Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1157 ggr
Puppankarlsson
1

ofokuserade promenader

Jag har en 3 årig spaniel korsning som inte fått så mycket träning alls innan vi tog över henne för en månad sedan. Hon är väldigt snabblärd och enkel hund men vi har nu stött på två problem. Nummer 1: Hon är helt förälskad i katter och så fort hon ser en katt blir hon helt till sig. Vill springa efter och leka med den. Om hon inte får det utan jag istället beordrar henne att sitta börjar hon så småningom om gnälla/yla efter katten. Nummer 2: På grund av hennes besatthet av katter är hon ständigt fokuserad på att spåra upp dem när man är ute och går. Näsan ständigt i backen och tittar hela tiden runt omkring i hopp om att se någon katt. Detta har gjort att några snabba "kissa&bajsa" promenader är det ingen talan om. Jag måste gå en ordentlig promenad varje gång för att hon ska ge ifrån sig. Jag skulle vilja få henne att sluta fokusera på allt annat när man är ute och går. För ibland tex morgon och kväll vill jag bara kunna gå ut med henne för att hon ska göra sina behov. Och har ni något tips på hur jag ska göra vid mötena med katter?

Puppankarlsson
0

Kanske ska tillägga att anledningen till att detta blivit ett problem är att eftersom hon fokuserar på så mycket annat under promenaderna har det resulterat i några olyckor inomhus till och från. Det är precis som att hon glömmer bort att kissa och bajsa.

jenmjao
1

skvallerträna

JoannaLi
1

Kontaktträna ordentligt, i alla miljöer och situationer, lär henne att matte/husse alltid är roligare än allt annat - och så skvallerträning naturligtvis :)

Puppankarlsson
0

Jag förstår hur skvallerträning ska hjälpa oss när det gäller katter, men har lite svårt att se hur det ska hjälpa situation nummer 2 :/

Ellen89
0

Vet ej om det hjalper men nu nar vi har katt sa nosar varan hund mindre efter dom och ar lattare att fa och ha fokus… sjalvklart ar dom inte ensamma osv men det har hjalpt mycket med vara promenader… kankse har nagon bekant en katt som ar bra med hundar?

Kallaterrier
1

#4 Det finns kanske inte en metod som löser allt, men OM hon blir coolare vid kattmötena är det inte omöjligt att föreställa sig att katter överhuvudtaget blir lite mindre lockande när stressen försvinner i och med att hon inte kommer att försöka jaga efter dem om ni lyckas med skvallerträningen. Tänk på att ni kommer att behöva stort avstånd vid skvallerträningen i början och kommer en katt för nära så du inte kan bryta hunden, vänd och gå åt andra hållet. Ju fler gånger hon stressar upp sig vid ett kattmöte, ju svårare är det att lära om.

Jag hade också tränat spår, vilt eller personspår kvittar men personspår är jäkligt enkelt att göra själv, för att hon ska få ett legalt utlopp för sitt nosande och sina spårdrifter.

Här kan du läsa mer om hur man börjar med personspår, men tänk på att man inte behöver skog, det funkar med gräsplaner, grus och asfalt också även om grus och asfalt brukar vara svårare för hunden.

http://vovve.net/Bruks/spar.asp

VildaVittra
0

Träna in kommandot kissa samt bajsa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus