Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6070 ggr
lantis150
0

smackar

Min hund har börjat att smacka tänder varför då ?

Kallaterrier
0

Har du kollat hur hunden ser ut i munnen? Där är inget som har fastnat mellan tänderna, någon tand som är lös eller något annat som kan irritera?

AnneN
0

I vilka situationer gör han/hon det?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Det är svårt o veta varför, hur gammal är hunden och när gör den detta. Smaskar tänder vet jag inte helt vad du menar med. Vi har en hund som när hon blir lite uppspelt eller vill ha uppmärksamhet smackar med munnen/tungan. Börja med att kolla tänderna som 1 tipsa om allt bra där skulle jag fundera på i vilka lägen gör hunden detta.

Cahira
0

Om jag förstår din beskrivning rätt så är det antingen ett beteende vanligt av hanar som känner lukten av löptikar eller stress.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

wonderland
0

Hanhundar brukar göra så i närheten av löptikar, Vi har en hanhund som gör samma sak.

lantis150
0

Det är en tik på 6 månader och hon kan bara sitta på golvet helt lugn och börja smacka

russin
0

Inte bara hanhundar gör så, utan även en hel del tikar. Min ena tvätta sig själv efter t ex kvällskissen och sitter då och "luktar" genom att smacka/hacka tänder.

Hundar har det organ som kallas för Jacobsonska organet, som är en typ av smak/luktorgan. Ofta gör hanhundar så när dom klickas löptikskiss (eller bara tikkiss över huvud taget för att kolla i vilket stadie tiken är i vad gäller löp osv). Dom känner av feromoner mm med just det lukt/smakorganet.

[Daniela1983]
0

Sura uppstötningar kanske. Min gör det med, om det är vad jag tror, och pepcid hjälper.