Hundtoa?
Jag såg någon som skrev att dens hund går på "hundtoa" och jag undrade direkt, vad är en hundtoa? finns det folk som låter sina hundar gå på hundtoa? jag tycker det är en självklarhet att man går ut och rastar sina hundar.
I Sverige är det ovanligt, men i USA finns det raser som marknadsförs som lämpliga "innehundar", d v s hundar som inte får gå ut alls…
haha min hund skulle bli överlycklig om vi skaffade någon form av "hundtoa" då hon hatar att gå ut när det är kallt eller regnar, men det känns ändå helt fel.. bara ett sätt för lata människor att slippa gå ut och ändå kunna ha hund känns det som..
#1 Okay men är det ens lagligt?
#2 Jag tror faktiskt din hund skulle föredra att gå ut även om du inte tror det.
#4 regnar det så brukar hon vända i dörren så man får bära ut henne och i princip släpa runt henne, men skulle aldrig få för mig att skaffa nån form av "hundtoa" för det :) Katterna är likadana och vänder också i dörren och gömmer sig om det är dåligt väder ute så tror hon lärt sig av dom.. :)
Tja, ha toa inne är väl inte olagligt, hundar kan ju t ex få svårt att hålla sig om de är sjuka eller när de blir gamla och då kan det ju vara smidigt. Men det är lag på att hundar ska rastas minst var sjätte timme (med undantag för natten).
#5 Vår labbe är precis lika dan!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hundtoaletter är ett ypperligt hjälpmedel när man har med hunden på båten, det är inte överallt där man får gå iland pga exempelvis fågelskyddsområden. Dessutom är den bra för rörelsehindrade hundägare, många har ju inte längre så mycket assistans som de behöver efter att moderaterna hade makten i ett gäng år, så det kan gå ganska många timmar mellan att de läggs och tills de får gå upp. Så det är inte alls frågan om att det är ett hjälpmedel för lata.
#6 "Men det är lag på att hundar ska rastas minst var sjätte timme (med undantag för natten)."
Nej, det finns ingen sådan lag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Annars funkar en nystädad hamsterbur alldeles utmärkt…..😛
// Nadja
#6 Ingen lag, men en rekommendation från Jordbruksverket. 😉
Finns toa att köpa på zooplus.se. Som #8 sa kan det vara praktiskt på en båt och ställen man inte kan lämna hursomhelst. http://www.zooplus.se/shop/hund/valpar/traaning/250118
#11 En sån skulle varit perfekt att ha här hemma nu. Ena hunden har trolig urinsten och kan inte riktigt hålla sig och springer och kissar på hallmattan (trots att han har kisskydd på sig och kan precis varit ute och kissat). Han är tyvärr inte så duktig på att säga till när han behöver gå som vår andra hund är.
Det finns en hel del youtube videor där ägaren lärt hunden att gå på toa och spola efter sig. Väldigt häftigt att se vad träning kan göra och har funderat på det själv mest för om det skulle bli nödfall någon gång i framtiden. Men skulle inte vilja ha en egen toa och lära honom gå på golvet inne. Däremot kan jag definitivt förstå att i vissa situationer som båt, sjuk hund och liknande kan det vara ett jätte bra hjälpmedel. Men tycker inte man ska ha det till vardags som ersättning till promenaderna.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#8 Den personen som skrev hade en ung frisk hund och hade själv inget handikapp (som använde hundtoa) det finns såklart lata människor också.

Varför utesluter en hundtoa att man går ut med hunden? Allt kan utnyttjas till hundens nackdel, men det är ju inte helt ovanligt att utekatt har en låda inne, utifallatt. Nu skulle jag inte skaffa nån innelåda till hunden, känns som den behöver va ganska stor, och det kommer flyga allt möjligt så som min tjej sprätter, men jag förstår inte varför låda eller toa=aldrig få gå ut. Man gör ju mer ute än rastar jycken, annars hade ju promenaden varit max en fem minuter lång oavsett och sedan in. Vi fortsätter ju gå även efter att hunden har gjort sitt :P
#15 Min hund bajsar och kissar ute och har inget behov av att göra något inne då förstår inte varför jag skulle ha en hundtoa då, det är mycket bättre att hon får göra sina behov ute och får komma ut på rastningar jag tycker det är det vettiga.

#16, min hund bajsar och kissar också ute så hon har heller inget behov av att göra ifrån sig inne, men i teorin kan jag inte förstå vad som är så hemskt med en hundtoa. Det är ju inte lika med att en hund aldrig får gå ut, eller att man har innetoa som komplement. Jag menar, är man mycket ute och seglar kanske du vill lära hunden att man får göra ifrån sig i en toa, även om man är "inne". För en sjuk hund kan det ju definitivt underlätta under rehab och liknande. Sedan förstår jag inte krisen om nu min hund skulle kunna ha möjligheten att gå på exempelvis låda och slippa hålla sig om jag behöver göra ett ärende. Visst, hon kan hålla sig, men man vet ju själv hur det är att vara kissnödig och inte kunna gå ut. Nu skulle jag inte skaffa låda så länge som inget händer med min hund som kan göra att det blir aktuellt, men låda är inte lika med att hunden aldrig får gå ut och jag förstår inte hur det kan vara så kontrkontroversiellt.
#17 Men om man då har en hundtoa inne kanske det blir mindre rastningar ute, jag tycker inte det är rätt har man en hund får man ta ut den och rasta den ta sig den tiden :) sen ska man såklart promenera och aktivera den förutom det också. I undantagsfall med gamla och sjuka hundar kan jag förstå tanken med hundtoa men om man seglar brukar man kunna stanna vid något land för att rasta hunden jag har själv åkt båt i flera dagar med hund.
#18 Alla seglar inte där det är nära mellan kobbarna som man får gå iland på. Ska man exempelvis segla från Sthlm till Gotland/Åland så är det x antal timmar om man har god vind, blir det stiltje så ska hunden knipa ihop?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#18, fast nu antar du ju bara att för att man har en hundtoa rastar man inte sin hund, vilket man definitivt kan göra. En hundtoa innebär ju inte att man inte går ut med jycken. och frågan är ju, är det de personer som skaffar hundtoa för att slippa gå ut som promenerar flera timmar med hunden idag? Och vad är skillnaden mellan att låta hunden kissa på låda och att gå en meter utanför porten, låta hunden göra sitt och gå in? För mig är det knappt någon skillnad. Det är ju det som händer mellan kissen/bajsen och att man går in som spelar roll, och då spelar det ju ingen roll om hunden kissat inne på toa innan den går in. Jag ser inte problemet med hundtoa per se. Jag har problem med folk som utnyttjar det. Men å andra sidan gäller ju det med allt. Jag har inget emot hundrastgårdar, jag har nått emot människor som inte kan hantera det. Det innebär ju inte att jag skriker att alla hundrastgårdar ska bort.
#20 Nu läser inte vad jag skrev, jag skrev "Men om man då har en hundtoa inne kanske det blir mindre rastningar ute"
Och vem går en meter utanför porten för att låta hunden göra sitt jag och min hund går iallafall en liten runda vid varje rastning kort men ändå lika roligt varenda gång och frisk luft roligare än att sitta inomhus på en låda. Vad har hundrastgårdar med saken och göra och vad är problemen med dem? *förvirrad* och som jag sa angående hundtoa jag personligen skulle bara tycka det var ok under speciella omständigheter som segling där man ej har någon möjlighet att gå i land eller att hunden är sjuk/gammal osv.
#19 Det är en annan sak
#22 Hur är det en annan sak? Stiltje kan det bli vart som helst på sjön, det kan också bli så hög sjö att man inte kan gå in.
#21 Jag har gått flertal gånger bara "utanför porten" för att rasta min hund (alltså bara ut en minut istortsätt) oftast när jag varit sjuk och haft feber och väntat på skjuts till hundhjälp eller dylikt, men det har skett för att min hund ska få kissa. Och en hund med diarré då uppskattar man en inomhus toalett inte för att min hund någonsin skulle gå på det, men hon hade diarré nyligen och skulle ut varannan/var tredje timme tre olika dagar, det var inte så himla kul.
som sagt jag har min personliga åsikt och alla gör på olika sätt, fortfarande tycker jag som jag tycker. Om er hund och ni mår bra av det och den fortfarande får aktivering och promenader så kanske det går bra
Egentligen, varför inte ha toa till hunden? Även om man går ut som om man inte skulle ha toa så är det inte härligt för hunden att faktiskt få gå när den vill? Även om det är 5 minuter efter promenad.
Vid fint väder har jag alltid altandörren öppen för att kaninen ska få komma ut och då springer även hundarna ut ibland på tomten och gör toabesök mellan promenaderna. Går ju med dem lika mycket som om jag inte skulle ha dörren öppen och dem klarar ju det bra också och säger aldrig till om att behöva gå ut extra. Sen däremot kanske inte alla hundar lär sig gå på toa inne. Vår labbe är väldigt kinkig med vart hon går så hon skulle nog aldrig använda den utan hellre hålla sig.
Lilla hunden kan ju däremot få knasiga idéer och få för sig att kissa och bajsa inne (tex på natten om han inte är instängd i sovrummet eller om jag har öppet till extrarummet) och det kan han göra straxt efter man varit ute på jättelång promenad och då skulle det ju vara bättre om han faktiskt gick på toa. Speciellt nu när det visa sig han har urinvägsinfektion och inte kan hålla sig (fått tvätta allt i sängen eftersom han läckt inatt) så hade det varit super om han varit van att gå på en toa inne.
Vi har toa ( stor kattlåda )till vår hund och det fungerar jättebra, den används mest på natten och vid nyår (då har hon utegångsförbud efter kl 12 på dagen pga raketer)
Multi vad?