Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 3476 ggr
oh-la
1

i ryggsäcken när man vandrar

Till sommaren ska jag, sambon och hunden, samt två vänner och deras hund, upp till Härjedalen och vandra. Det kommer vara dagsturer, så ingen övernattning på fjället. Håller på med packning och vad vi behöver köpa med oss. Ni som vandrat med hund, vad fanns med i väskan? Mat och vatten är självskriven. Liggunderlag och liknande struntar vi i eftersom det är dagturer. Vad är bra att ha, och vad ska ner i första hjälpen lådan? Nått som man sällan tänker på, men som är guld på fjället? Alla tips till vovvens packning mottages tacksamt :)

Ambrose
2

Jag tycker nog att ni bör ta med ett litet liggunderlag trotts allt. Hundarna brukar passa på att ta en powetnap vid pauser. Då kan det vara bra om den slipper sova direkt på marken och bli kall och stel :) Ta med 30% mer foder och ge hunden det som lunch. Den extra energin behövs. Ta med ett första hjälpen kit och skor om hunden skulle skära upp en trampdyna. Sele och midjebälte är bekvämast för er båda att vandra i. Extrakoppel ifall det går sönder. Svårt att vandra utan. Kan ta med extrahalsband om ni vill, men går halsbandet sönder kan det lösas på andra sätt :) Vattenskål. Gärna hopfällbar. Den kan äta ur samma skål, eller från marken. Godis om ni behöver locka den förbi något, eller avleda från ren och andra djur. Liten lätt snabbtorkande handduk. Detta är typ vad jag har på min packlista hittills :) Hur klarar hunden att gå i regn etc? Om ni behöver ha med några kläder för det… Annars kommer jag inte på så mycket mer just nu :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

oh-la
0

Täcke tänkte vi ha, både för vind och regn. Det är en staffe, så hon är ju inte jättepälsad. Guld med info om extrakoppel! Hade inte en tanke på det. Funderar på om man kan köra med spårlina och vanligt koppel. Kan vara skönt om hunden får lite utrymme också. Nått mer i första hjälpen lådan som man skulle ha med? Skor, antar att det är mer för att hålla eventuellt bandage på plats?

Ambrose
0

Jag hade sagt vanligt koppel.. i alla fall när ni vandrar. Har ni plats så kan ni ju ta med en lina om hunden ska ha lite mer friheter vid pauser eller liknande. Sedan kan man ju sätta ihop de 2 kopplen och få ett på 3-4m om man vill :) Skorna är både för att hålla bandge på plats.. och för att inte orsaka ännu mer slit samt så att hunden inte pillar på bandaget :) Förbandslådor är jag ingen expert på, men absolut gasbinda… elastisk tejp.. sårtvätt.. och en fästingpenna eller liknande ifall att… kanske gärna en pinsette med? Det mesta som du har i din egen låda kan du använda även på hunden. Här är en liten länk https://animail.se/forsta-hjalpen-for-hund-och-katt.html Om hunden t.ex. skulle bli ormbiten eller skadad så kan du använda en jacka eller något att bära den i :) man vill ju inte ha med sig för mycket grejer på tur.. så prioritera.. och hitta saker som du kan använda till många olika grejer ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

fridarebecka
0

Jag hade också vandrat i vanligt koppel, ni kommer bli galen på linan som kommer fastna i varenda rot/sten ni passerar… 😂 Jag hade valt ett expanderkoppel i första hand, den som har hunden kan slå sig rejält om hunden rycker till när ni går på exempelvis en hal sten, plus att det alltid är skönt att dämpa onödiga ryck :) 

I förstahjälpen-lådan hade jag haft: Pincett för att plocka bort ovälkomna föremål ur trampdynorna, gasbinda, skor, sårtvätt och kompress för att stoppa småblödningar.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Karmatarerskanise
0

Myggmedel!!

oh-la
0

Kalas! Vad ni är gulliga :) hmm… Blir nog att sumpa spårlina då… Expanderkoppel kommer det bli, känns bäst för alla inblandade. Ska bli skitkul att göra nått med hunden tillsammans med andra hundmänniskor :) mycket att tänka på känns det som bara…

oh-la
0

#5, tack Hera! Jo, tanken är ju att vi ska fiska mellan vandringarna (under också där vi känner att vi vill släpa med utrustningen) så myggmedel lär bli ett måste :)

Karmatarerskanise
0

Åh,  fiske i fjällen!  Härligt :)

VildaVittra
0

Ha med en ryggsäck som hunden får plats i om den skadar sig, då kan ni dumpa packningen och bära ner hunden i den. Träna dock hunden på detta innan. 

Extrakoppel är onödig vikt, ha ett koppel som går att knyta fast i halsbandet istället. jag använder ett långt tunt rep som jag knutit öglor på med jämna mellanrum, dessa öglor sätter jag i midjebältet och kan på det sättet bestämma hur mycket rörelsefrihet hunden ska ha.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus