Halt hund
Har en hund som haltat till och från i drygt tre veckor nu. Är en rottweiler hane 8 år. Hältan på frambenet kom plötsligt, har inte haltat tidigare överhuvudtaget. Jag har vart hos 7 olika veterinärer på 3 olika ställen, en va ortoped men kände inget alls. Ingen av dem har känt något onormalt och han röntgades i tors och de fann ingenting. Ytterst lite artros i armbågen men kunde inte förklar hans hälta. Han fick starka smärtstillande och att han ska vila 2-3 v. De förra sa samma. Det blev bra emellan men nu tycker jag att det inte verkar ge med sig ännu trots att han vilat. Känner någon igen detta? Vad skulle ni göra? Känner mig så frustrerad så blir galen snart!
Nåt skit i en tass-spricka?
Hans tassar är lite torra men jag kan inte se något alls som ska sitta fast där eller att han fått någon sticka eller ngt i tassen. Men jag har letat igenom noga och ser inget alls. SMörjt tassen med salva men det hjälper inte. Han haltar ändå :-(
Slickar han benen eller tassarna något? Väger han mer än han ska?
Om man inte hittar nåt, så kanske man kan bandagera benet/foten lite vid varje promenad, så får han mer vila i benet när han går.
Nä han slickar inte alls mer än vanligt. Nej han väger snarare i underkant för å vara rottweiler, ca 45 kg. Så han är ganska liten. Jag kHanan pova med bandage, jag har något hemma. Han liksom linkar fram, i tors ville han inte stödja alls på benet.
Jag skulle gå till en hundmassör eller liknande för att se om hältans orsak är muskulär.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle besöka en hundfysioterapeut för en genomgång av muskulaturen.
Har någon av er haft såna problem med hund som haltar som komme och går?
Har dom tagit prov för fästingsjukdomar? Återkommande häkta kan ju vara ett symtom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nej det har de inte gjort bara vanliga blodprover men de visade inget. När jag prata med veterinären om det så lät det som han tyckte att Tyson inte var så sjuk som de brukar vara vid det. Men ja kanske ska kräva att de gör det nu med då?
Gå till en hundsjukgymnast som får känna igenom din hund, det kan vara ett muskulärt problem.
När min stora hanhund var valp så började han halta vi höll på och leta diagnos i 6 månader hos massor med olika veterinärer och ingen hittade problemet. Jag valde då att ta honom till en sjukgymnast som kollade igenom honom och hittade en inflammation och en bristning i en muskel vid skulderbladet. Efter 2 veckors massage och laserbehandlingar blev han helt bra och hade sedan aldrig problem med det igen.
Codeavalone.blogg.se
Ja något måste jag göra. Men man blir lite handlingsförlamad i all denna oro och stress för allt. Jag vet inte vad man ska göraförst!?