Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4464 ggr
Cixx
6

Hunddagiset from hell

Delar ett inlägg som en vän skrivit om sina erfarenheter av ett hunddagis. 
Hur vågar folk lämna sina hundar på såna här dagis?

https://varanlillavarld.wordpress.com/2015/04/17/en-vecka-pa-hunddagis-sedan-fick-jag-nog/

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Therese
3

Det där var riktigt läskig läsning! Jag hoppas inte det finns många såna hunddagis, och att de som finns snart läggs ner…

Paxxie
2

Min uppfattning är att folk generellt har ganska dålig insyn i hunddagis. Tror ändå att de flesta dagis är väldigt bra och drivs av människor som verkligen bryr sig om hundarna, men jag har flera gånger hört/sett hur dagispersonal är onödigt hårda mot hundarna eller till exempel struntar i vissa promenader/inte går så långt som de utger sig för att göra. Har dock (tack och lov) inte upplevt något av de skräckexempel som nämns längst ner i texten, men ändå tillräckligt för att jag skulle vara väldigt tveksam till att lämna min egna hund på dagis.

Det är nog svårt att verkligen se hur det går till på ett dagis såvida man inte arbetar där, men man borde nog bli lite fundersam om det verkar vara alldeles för många hundar på för få personer, om ens hund verkar stressad när man hämtar den etc. Många hunddagis har ju dessutom väldigt långa köer vilket gör att en del människor kanske  känner att de inte har så stora valmöjligheter och därför drar sig lite för att klaga.

Rafflan
2

När jag läste texten reagerade jag inte nämnvärt, hundar i grupp kan skilja sig emot om man bara är van vid ensam hund. Det finns en rangordning, det kan finnas tjafs, ibland kan det ta tid för en ny individ att finna sin plats i gruppen. Dock ska man alltid se skillnad på rang/tjafs och riktigt bråk, och alla hundar funkar inte i alla grupper så då kanske man måste byta flock.

Dock reagerade jag riktigt illa på det hon punktade upp i den ljusgrå rutan, det är INTE okej…

Sealle
2

Orkade inte läsa alls, men det jag läste lät ju inte precis kul. Är inte ett jättestort fan av hunddagis rent generellt just för att det är svårt att få till bra och de jag har varit på (mina samtliga skolprao var på hunddagis) har inte varit ställen där jag hade velat lämna min hund. Inte nödvändigtvis för att de var dåliga, men de var inte bra heller.

Dock tycker jag det är en bra idé i teorin och när det görs bra så är det ju bättre än att låtarna hundarna mögla hemma i flera timmar 🙂 Kan också tillägga att ang "hur vågar folk lämna sina hundar på såna här dagis" så är det ju inte så lätt för hundägaren att veta vad som pågår under dagarna.

Cixx
2

Jag tror faktiskt att jag skulle märka på min hund om den inte mådde bra på hunddagis. Man känner ju ändå sin hund. 
Men visst finns det människor som sätter sina hundar där och inte märker att hunden mår dåligt. Tycker det är fruktansvärt att sånt här händer. 
Det finns ju toppendagis, men de är tyvärr ovanliga och vad jag sett skulle jag nog bara kunna sätta min hund på 3-4 st av alla jag varit i kontakt med.

Sealle
3

Jo, kanske det. Sen finns det ju olika nivåer av dålighet. T.ex. på hunddagiset som jag praoade på så var strategin när man var ute och gick och mötte andra hundar "kasta godis i skallen på de så de är så upptagna av godiset att de inte märker att det kommer en annan hund" (även om den icke-hunddagis hunden var chill/ointresserad). Eller att de använde en hunds egna sele på en annan hunddagis-hund utan att säga till ägaren, och sen när ägaren i slutet av dagen frågade varför selen inte passade hunden och de erkände och ägaren sa att hon inte ville att de skulle använda selen till någon annan hund en hennes egna så snackade de oerhört mycket skit om ägaren efter hon gått (som om det vore konstigt att hon ville att selen bara skulle användas till hennes egna hund). 

Är kanske inte  hemskt, men inte metoder jag skulle var så förtjust i.

Sugar Mist
0

Ja alltså praktiserade på ett hunddagis(var tänkt att jag skulle göra det en hel termin) och jag pallade bara 4 dagar. 

Förstår att man själv ska få en insyn i allt jobb men att inte ens få röra hundarna, få göra allt grovjobb(städa en 15m vägg för hand med en liten svamp, städa alla boxar, plocka skit i rastgården, gå med de dragigaste hundarna 2ggr om dagen och diska alla skålar) var vad jag fick göra varje dag. 
Var för sjutton bara 14 år med en bruten tå och knän som krånglade, och de som faktiskt jobbade där sätt mest i sitt personalrum och pillade med telefonerna, eller röt åt hundarna och sprayade med vattenflaska på hundarna som skällde. 
Bara halti på hundarna dessutom :| 
Hon som skötte stället försökte dessutom sälja in dagisets kurser till mig samtidigt som hon kritiserade mitt rasval och sa saker som "Du kommer aldrig klara hunden ändå" osv.

Nää var inget för mig, tror inte alla hunddagis är så men jag sätter aldrig foten på det dagiset igen :p

-

Cixx
0

Har också varit med om att man använt andra hundars saker till andra dagishundar som "behöver dom mer".  Jag skulle bli ursinnig om nån använde min hunds saker på andras hundar. Folk med hunddagis är verkligen ett underligt folkslag. Men som jag sa så är inte alla dagis dåliga, men ofta har de nån brist.

Oliviahack
3

Jag är så glad att hunddagiset 1km från mig är bra. Jag har själv haft praktik där när jag gick i skolan så jag vet hur hundarna har det. Det är människor som är välkända i hela kommunen. Väldigt seriösa och går utbildningar för att det ska bli så bra som möjligt. Dom har även kurser nästan varje dag. Nosework, rallylydnad mm. Ska min hund gå på dagis, så är det där.

Cixx
0

#9 Skönt med ett bra hunddagis som man känner sig trygg med :)

Cixx
2