Hundar iFokus

Hundar

Etikett: jakt
Läst 4714 ggr
Klippen_Zacke
0

Släpptes på en ÄLG!!! för första gången ! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla älghund,  Zacke har blivit modig XD  !

I helgen var vi (jag och pappa) i stugan och skulle gå en promenad upp till "ormberget" ( min farfars berg ) så träffade vi på en älgko! Pappa släppte Zacke och så " buss på " ! Zacke fick full fart fram , och älgen sprang som bara den XD  Efter kanske en halvtimme så kom han tillbaka, aldelens utmattad och trött, efter att han hade tappat bort älgen. Då fick han ett stort godisben i belöning! Efter det så somnade han pladask. Och sen sov than heela dygnet efter :D Det var jobbigt , men skojj som bara den ! Tyckte då Zacke, :) Kanske inte Ägen kan hålla med ;)

AnneN
0

Tycker synd om den stackars älgen som jagades helt i onödan!!!

Ska man ändå inte skjuta älgen så ska man inte låta hunden jaga den heller! Rent djurplågeri är vad det är! (min åsikt)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lena1
0

Ja vi pratade ju om det i en annan tråd också,jag delar din åsikt bio

Naquita
0

#1 håller med, totalt onödigt och djurplågeri när man ändå inte skulla jaga på riktigt=/

Liss
0

Ja, de där lät inte riktigt som en rolig sak! Rent av förjävligt mot älgen som säkert fick pulsen uppe i halsen och vart skit skraj. Om de är något att garva åt vet jag inte riktigt hur man är funtad!
Om han hade fått tag i älgen då?? usch säger jag bara!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaraC
0

Håller helt med er andra, djurplågeri för att ha lite roligt.. Sjukt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gejsa
0

Jag tycker inte om att man jagar med hund överhuvudtaget. Förstår inte vitsen med det faktist.

Karmatarerskanise
0

Ja, man måste ju tänka på älgen också, inte bara på hur kul det är för hunden. Älgen blir ju hur stressad som helst av att bli jagad.

Malin-A
0

tycker inte heller d va så snällt, helt i onödan ju, älgen blev vettskrämd, tänk om den hade ungar nånstans? o hunden hade ju kunnat bli rejält skadad om den inte e van att jaga så, kanske inte ens kommit tillbax… neeh d tycker ja inte alls va så snällt gjort mot varken hund eller älg..

kerstinjoh
0

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Det kan ju inte vara lätt för dig att veta, men jag tycker att din pappa borde ha koll på det!

Ellinor_ludde
0

=S
Stackars älg..

nobsan
0

KLippen_zacke  Nu fick du på tafsen rejält. För det första sprang nog inte hunden helt okontrollerat. Efter 21 aug får man släppa hundar för träning. Och för det andra är det väl en älg hund? Då tränas den att ställa älg. Alltså att få älgen att stå kvar på stället. Övning ger färdighet. LYCKA TILL PÅ KOMMANDE JAKT SÄSONG!!! Vi har två Nobsar som vi nu har på träning inför älgjakten och det ser vi fram emot.

Karmatarerskanise
0

nobsan: hur tolkar du detta då? "Efter kanske en halvtimme så kom han tillbaka" Är det kontroll?

lena1
0

håller med dig hera…det låter inte som om det är en bra träning i alla fall…

SaraC
0

Jaha, som att det skulle vara ett försvar? Om det är så den träningen ska gå till så tycker jag det är precis lika illa.

AnneN
0

De jägare jag känner tränar sina nybörjarhundar genom att dom får vara med dom äldre hundarna då dom jagar

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Precis. Låter inte som det stämmer. Hade det varit träning hade hon nog berättat det. Låter som ren lek för hunden.

SaraC
0

#16 Ja, de står ju att de skulle gå på promenad och träffade då på en älgko. Och "buss på" liksom…?

Karmatarerskanise
0

Ja.

Nä, det var nog bara så att dom inte tänkte sig för på hur det skadar älgen. Förhoppningsvis gör dom det i fortsättningen.

Liss
0

Jag ser ingenstans i texten att de där skulle vara träning. De syns tydligt att de INTE är det. Och även om det vore de så är det otroligt fel att göra på det sättet. Hunden hade ingen kontroll och älgen vart uppjagad i onödan. Om hunden också hade fått tag i älgen och bitit den. skulle den då legat där skadad bara för att dem skulle ha "lite kul"???

Helt jävla otroligt faktist! Att någon kan tycka att de är rätt att göra på det viset med en älg! men me fåren var de ju skam och vanära!

SaraC
0

Får man ens träna jakt på älg (på det där viset) när det inte ens är jaktsäsong?

AnneN
0

Man kan även tänka på att hunden hade kunnat bli allvarligt skadad eller rent av dödad om älgen hade sparkat den

_**/Mvh Anne

lena1
0

mmm och älgen skulle ju kunna spetsa hunden med hornen eller sparka den, och det är ju rätt oansvarigt som hundägare minst sagt..för tänk på skadorna i så fall….

Liss
0

Joo de med!! hunden kanske inte hade kommit tillbaka.. iof hände inte något nu. Men de är så oansvarigt att göra på det viset. Älgen kunde ha skadats rejält och hunden kunde ha dött..

att de görs på lek tycker jag är så hemskt!

Chippers
0

Stackars älg :(

TinaH
0

Jag kan inte fatta varför man gör detta utmanade sak till ett ÖDE!!

för det första så tycker du att ni har en "fin hund" som du tycker at ni ska få ställa ut för att den är "så fin", men inte har papper på den….

och nu detta!!

Jag blir skogstokig!!

Ni har för F-N!!! ingen koll överhuvetaget på Eran jycke!!

inte ens pli på ägaren på hunden, som utsätter den stackars älgen på detta viiset!

Ni borde ju SKÄMMAS!!Skrikandes

Vad fick han belöning för??
Att han kom tillbaka från en vättskräm stackars älgko?

Nä ni borde inte ens ha en plych hund!!!Skrikandes

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Yessica
0

Håller med alla er andra!! Utom nobsan såklart! Usch och fy! Stackars älg! Och stackars hund! Ni borde verkligen INTE få ha djur! Sådär gör man intee!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

elena
0

Tänk dig att det kan finnas fler som gör samma sak, att släppa hunden på en älg. Samma älg kan bli utsatt för det här flera gånger, dag efter dag!

SaraB
0

Håller med de flesta ovanstående, stackars älg!!

kerstinjoh
0

Men ryt inte för mycket!!!!

Det är en ung tjej som har skrivet det och risken är väl att hon skräms härifrån. Så ta det lite lugnt.

Det var dock hennes pappa som släppte hunden, inte hon.

lena1
0

håller med dig kerstin! ta det lugnt många ggr är barnen klokare än sina föräldrar :-)

nobsan
0

Herregud. Jag undrade just när någon skulle gå in och stoppa det här. Det är ju rena hetsen mot flickstackaren. Jag gick in och försvarede henne eftersom jag såg åt vilket håll det drog. Man ska helst inte släppa två hundar. då blir det ju flockbeteende och dom kan bli hetare. Hennes pappa visste nog vad han gjorde och tjejen var glad att se att han har jaktlust. Det finns inget mer spännanade än att släppa en unghund och höra dom första skallen. Det tycker nog ni också när ni lär upp era unghundar på något. Kanske inte vilt,men ni får faktiskt ha sunt förnuft. En unghund kan inte skada något vilt. Så många gånger har jag varit i skogen. Jag jagar själv in unghundar.  Skillnaden är bara att jag bytit ut bössan till kamera.

kerstinjoh
0

# 31

Tyvärr så tror jag inte att de flesta uppmärksammade hennes ålder.

Men som jag skrev. Nu stoppar vi!!!

Klippen_Zacke, jag hoppas att du stannar kvar!!!!!!

Liss
0

Ja, nu var de väl lite väl hårt kanske.. klart dem ska ha hund! Bara att dem kan tänka efter lite mer nästa gång för både hunds och älgs skull!
Men jag tycker fortfarande de är plågeri mot båda parter.. Och dem vuxna borde vetat bättre.

Men jag vet dock inte mycket om jakt.. så jag ska väl inte säga allt för mycket.. tycker iaf synd om djuren!

nobsan
0

Ett litet tips. Gå in på länkar. Där står en hel del. Jakthunds träning. information om gryt hunds klubben m. m.

SaraC
0

Här hittade jag lite intressant..

Utdrag ur Jaktlag (1987:259) Viltvården

5 § Var och en skall visa viltet hänsyn. Idrottstävlingar och annan liknande friluftsverksamhet i marker där det finns vilt skall genomföras så att viltet störs i så liten utsträckning som möjligt.
   Viltet får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt. Förbudet hindrar dock inte att lämpliga åtgärder vidtas av markinnehavaren i syfte att motverka skador av vilt, om sådana skador inte kan motverkas på annat tillfredsställande sätt.
6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Länk - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM

Karmatarerskanise
0

#35 Ja där ser man!

Läser du det Nobsan?

Liss
0

jaa där står det ju klart och tydligt att de dem gjort är riktigt fel

Vattnadal
0

Eftersom ingen av er vet ett dugg om injagning av älghundar tycker jag att ni först ska läsa på lite, sedan fundera över hur pappan egentligen gjorde.

Vidare så är det inte olagligt att träna jakthundar. Det räknas ju som jakt.

Nu kan inte jag något om jakt heller, eller i alla fall inte mycket om injagning. Har dock böcker om det, och kan läsa på lite och ev skriva lite mer. Fast om det finns nån jägare här, så kanske nån annan kan peta in lite info.

Att vara helt mot jakt är dumt. Jag gillar det inte heller ibland. Har släktingar som kan låta hunden driva hare under tider som duger till jaktprov, och då kan det vara 3 timmar. Han skjuter dock sällan, utan säger "hejdå jösse" 9 gånger av 10. För hundens skull bör de dock skjuta ibland, säger han.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Frågan har ju blivit ställd tidigare i tråden, om detta är tillåtet eller ej. Men det har inte blivit fler svar än "personliga", att så gör jag/min morfar/annan släkting/folk jag känner osv. För att jag ska kunna ta till mig information vill jag se det svart på vitt, och då i det här fallet en lagstadgning. Det borde man ju kunna länka till om man VET att det man säger stämmer, för hur vet man det annars?

Så om den länken och utdraget jag la in, efter att ha sökt information om detta, inte stämmer enligt någon så vill jag ha det påståendet grundat på en säker källa. Men det kanske bara är jag som tänker så…?

nobsan
0

Varför inte ta jägarexamen. Det kan alla göra Jägare som icke Jägare. Så lär ni er lite mer och vet mer vad ni talar om. Jag trodde det skulle vara trevligt att diskutera jaktmm när jag såg jakt tråden. Men ack vad jag bedrog mej. Från 21 aug får man släppa rådjurs rena hundar för jakt träning: Punkt slut och tack för mej. Jag vänder mej till något annat forum som inte betraktar sina hundar som små oskyldiga barn utan som det dom är födda till.

nobsan
0

Jag har vissa åsikter om en del raser, men håller dom för mej själv.  Alla är olika och tycker om olika raser och olika tränings former. Det måste man faktiskt aceptera. Annars är man nog ganska trångsynt. Och det ni har gjort var både elakt och FEGT!.

Liss
0

Vi säger väl precis som du säger våran åsikt om saken.. och många tycker det är fel! De är väl bara att inse för dig med! Alla kan inte tycka samma, precis som du säger..läs din egen text och se åt båda hållen! Då ser jag dig som precis lika trångsint ifall du får tycka men inte vi..

Och om de är fegt att tycka och säga sin åsikt, de får stå för dig!

kerstinjoh
0

Det jag reagerade på var att det kanske blev lite väl tufft skrivet till en 13-åring, som ville dela med sig om något som hennes hund varit med om. Se mina inlägg # 29 och # 31.

# 40 Naturligtvis har vi olika åsikter, men det var väl inte det tråden handlade om?

I # 40 skriver du; Jag vänder mej till något annat forum som inte betraktar sina hundar som små oskyldiga barn utan som det dom är födda till. 

I # 41 skriver du; Alla är olika och tycker om olika raser och olika tränings former. Det måste man faktiskt aceptera.

Jag får inte dessa inlägg att gå ihop!!!

Liss
0

kanske för att de är JAG som skrivit i inlägg 42 och inte skrivit nått av vad du skrivit kerstin;P

kerstinjoh
0

GeneradTack Lisette, nu är det som det ska. Fick en släng av dåligt korttidsminne bara.

nobsan
0

Gå igenom texten själv och tänk dej in i situationen att det är du som skrev och berättade något roligt du varit med om.

AnneN
0

Hur kan något som kunde ha skadat både älgen och hunden allvarligt vara roligt??

_**/Mvh Anne

Liss
0

Jo, men om man är på ett forum får man helt enkelt vänta sig att få åsikter.. De vet jag alltid om! De är så de funkar.. man berättar saker och får alltid andras åsikter om det. Annars borde man inte vara med på just ett forum.

Att jag skulle berätta något roligt, joo.. men JAG såg de inte som något roligt. Jag hoppas inte hon är bortskrämd nu.. ibland har man starka åsikter om vissa saker helt enkelt.

kerstinjoh
0

OK, det här känns som en upprepning av något som vi varit med om förut. Vill bara säga;

Hoppas att du är kvar hos oss Klippen_Zacke! Du behövs.

och

Nu är denna tråden slut för min del.

TinaH
0

nu vill jag säga något här.

jag skiter i om jag säger fel, eller rätt.
Eller något som jag inte ska säga.

men jag måste bara hålla med # 35.
Det var ju "buss på" INTE tränings syfte!

Jag tycker inte att man enbart ska ta hänsyn till hennes ålder, för jag menar, hon tror att hon har varit med om något jätte duktigt med hunden, vilket hon inte har.
Skulle jag har haft pappan framför mig, så skulle jag ha sagt väl valda ord.

Sedan så håller jag fullständigt med Lis1 i #48
Att i ett forum så blir det disskusioner och då är det så att man inte kan som Nobsan bara vända på klacken för att det .
ALLA ÄR VÄLKOMNA HIT, OCH STANNA KVAR!

nobsan du skrev:
Hennes pappa visste nog vad han gjorde och tjejen var glad att se att han har jaktlust.
Är det och ha kontrollerade former när man släpper sin hund vindför våg, och den inte kommer in förrän efter 30 min?

Visst är hon "bara" 13år.
Men pappan måste föregå med gått exempel, och inte visa sin fotter sådant här, förrän det gäller på RIKTIG träning, och INGET "buss på!"

Håller fullständigt med BioBio i # 47.
Vad är det som är det roliga och vad har detta för poäng?

Svar : En sönder stressad älg som kunde gått till atack mot hunden och skadat hunden!

Mvh TinaH

Malin-A
0

jag hade kunnat bussa på Lusse katter här på gården för att han tycker det är kul o jaga dom, men jag gör det inte, dels pga. at´t jag vill inte ha Lusses ögon sönderklösta, sen vill jag inte att katten ska skrämmas upp, det blir så himla fel ju, o jag vet att Lusse verkligen ÄLSKAR att jaga katter, han blir sjövild när han ser en katt…men ändå så är det synd om både Lusse o katten om jag ska säga till honom "buss på"

kanske dum gämförelse men det är ungefär samma princip..

AnneN
0

Malin jag tycker det var en jäkligt bra jämförelse

_**/Mvh Anne

Liss
0

jaa, tycker med de var bra jämfört! Samma princip

TinaH
0

Tyson har både vorsteh och pointer i sig.
Bägge dessa raser är stående fågelhundar.

Men jag skulle INTE över min döda kropp, låta han gå på vilt för det!!

Mvh TinaH

nobsan
0

Ni kanske skulle ta och repetera skrivreglerna en gång till. Tack för mej Puss o kram

Liss
0

Ja, tack o hej leverpastej!:D

Karmatarerskanise
0

Detta är ju bara tramsigt. Att bussa på en hund på vilt helt apropå, är inte träning :) Inte i min värld iaf. Om det är det i andra världar tycker jag det är hemskt. Vad lär sig hunden av att jaga ett djur? Inte att få det att stanna iaf.
Och att hunden sprang iväg och var borta 30 min är inte att ha koll på sin hund.

Jag gillar inte ngn jakt där hundarna jagar djuren. Då de hämtar de skjutna djuren är ok.

V-lang
0

Hmmm ja jag började läsa uppifrån…och tänkte först stackars älg också kollade jag vilken som skrev och såg att hon var 13 år. Läste tråden en bit till och började känna håret resa sig, varför retar ni upp er så fruktansvärt utan att kolla först hur gammal den som skriver är, det är ju så lätt. Det var väl tur att Kerstin och Lena gick in och bröt lite. Jag tycker att vi försöker skärpa oss, vi kan med snäll ton tala om att det kanske inte var vad vi skulle gjort, för en 13 åring ser upp till sina förräldra och tror oftast att dom gör rätt. kanske inte så roligt att få kastat i ansiktet att man inte värd att ha hund för vad ens pappa gjort. :)

jag hoppas du stannar hos oss Klippan _Zacke =)

lena1
0

håller med dig lottis ;-)

Karmatarerskanise
0

Jag har försökt att inte vara taskig mot tjejen.
Men oavsett ålder väcker sådant starka kännslor hos folk.
På gott och ont.

Jag hoppas också att hon stannar.

Therese_Melberg
0

har inte läst alla inlägg men tycker det verkar vara på gränsen till personangrepp i vissa inlägg… tycker inte heller att det var rätt att släppa hunden på älgen, men tänk på hur ni skriver… en del inlägg är ju riktigt otrevliga, och har jag förstått det rätt så är inte trådskaparen så gammal heller. Skärpning människor!

[Linsenhejhej]
0

Hon har säkert inte stannat kvar på hif …:(

lena1
0

synd….och nu tycker jag vi lägger ner detta så ingen anna blir påhoppad också…

Alexandra13
0

Stackars älg säger jag med =S

Fyyyyy!

lena1
0

64,såg du inte mitt inlägg varför fortsätta då???,hon är förmodligen redan borta lägg ner nu!…..

KajsaM
0

Herregud säger jag bara. Stackarns Klippen_Zacke.

kerstinjoh
0

[Linsenhejhej]
0

Nu får hif dåligt rykte säkert… Hon var kanske ny och så skräms hon med en gång bort…..

[Saarah]
0

vill bara säga  att en ställande jakthund aldrig går på & biter, som sagt så ställer den djuret.

stellina
0

Botten! varför ska man låta sin hund jaga ett djur på det sättet? Onödig, dumt och ansvarslöst! Ni skulle nog inte velat att man släppt lös en pitbull efter ER hund. Att vara hundägare innebär ett ansvar.

Karmatarerskanise
0

Tjejen är medlem, men har inte varit inne sedan hon skrev inlägget. Så jag gissar på att hon inte ens har läst denna tråden.
Kan man inte ta bort hela alltet så hon slipper se det?

stellina
0

När man är 13 år gammal är man faktiskt väl medveten om vad som är rätt och fel. Och detta var fel på alla sätt.

Karmatarerskanise
0

Jo, det är sant. Men det har varit väldigt hårda ord i tråden.
Vi vill ju inte att folk ska säga upp sitt medlemskap, bara att de ska förstå.

lena1
0

finns inget som säger att en 13-åring har fått lära sig att just det är fel,hon kankse gick på vad hennes pappa sade eller hur?,det där var onödigt sagt….lägg ner nu!,ta helst bort hela tråden….

[Blandiz]
0

#71 Man kan läsa inläggen fast man inte är inloggad.. Så kanske har hon läst vad som har skrivits..

Säger bara en sak att jag tycker att du ska stanna Klippen_Zacke..

Liss
0

Jag tycker bara ni förvärar saken.. varför tjata om att de skulle vara synd om henne. De är ju NI som tjatar om att hon SKA ta åt sig då.
Vad jag ser så har åtminstonde jag bara sagt min mening.. De finns inga som helst påhopp i min text och mestdels pratar vi om "jaktlagen". Alltså om de är rätt eller fel.

Jo jag ser med att vissa har tagit i lite för mycket.. eller jaa mycket för mycket.. Men de hjälper åtminstonde inte för er att sitta och peka!

Vi har suttit och diskuterat som i andra trådar.. och folk som nu pekar har också sagt sin mening tidigare. Jag tycker att även NI kan släppa de här nu!

Som jag sagt i flera inlägg tidigare hoppas jag verkligen att Klippen_zacke stannar.

TinaH
0

Håller med dig!

Mvh TinaH

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmm… Vad ska man säja när man läser tråden då? Det enda jag kan komma på är att säja är: stanna klippen_zacke!

Jag förstår verkligen att det måste varit en upplevelse för dig. Men som många redan tagit upp så är det varken bra för hund eller älg. Så jag behöver nog inte ta upp det allt för mycket. Mitt råd till er (om ni nu inte har gjort det) är att kolla upp om ni känner någon jägare i området (eller någon person som vet hur man utbildar jakthundar) och fråga om hjälp vid utbildning av unghund. Jag tror nog att din hund Zacke kommer att bli en lysande jakthund när väl åldern och träningen är klar. Lycka till.

Mvh. Emelie, hundarna Sigge och Ronja. Samt. Pappas kompis Jämte Lappo. (bifogar en bild på honom, då Lappo endast är 7 månader gammal.)

Mvh Emelie Förlägen

KerstinP
0

Det var mycket otrevliga toner i denna tråden. Jag hoppas det blir en skärpning på den fronten. Man behöver inte vräka ur sig för att man har en annan åsikt. Vi är väl civiliserade människor.

Nu stänger jag denna tråd.

KerstinP,sajtvärd

Inlägget är låst för nya kommentarer