Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1261 ggr
Candy123
1

pudel,sheltie,lancasire heeler,dalmatiner,shipperke

Jag skulle bli jätte glad om någon skulle vilja skriva varför man just skall välja någon av dessa raser. För just nu har jag ingen aning om vilken ras jag skall välja :/ . Hinner inte skriva mer nu men här finns en tråd som jag skrev för en stund sedan, (så ni vet lite vad jag letar efter) http://hundar.ifokus.se/discussions/5516b5028e0e74552e0010d7-sa-svart-att-valja-ras-maste-skriva-av-mig?participating-1

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Tanjis
0

Lancasire heeler låter som det bästa alternativet utefter vad jag läste :)

RosaMoln
1

Vad är det du vill prova att valla med hunden? Kor eller får? :) En lancashire heeler är en väldigt tuff hund i psyket och jag hade endast vallat kor med den för att inte skada djuren :) Tycker att antingen sheltie eller Pudel passar in bäst på beskrivningen (vill du verkligen valla så hade jag tagit sheltie) Shelties är pigga, alerta och roliga tränings/tävlingskompisar med en bra av- och på-knapp som inte blir helt till sig om du skulle få för mycket med skolan en vecka och inte hinna träna fullt ut :) Finns ju shelties som ligger i överkant på höjden (42-45 cm) så då är dem ju större än både shipperke och heeler ^^, De shipperke jag har träffat har varit väldigt envisa och svårmotiverade, men har bara träffat 3 st med samma ägare så där finns det förhoppningsvis någon med bättre erfarenheter :) Dalmatiner och Pudel har jag också väldigt lite erfarenheter av så nämner inget om dem :)

Tanjis
0

#2 det är ju lite det som jag kan tycka kan va bra att dom är lite tuffare, det går att valla får med dom om man lär dom hur man gör. Shelties kan ju vara lite fjompigt till sättet och lite hariga.

russin
0

Jag äger två lancashire heeler och det är en superkul hund - men det är även väldigt mycket hund som kan skilja väldigt mycket i temperament beroende på linjer osv. Vad gäller vallning så finns det väl några som vallar får med dom, men det är inte säkert att det går då heelern är skapt för att driva med skall och bett. Fårben är känsligare än koben. Heelern är ju heller inte bara en kofösare, utan även en hund som använts som skadedjursbekämpare och det finns kvar hos väldigt många individer.

Nu vallar jag inte med mina heeler och det är även mycket olika hur mycket vallanlag som finns i dom. Min ena har inget alls, men däremot mycket jaktinstinkt och dödar direkt möss, sork mm om hon får chansen. Jag skulle aldrig kunna ha marsvin, kanin mm på hemmaplan med henne nära🤐 Men en otroligt mysig och människoälskande hund, men tuff och orädd i det mesta. Min andra har mycket vall i sig och en del nerver. Reaktionssnabb, ljudlig, otroligt rolig att jobba med men en pain in the ass om hon inte får använda hjärnan och kroppen. Väldigt mycket hund från mer arbetande linjer. Har fått jobba mycket med henne för att hon inte skulle valla barnbarnen med hårda nyp i hälsenorna när dom hoppade/sprang…

Vad gäller agility så är väl egentligen heelern inte den optimala agilityhunden även om många både tränar och tävlar i det. Den är ändå kortbent (även här skiljer det mycket mellan hundar) och vissa blir lite väl grova för att det ska vara en optimal sport. Däremot rallylydnad, freestyle, HtM och än mer viltspår. De flesta heeler älskar att spåra och är väldigt duktiga.

En superkul hund om man vet vad man vill ha🙂

Monstertassar
0

Jag gillar schipperken, men en sheltie skulle passa fint med :)

Candy123
0

Vallningen tycker jag skulle var kul att prova på men kommer troligtvis inte att göra det med den kommande hunden utan jag kommer att börja med vallning när jag har möjligheten att skaffa Kelpie eller border collie. :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

CissiD
0

Jag har en Heeler och kommer att träna och tävla i agility när han blir lite äldre. Vad man måste tänka på när man väljer Heeler och ska ha den till agility är att leta upp föräldradjur som har lite längre ben och inte så lång kropp. De är otroligt goa  och tuffa hundar.  De har ju inte så mycket vall kvar i sig men som tidigare skrivit så är det lite beroende på individ. Min hane är bara 1 år ännu så har inte testat valla med honom men om det blir att testa kommer det troligtvis bli på får då det inte finns något ställe i närheten att valla kor på.

Tror Heelern kan passa bra in på det du vill göra. En heeler kan man testa på massor med olika saker med. Min hane är väldigt lättlärd och hänger med på allt jag vill hitta på men har inga problem med att slöa i soffan heller. 

Har lite erfarenhet av shelties men de flesta har som du skriver i ditt inlägg varit rätt hariga i jämförelse. Sen både Sheltien och damlatiner har jag hört att de ska ha lätt till skall mycket mer vet jag inte om de andra raserna.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[[dvärgkaniner]]
0

Har erfarenhet av Schipperke då vi haft flera tidigare för x antal år sedan.

Det är aktiva hundar, väldigt lättlärda & trogna sin familj/ägare.

Men de har väldigt, väldigt lätt för skall & skäller i princip åt allt möjligt. 

Men vill man ha en hund att träna i lite allt möjligt så är det en ypperlig ras & bra vakthundar.

Paxxa
0

Dalmatiner passar till rallylydnad, lydnad, spår, drag, freestyle av de sporter du har räknat upp. Agility är dom lite för klumpiga för om man vill tävla, men på aktiveringsnivå - absolut!

Just drag är dalmatiner grymma på och älskar. Spår och rallylydnad passar också väldigt bra! Lydnad beror på individ till individ, kanske inga elithundar men duger gott till tävling på lägre nivåer. Min dalmatiner är riktigt duktig!

Dom kräver mer fysisk aktivering, motion, än mental aktivering. Man bör ha möjlighet att släppa hunden lös dagligen. Dom klättrar inte på väggarna, tvärt om så ligger dom helst i sängen under täcket inomhus. Men får dom inte ordentligt med motion kan dom bli lite jobbiga utomhus, studsiga, dragiga och utåtagerande mot andra hundar.

Väldigt lite jakt, men mer vakt. Älskar oftast allt och alla, väldigt sociala hundar, men tvekar inte att skydda dig mot skumma människor i en mörk gränd. Mycket matdrivna och därmed lättmotiverade.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com