Fransk hjärtmask i Östergötland
Den 29:e september 2014 var vi hos veterinär för min ena hund hade varit dålig över helgen. verkade ha ont och hade mycket häftig andning. inga fel hittades mer än att ett levervärde var lite högt, så dom trodde hon ätit något olämpligt. Inom närmaste dagarna så blev hon bra igen….eller kanske inte.
En knapp månad senare så inser jag att hon andas väldigt häftigt. Istället för normala 8-20 andetag per minut, så låg hon på 50-60 per minut. In för nya prover och allt är bra. Blir remitterade för ultraljud och åker till grannstaden då "mitt" stora djursjukhus hade ont om tider precis då. Ännu mer prover (där allt är bra, förutom att nu är sänkan hög), livmoder mm ser bra ut men efter röntgen så visar det sig att hennes lungor är mycket förtätade och lungorna låter väldigt illa. Trolig diagnos är lunginflammation och vi får börja ge antibiotika. Den hjälper inte och hunden blir sämre, så då sätts än mer antibiotika in och hunden blir än mer dålig - så pass att det var gränsfall att vi fick åka in och lägga henne i syrgasbur. Då provade vi hög dos kortison och hunden blev bättre inom loppet av några timmar.
Tiden som kom bestod av mer röntgen, men prover och sen gjordes ett lungsköljprov. Allting var bra, men då blev den troliga diagnosen eosinofil pneumoni, som är typ att kroppen reagerar mot sig själv. Dessa eosinofila celer hade inte hittats vare sig i blodprov eller i lungsköljprovet, men då hon svarade så bra på kortison så provbehandlade vi för det så både kortison i tablettform och via inhalator gavs. Jag tyckte hon mådde bättre, eller var åtminstone lite piggare - men hon var väsig i andningen och hade dålig ork. När hon skulle kontrollröntgas två månader senare, så bytte jag till mitt vanliga kända veterinärställe och min veterinär blev förskräckt när hon såg bilderna från röntgen. Lungorna såg fortfarande gräsliga ut - men alla prover var bra !
Men innan vi gick vidare med ev lungbiopsi eller om vi skulle välja att avsluta då lungorna verkligen var bedrövlliga, så ville hon att vi skulle lämna et träckprov för att kolla luftvägsparasiter. Min hund hade aldrig hostat eller något, men allting skulle uteslutas innan ev stora ingrepp skulle göras. Sen kom svaret nu idag (feb 2015) och det visade sig att hon är fullproppad med en i Sverige väldigt ovanlig parasit - nämligen fransk hjärtmask. Hon är tydligen första fallet i Östergötland. Nu ska hon behandlas för detta, med start på måndag och hoppas att vi får bort detta äckel från hennes kropp. Behandlingen kan vara jobbig när masken dör, så därför börjar vi inte på en helg.
Men nu vet vi att fransk hjärtmask även finns i östergötland (åtminstone här i Norrköping). Det är en anmälningspliktig parasit, så SVA har redan anmält så dom kan kartlägga vart den finns. Mellanvärd är sniglar och tyvärr älskar mina hundar överkörda, platta och soltorkade sniglar….
Får ni en hund som får jobbigt att andas, börjar hosta mm och om ni inte hittar orsaken, så be att få lämna in träckprov för luftvägsparasiter. Vi börjar tydligen få mer och mer av parasiter från utlandet hit.
Kan tillägga att vi knappt ens är utanför Norrköping och hundarna har aldrig varit utomlands, så det känns för jäkligt detta att vi fått hit detta. Än mer att min hund blivit så sjuk av det under lång tid.
Men fy vad hemskt - alla styrkekramar till er🤗
Skönt att ni fått svar, synd bara att det tog sådan tid🌺
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Verkligen jättetråkigt att din hund drabbades, men jag är inte det minsta förvånad delvis av den orsaken du nämner, men även hur vår livsstil med hund genom utställningar och tävlingar faktiskt sprider sjukdomar inom landet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja det har varit jättejobbigt och det har varit bara några veckor ifrån att hon skulle få somna in. Hon har inte kunnat leva ett normalt galet liv med spring på fälten och gräva sork som hon älskar. tyvärr kan man inte förklara för en hund att "gör du det, springer du där mm så kommer du må skit när vi kommer hem". Så flera har dom gångerna varit när hon legat och skakat och kippat efter luft dom gångerna hon fått springa lös. Och lös är hon varje dag annars, så mentalt har detta nästa knäckt henne med korta koppelpromenader under lång tid och bli själv på kvällen när jag gått en långis med den andra hunden.
Hon har ändå varit så otroligt duktig. Påmint mig när det varit tid för att ta medicinen via inhalator morgon och kväll. inte klagat på något sätt, men hon har blivit vaktig - skäller massor vid minsta ljud och så även på nätterna - det har varit hennes sätt att visa hur illa tillvaron har varit. Kortisonet har även gjort henne hysteriskt hungrig, galet kissnödig så jag fått släppa ut henne flera gånger per natt för att kissa. Gått upp i vikt osv. men hon är en kämpe min lille Mini och jag är tacksam för hennes väldigt bra grundkondition hon hade innan hon blev sjuk❤️det har nog hjälpt henne mycket.
#3 - tyvärr har vi en hel del gathundar här i området och tyvärr så litar jag inte det minsta på den kontroll som görs innan dom åker hit. Fransk hjärtmask är inte lätt att diagnosticera om man inte tar träckprov under flera dagar i rad och sänder in för analys. Det finns inte ens ett eget godkänt läkemedel för det, så att det kommer hit är inte underligt med dom importer som görs av hundar ur större riskgrupper ! Vi har även haft några smuggelhundar här i området som blivit omhändertagna, så att det tagit sig hit är inte konstigt.
Fysatan och jag som bor i Norrköping.
Tyvärr är det en del smuggelhundar i bland annat klockaretorpet & navestad… USCH.
Att ansvariga hundägare ska råka illa ut på grund av dessa idioter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#5 Du får jättegärna skriva en artikel om din hund inne på etisk, som vi sedan kan länka till när det dyker upp nya naiva köpare/volontärarbetare som hävdar att man "testar för allt". För jag vet också att det är omöjligt att göra det, för hundarna skulle kosta 6-siffrigt. Jag tycker inte ens att man ska importera rashundar från riskområdena, det är inte värt risken.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 - japp, jag bor i Klockaretorpet så här finns tydligen skiten.
Har man en hund som inte käkar en massa saker ute så är det lugnt. Men mina gillar just torkade sniglar och det är ju sniglar som är mellanvärdar. Men det räcker att slicka på en snigel med tydligen, för ägg finns i slemmet.
Går i klocket nästan varje dag. Riktigt läskigt detta.
Vet du hur det smittar, mer än genom sniglar?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur stor är risken att sjukdomar som denna sprids vidare i landet? TS, hoppas hunden din blir bättre! 🌹
#9 - sniglar är det enda som är säkert en mellanvärd. Ev även groddjur.
Alltså smittad hund bajsar ägg, snigel äter bajs och för smittan vidare och hund äter snigel och blir smittad. Hundar och rävar är dom som kan blir smittade och ev katt. Källa från SVA
#10 - ingen aning då det tydligen bara hittats hos några hundar i några andra delar av landet tidigare. Vart vet jag inte. Jag har mailat till SVA då jag vill prata med dom personligen om detta och hur jag ska förebygga att mina hundar får det igen.
Här är två länkar där ni kan läsa lite mer: http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Hund/SVAvet_2_2014.pdf
och http://www.agria.se/hund/veterinar/q/6d345f81e5f0dc88c12577c2003d7a03
Den här maskjäkeln har varit en dyr historia. Allt som allt ligger veterinär och mediciner på ca 20.000 kr varav jag själv fått betala ca 8000 kr och det är inte slut än. Så det är inte kul alls.
#14 Bara för sakens skull skulle jag skicka en räkning till SOS Animals m.fl.
Hahaha, tror inte det skulle fungera…..men nog skulle det behövas. Jag kommer ligga under existensminimum en bra tid nu pga kreditskulder för veterinärvården. För en jäkla parasit som någon dragit hit. Det gör mig så ledsen att vi får hit eländen som vi inte vill ha här😕
Men dina andra kan inte bli smittade av henne så länge de inte äter besmittade sniglar. Har jag fattat det rätt så. Om tex dina andra skulle äta av hennes avföring kan de bli smittade då. Så mycket man inte vet om sånt här som normalt finns i sverige. Hoppas din hund blir bra. Dyrt kalas blev det för dig. Men vad gör man inte med dem man älskar. Min hade av käken på 2 ställen så med 2 titanplattor o 8 titanskruvar är hon precis som vanligt kan äta allt från ben till en kostnad på 35000 kr. Bästa veterinären har jag som kunde lirka ihop allt. Snitta så hon har ett litet större gap på ena sidan lyfte dän tungbenet lagade käken satt tillbaka tungbenet igen hon lider inget idag. Bara de första 3 veckorna då hon bara fick äta flytande då var det passning på matvrak gör hon stjäl mat i vanliga fall. O inga ben första 6 månaderna. Tur man har dem full försäkrade. Du har rätt om smuggelhundarna. Lycka till
Kram Russin! 🤗
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#17 - nej, det smittar inte via direktkontakt och det smittar heller inte om en hund skulle käka bajs efter min hund. Jag kommer dock avmaska båda mina hundar då båda älskar dessa sniglar…..bläk
Det måste vara en snigel som mellanvärd. Alltså hund/räv äter smittad snigel - snigel äter smittad hundbajs/rävbajs - hund/räv äter smittad snigel osv
#16 Har man tur skulle det så ett frö till en tanke i en av deras hjärnor även om det inte skulle leda till några pengar. Skicka med en journalkopia så kan de läsa svart på vitt vad deras "djurvänlighet" medför.
#19 Jag skulle sätta munkorg på hundarna när de är lösa, då är det avsevärt svårare att äta franska delikatesser utan tillstånd.
Det var mycket trist att höra att Mini har blivit drabbad av fransk hjärtmask, jag hoppas att hon återhämtar sig snabbt och att hon blir fullt frisk. Jag tycker det är mycket bra att du skriver och varnar om att den finns här i Östergötland även jag finns i länet men en bit ner. Våra hundar gillar inte maskar som tur är man man vet ju aldrig vad tusan dom får för sig att smaka på.
Ang hundar från utlandet så tror jag inte dom kollar exakt allt jag vet om en som bara hade sin hund en vecka sen fick den avlivas då den var drabbad av någon parasit och som du beskriver så hade den svårt med andas, men där såg man felet snabbt så den var mycket drabbad antar jag :C Vissa får även hem döva eller blinda hundar som ska vara fullt friska, hur dom missat såna enkla tester kan man fundera på med.. men men det är väl helt ot :P
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Viltsjukdomar/Fransk_hjartmask/
Usch! Vad jag förstår så är det hittills genom räv ffa som smittan kommit till Sverige. Många parasitsjukdomar som kommer via räven.
Många, inte alla, i den här tråden verkar tänka att det bara är s k gatuhundar o smuggelhundar som har tagit den franska hjärtmasken till Sverige. Det kan nog vara lätt att glömma bort att det reser många hundar över gränsen som är familjehundar och avelshundar, både svenska o utländska. Vissa är t ex ute på båtsemester o går i land i Sverige utan någon som helst kontroll. Redan när man kommer ner i Danmark är det inte ovanligt med fransk hjärtmask. Vill bara påminna om att det också är viktigt att tänka på.
#23 - absolut. Alla hundar som varit utomlands kan få med sig smittan, för tyvärr finns inga krav på avmaskning mot detta och det avmaskningsmedel som tar rävens dvärgbandmask, tar inte fransk hjärtmask.
Dock är nog chansen mycket större att gathundar tar med sig smittan då dom har levt på ett sådant sätt att dom äter allting som är ärbart för att överleva (där går sniglar in då det är proteiner). Hundar i kennlar, hundar som vistas på utställning mm är oftast mer skyddade. Men man kan spekulera hur mycket som helst här.
Det är räv och hund som kan bli sjuka av denna parasit, ingen annan - men räven vandrar inte så långt och att en räv från Danmark ska ha vandrat 50 mil till mitt område är ganska långsökt.
Men vi kommer tyvärr få se mycket mer av detta - dels pga öppna gränser och dels för att det nu börjar bli mer känt att det finns. Bara i år har 4 hundar hittats i Sverige som är smittade. Min egen här i östergötland, en i västernorrland och 2 i västra götaland.
Man får komma ihåg också att i detta område är det ingen hemlis att det faktiskt finns en hel del smuggelhundar.
Länsstyrelsen har väl fått tag på en del men långt ifrån alla.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#25 - det är alldeles sant. Det var inte alls länge sedan det var en smuggelhund i området, so myndigheterna tog hand om - och jag har själv anmält en som visade sig komma från högriskland, men det är rätt många år sedan. Gudars vet hur många som ingen kommit på !
Tänker nu på de 4 stackars dumpade amstaffliknande valpar som hittades en bit utanför Norrköping - med utlandschip. Inte underligt att vi får mer och mer skitsjukdomar och parasiter i landet😕
#26 Jag hade tänkt anmäla ang. en samojed för ett tag sedan, men någon hann före och likt förbaskat var det tyvärr en smuggelhund.
Läste om valparna i blacka.. Så hemskt & tråkigt, något måste verkligen göras nu - innan det är försent.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag kanske ska uppdatera lite om att jag äntligen förra veckan fick beskedet att Mini är parasitfri - efter mycket om och men och flertalet avmaskningar, träckprover osv🙂
Nu återstår bara ytterligare en röntgen av lungorna om någon månad, för dom ser fortfarande inte bra ut - det kan vara sån att det är ärrbildningar som aldrig går bort. Nu är Mini i alla fall så pass bra att hon orkar hänga med på långpromenad och kuta omkring och ändå ha ork kvar till bus när vi kommer hem igen, så hon kan leva som vanligt igen nu❤️ Lite väsande ljus hörs fortfarande när hon andas, men inget som bekommer henne själv. Nu ska hon bara minska i vikt, då all kortison har fått henne gå upp en hel del - men det minskar i takt med att vi sänker dosen. Hoppas kunna sluta helt med kortison inom en vecka eller två.
Busig som attan har hon blivit med - det va länge sedan hon hade så mycket bus i kroppen som hon har nu 😃
Över ett halvår har hon varit rejält sjuk, så jag är överlycklig nu när hon äntligen börjar mår bra igen.
Skönt att denna historia slutade lyckligt, nästa gång kanske den inte gör det.
Jag hoppas detta ger alla som vill adoptera gatuhundar eller köper smuggelhundar från riskland tänker till en extra gång.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
skönt o höra att hon orkar så mycket bus o spring igen. hoppas lungorna ser finare ut och att det inte blir ärrbildning på dom. har för mig att du hade lite planer på avel får du lägga ner dessa nu? kanske inte var mini planerna var på? (sitter med en liten hund i knät då det var dags för magkli så skippar dom stora bokstäverna ;). matte får inte göra paus i kliandet :P )
#30 - Mini parades i maj förra året men blev inte dräktig. Så hon var tänkt för avel ja - men hur det blir med den saken vet jag inte än. Sen blev hon sjuk under hösten. Hon börjar ju även komma upp i ålder, så även om hon blir helt frisk så vet jag inte än om jag kommer ta någon kull eller inte. Vi får se helt enkelt framöver hur det blir.
Ska försöka låta para min andra tik i sommar och se om hon kan tänka sig en annan hane än den förra - som hon bad att dra åt skogen. inte alltid så lätt det där med avel😃
31 Haha, du får helt enkelt välja en hanhundsägare som har flera bra kandidater så kan hon välja ut en kavaljer själv😉 Just nu hoppas jag att Mini blir fullt återställd det är ju huvudsaken att lill fröken blir det 😃
#32 - oh om det vore så lätt och smidigt. I en liten ras så är hanarna spridda över landet😭 men skam den som ger sig…..😉
Vad härligt med goda nyheter! 🤗
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Skönt att hon mår bättre! Fy så skrämmande det är med alla parasiter som dras hit. Okunskapen är så stor och kraven och kontrollerna så små för införsel av hundar från andra länder.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf