas ni hittar vad som är fel på henne och att det inte är något allvarligt :)

Codeavalone.blogg.se

TeaOchHanna
0

Min mammas soft coated wheaten terrier som är i samma ålder är likadan. Han är fortfarande aktiv och pigg med darrar i bakbenen. Vi tror att det helt enkelt är så att han blivit svagare i musklerna på äldre dar då han är lite klenare än vad han brukat vara. Men om din tik fortfarande är lika välmusklad kanske det är något annat?

Det mamma gjort är att byta foder till ett för gamla hundar med mer protein i, tror det var orijen. Detta för att han ska få lättare att bygga muskler. Det var nyligen hon bytte så än har vi inte sett resultat. 

Hoppas hon får vara pigg och kry ett bra tag till! Jag har också en jack russell tik men på knappt tre år, så pigga, starka och friska de är gör det svårt att ens tänka sig att de kommer bli gamla.

TeaOchHanna
0

Dessutom tipsade de på djuraffären i samband med foderbytet att tillsätta glukosamin. Vet inte riktigt vad det har för funktion men det kanske är värt att kolla upp? :)

Tikzi
0

Jag har också funderat på ifall det kan handla om svaghet p.g.a ålder. Dessa hundar är trots allt ute och går minst 1 mil om dagen. Det kanske är så att den äldre tiken börjar bli lite för gammal för längre promenader? Det har ju aldrig varit några problem förut dock och hon är lika glad och pigg när hon är ute. Hon verkar heller inte trött eller besvärad av att gå längre sträckor.

TeaOchHanna
0

Det kan kanske vara så att det är lite för jobbigt för henne. Jag vet att mammas terrier älskar skogspromenader och skulle kunna gå hur långt som helst. Men han vet inte sitt eget bästa och är väldigt trött efteråt. Därför har hon minskat längden på promenaderna och tar det lite mer försiktigt med honom. 

Jag har ingen erfarenhet av äldre jack russells men rasen har ju en otrolig kämparglädje och energi :) Min egen vet inte själv riktigt när hon är trött så det kanske är så med din äldre också?

Det är så svårt att säga vad det kan vara, det är säkert inget farligt. Men jag tycker det är klokt av dig att göra en hälsokoll på henne :)

russin
0

Muskler förtvinar på gamla hundar, så det kan bero på det att hon helt enkelt inte orkar lika mycket.

bell
0

Åh läste igen & det är ju tvärt emot min tik men ändå, här kommer mina tankar om något helt annat 😇

Har en wachteltik på 11 år och hon har det senaste halvåret börjat skaka som du beskriver det, fast endast i bakbenen när vi är ute på promenader och liknande , ej inne, när hon stannar upp ute. Veterinären ansåg att det var för att hon började bli äldre och att vi skulle fortsätta aktivera henne med det som hon tyckte om, i agility ansåg veterinären att vi skulle sänka hindren och inte köra så länge annars var det ingen fara. Så det kör jag efter, så länge hon är pigg o glad så får hon hänga med ❤️

Persifone
1

Min tik på snart 12 år har liknande problem med darriga bakben. Precis som att gamla människor blir skakiga så blir nog hundar det också, det är min teori. Hon hänger med på promenader som vanligt då hon inte visar smärta eller blir helt utslagen efteråt. Jag försöker dock stretcha  och massera henne efter de längsta promenaderna.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus